Dunlop představil novinku SportSmart mk4
Text: Honza Zajíček | Foto: Dunlop | Zveřejněno: 18.3.2025 | Zobrazeno: 4 069x
Hypersportovní pneumatika od Dunlopu převážně na silniční použití se dočkala nové, dnes už čtvrté generace. Díky drobným změnám a vylepšením v konstrukci pneumatiky se každý může stát curve masterem čili mistrem zatáček.
Dunlop svoji pneumatiku SportSmart řadí jako čtvrtou nejvyšší sportovní pneumatiku ve svém programu. Na vrcholu je D213 GP Pro, homologovaná okruhová pneumatika vyvinutá pro road racing a třídy superstock. Pod ní je GP Racer D212, pneumatika vhodná pro rekreační okruhové ježdění a klubové závodění, no a poslední sportovnější pneumatikou je SportSmart TT, kde Dunlop udává použití 50 % silnice a 50 % okruh. SportSmart mk4 je proti tomu čistě silniční guma s výjimečným použitím na okruhu, procentuálně to je 90:10. Ideální poměr pro ty, kdo na silnici jezdí svižně a sportovně, ale na okruh zavítají jednou ročně ať už na volné jízdy nebo na nějaký kurz.
Proti předchozí mk3 verzi nedošlo k nijak převratným změnám v konstrukci, přesto se povedlo gumu posunout dál v přilnavosti na suchu, v ovladatelnosti a hlavně v přilnavosti na mokru a ve zhoršených podmínkách. V dešti pomůže hlavně nová směs s upraveným poměrem polymerů, vysokým obsahem siliky a ultra jemnými sazemi. Výsledkem je zlepšení přilnavosti o 18 % na povrchu se střední přilnavostí a o 20 % na povrchu s nízkou přilnavostí. Tato nová směs je po celém povrchu přední pneumatiky, zatímco zadní sází na dvousměsovou konstrukci s tvrdším středem pro vyšší kilometrový nájezd.
Na zlepšené ovladatelnosti se podepsala rozdílná práce na přední a zadní pneumatice. U té přední se hlavně pracovalo na vyladění správného napětí kostry tak, aby pneumatika držela správný profil, řízení nebylo těžké ale zároveň nabídla potřebnou přilnavost. Tomu pomáhá také optimalizované vrstvení pláten. U zadní pneumatika se naproti tomu pracovalo hlavně na konstrukci bočnic, ramen a patek pneumatiky, které jsou subtilnější a jinak poskládané, profil gumy přitom zůstává stejný. O něco měkčí bočnice se opravdu lehce podepsaly na nižší směrové stabilitě ve vysokých rychlostech, benefity na straně ovladatelnosti a vyšší přilnavosti to ale dalece nahrazují, tím spíš, když jde o pneumatiku do běžného provozu.
SportSmart mk4 by se nyní postupně měly začít objevovat u prodejců v rozměrech, které pokrývají 89 % segmentu silničních sportovních motocyklů se 17“ koly. Pro předek je jeden rozměr klasických 120/70, na zadní kolo můžete vybírat ze 160/60, 180/55, 190/50, 190/55 a 200/55.