husqvarna_svartpilen_801_2




Eicma: Ducati Monster 1200

Ani boloňští nezaháleli a na domácí výstavu si nachystali zajímavé novinky. Tou největší je bezesporu dlouho očekávaný Monster 1200. Boloňská legenda byla letos reinkarnována dvouválcemTestastretta 1198. Odhaleny byly také dvě sportovní krásky v rudém – 899 Panigale a 1199 Superlegerra. Oba modely vycházejí z loňské Panigale a zatímco devítistovka představuje její menší verzi, Superleggera je továrním speciálem tohoto loňského superbiku.

Kapitoly článku

Monster 1200/1200S

Nová generace naháče, jež představuje naprosto zásadní model novodobé historie boloňské fabriky, sice prošla pochopitelnou (a slušivou) designovou modernizací, charakteristické rysy populárního předchůdce však naštěstí nezapírá, takže i dvanáctistovka nese klasické prvky jako kulaté světlo, odhalený příhradový rám pod výraznou nádrží nebo prostorné sedlo.
Představena byla také sportovně laděná verze S, jež nabízí o 10 koní víc a je vybavena plně stavitelnými tlumiči Öhlins.
Motorem nového Monsteru je tedy osvědčený dvouválec původem z pár let "starého" superbiku 1198. Pro naháče byl jeho výkon mírně přiškrcen, takže poskytuje „jen“ 135 koní a 120 Nm (verze 1200S pak 145 koní a 127 Nm; obě při 8500, respektive 7250 ot.). Hlavní těžiště výkonu má tedy za účelem pružné jízdy ležet ve středních otáčkách. 182 kg suché váhy k tomu slibuje velmi snadnou ovladatelnost. K jízdnímu komfortu by navíc mělo přispět také sedlo s nastavitelnou výškou v rozmezí 785-810mm. Témeř jako samozřejmost už dnes můžeme vnímat přítomnost osmistupňové kontroly trakce, tříúrovňového ABS a elektronického ovládání plynu Ride-by Wire, přičemž všechny tyto elektronické systémy jsou vyladěny do tří jízdních režimů (jako obvykle Race, Sport a nejumírněnější Rain).
Nový Monster je obut do 17“ Pirelli Diablo Rosso II (přední 120/70, zadní 190/55). Brzdovou soustavu tvoří vpředu dvojitý 320 mm kotouč s radiálním třmenem Brambo, vzadu operuje na 245 mm kotouči dvoupístek. Obě verze se neliší ani rozvorem (1511 mm), takže kromě výkonu najdeme rozdíl v tlumičích – základní model má přední plně stavitelnou obrácenou vidlici Kayaba (43 mm), model S pak disponuje titanovou stavitelnou vidlicí Öhlins (48 mm), vzadu na jednostranné hliníkové kyvce pak najdeme centrál Sachs se stavitelným předpětím a útlumem, sportovní „eSko“ disponuje plně stavitelným Öhlinsem. Novinkou je také barevný TFT displej, na kterém si můžete sami konfigurovat, jaké údaje se mají zobrazovat.
Charakteristická pružnost, lehká ovladatelnost a pohodlí jezdce byly hlavními devizami „starého“ Monsteru, takže budeme moc zvědaví, jak na tuhle vydařenou kombinaci naváže nová ambiciózní dvanáctistovka.


Video


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

899 Panigale

Devítistovka jako by své větší ségře z oka vypadla a na první pohled ji tak poznáte jen podle konvenční dvouramenné zadní kyvky z hliníku. O „malé“ Panigale jsme informovali už na konci léta, takže jen připomeňme, že vedle tvaru kapot převzala 899 z 1199 i konstrukci rámu, kde je hlavním nosným prvkem motor, který je právě největší novinkou. Pravoúhlý podčtvercový dvouválec s desmodromickým rozvodem čtyř ventilů na válec má max. výkon 148 koní (10 750 ot./min.) a toč. moment 99 Nm (9000 ot.). K již známému údaji o 169 kg suché váhy doplňme údaje geometrie a ergonomie: rozvor činí 1426 mm (přičemž celková hmotnost je rozprostřena z 52% procent na přední kolo) a výška sedla je 830 mm.
17“ litá kola budou obuta do sportovních pneu Pirelli Diablo Rosso Corsa o rozměrech 120/70 vpředu a 180/60 vzadu. Kromě údaje o kapacitě nádrže (17 l) dodejme i parametry brzd – vpředu to je dvojice 320 mm kotoučů s radiálními třmeny Brembo, vzadu pak 245 mm disk s dvoupístkem. Za připomínku stojí i množství elektronických asistenčních systémů jako kontrola trakce (DCT, 8 stupňů), rychlořazení (DQC) umožňující řadit vyšší stupně 6rychlostní převodovky bez ubrání plynu, tři úrovně ABS a také tři stupně intenzity brzdného účinku motoru.
Všechny tyto vychytávky jsou koordinovány prostřednictvím tří jízdních režimů (Race, Sport a Wet). Přes dotykový displej přístrojovky lze též ovládat volitelnou aplikaci DDA (Ducati Data Analyser), která prostřednictvím GPS sbírá údaje z jízdy (kromě času a rychlosti např. otáčky a teplotu motoru nebo otevření plyu), což potěší hlavně při vyhodnocování okruhových radovánek.

1199 Superlegerra

I o tomto modelu už byla před časem řeč, takže pro úplnost jen dodáváme, že tato exkluzivní závodní verze 1199 Panigale je určena téměř výhradně pro závodní účely a vyrobeno by mělo být jen 500 kusů. I tak ovšem stojí za to zmínit parametry: motor vyhnaný na blíže nespecifikovaný max. výkon za hranicí 200 koní (při 11 500 ot.), točivý moment 134 Nm (10 500 ot.), k tomu díky hořčíkovému rámu a všudypřítomnému karbonu pouhých 155 kg suché váhy, to je fakt síla. Pro zajímavost zmiňme závodní titanové tlumiče Öhlins nebo titanovou koncovku Akrapovič. Závodníci kategorie Superstock se mají vážně na co těšit.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist