journeyman_unor




Ducati Superleggera V4: 234 koní, 152 kilo a 105 000 eur

Vypadá jako Panigale V4, ale není to Panigale V4. Tohle je totiž Superleggera V4, tedy „superlehká“. Ducati už v minulosti dělala tyto verze svých dvouválcových Panigale 1199 a 1299, ale žádná z nich nebyla takhle výkonná. A takhle drahá.

Kapitoly článku

Kdo sledujete sociální sítě, nemohli jste to divadýlko ohledně Superleggery V4 minout. Ducati sice měla svou speciální webovou stránku pro tento model, která byla přístupná jenom vybraným potenciálním zákazníkům, ale co čert nechtěl (nebo snad chtěl?), nějak se dostalo ven, že projekt s kódovým označením 1708 bude pěkná šleha. A Superleggera V4 je fakt extrém. Nejsilnější a technicky nejsofistikovanější motocykl se silniční homologací, který kdy v Borgo Panigale vyrobili.

V čem je tak unikátní, že vedle ní běžná Panigale V4 působí jako udýchaný tlouštík ve zpoceném tričku? Materiály. Superleggera V4 má karbonový rám, kyvku i ráfky, což z ní dělá jediný silniční motocykl s podvozkovými komponenty tohoto ražení – BMW HP4 RACE to sice má taky, jenže to je čistá okruhovka. A jen na tomhle hardwaru dokázali v Ducati ušetřit 6,7 kg proti běžné Panigale V4. Karbon samozřejmě dokáže někdy pozlobit, ovšem Italové se chlubí tím, že jejich komponenty jsou vždy 100% a na kontrolu každého dílu používají technologie známé z vesmírných programů, jako jsou termografie, tomografie a ultrazvuk.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Z karbonu je tady ale samozřejmě kdeco a ještě dále aerodynamicky optimalizovaného. Kupříkladu kapotáže, které prý mají aerodynamickou efektivitu lepší než ty u speciálů pro MotoGP. To je zřejmě případ nepřehlédnutelných dvou párů křidýlek s tvary složitějšími než název zapadlé švédské vesnice, jež jsou inspirovány „džípíčkem“ z roku 2016 a dávají přítlak 50 kg při rychlosti 270 km/h, tedy o 20 kg více než u běžné Panigale V4 i méně běžné V4 R 2020. A ještě jedno propojení s MotoGP – barvy. Ty připomínají loňské tovární stroje a ta kombinace rudé s bílými prvky a pohledového karbonu je prostě krásná. Inu, Itálie.

Pod kapotami najdeme samozřejmě motor Desmosedici Stradale R, tedy agregát pohánějící Panigale V4 R, homologační základ pro WSBK. Jenže těmi svými výkony i použitými technologiemi (dozadu rotující klikovka apod.) je to zase skoro spíš MotoGP. Tenhle motor je o 2,8 kila lehčí než v běžné Panigale V4, má suchou spojku a z litrového objemu dává v homologované verzi 224 koní (o tři více než ve V4 R). Málo? K Superleggeře dostanete samozřejmě závodní kit s výfukem Akrapovič, a ten už znamená 234 koní. A taky srazí hmotnost.

A jsme tam, kde jsme chtěli být. Superleggera znamená „superlehká“, a to zase znamená – co přesně? Ducati udává u tohoto modelu jen suchou hmotnost, která je vždycky trochu pofidérní, ale jelikož známe suché i pohotovostní hmotnosti běžné Panigale, dokážeme se dobrat relevantního výsledku. Suchá hmotnost Superleggery V4 v silničním provedení je 159 kg, tedy o 16 kg méně než u Panigale V4 a o 13 než u V4 R. A jelikož víme, že erko s plnou 16litrovou nádrží váží 193 kg, dokážeme si snadno spočítat, že Superleggera V4 bude vážit 180 kg se světly i blinkry! No jo, jenže s tím závodním kitem jde suchá hmotnost dolů na 152,2 kg (taky vás ty desetinky baví?), takže potom před vámi v boxu bude stát motocykl, který bude mít 234 koní na 173 kilo. Šílené? Určitě. Zábavné? To si pište.

Že je ta silniční homologace Superleggery V4 jen taková habaďůra, o tom svědčí i elektronika. Přístrojovka má údajně tzv. RaceGP displej, určený přímo pro závodní používání a prý jde o přímou odnož přístrojovky z Desmosedici GP20, bohužel Ducati jaksi pozapomněla dát k dispozici její fotku. Jezdec má na výběr ze tří základních jízdních módů odlišných od Panigale V4, jde o Race A, Race B a Sport. Pak je tady ještě pět doplňkových módů, které si jezdec může upravit podle vlastních preferencí. Důležitý je vylepšený laptimer, kde si můžete zadat cílovou čáru a mezičasy pro pět oblíbených okruhů, v základu jsou připravené podklady pro Mugello, Jerez, Sepang, Losail a Lagunu Seca.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Také podvozkové komponenty jasně dávají na srozuměnou, že tady jde jen a pouze o okruhové použití. Tlumiče jsou jak jinak než Öhlins, vpředu vidlice NPX25/30 s odlehčenými pružinami, vzadu TTX36 s GP ventilem a titanovou pružinou, brzdy potom nesou značku Brembo, radiální pumpa je MCS a monoblokové čtyřpístky samozřejmě Stylemy, ovšem v nejnovější verzi R. Tyhle cajky už známe z Panigale V4 R (tedy až na ty Stylemy, které má erko "obyčejné"), s níž Superleggera V4 sdílí i geometrii, tedy až na rozvor, který je díky prodloužené kyvce delší o 9 mm. Při tom výkonu a hmotnosti se není čemu divit.

Exkluzivita motocyklu bude podpořena počtem vyrobených kusů – pouhých 500! Ale ono se asi nemusíte bát, že by se produkce, která začne na jaře rychlostí nejvýše 5 motocyklů a první dodávky zákazníkům budou od června, nějak ukrutně rychle rozprodala. Tahle karbonová kráska totiž nebude zrovna za lidovku, což se samozřejmě dalo očekávat. Ale jestli vám necelé dva miliony za předchozí 1299 Superleggeru přišlo jako hodně peněz, tak cenovka Superleggery V4 vás asi pošle do komatu, protože by včetně naší DPH měla činit 105 000 eur, čili přes dva a půl milionu korun. Objednávky probíhají normálně přes národní importéry, kteří nejprve ověří, zda je motocykl ještě dostupný. V současnosti není do ČR objednaná žádná Superleggera V4.

Dlužno říci, že za ty peníze nedostanete jenom samotnou motorku se závodním kitem, ale i pár exkluzivních možností, které běžní smrtelníci nemají. Zaprvé jenom majitelé Superleggery si budou moci nechat ušít kombinézu Dainese s airbagem D-Air na míru ve speciálním designu a jen pro ně je vyhrazena také karbonová přilba Arai. Zadruhé dostanou všichni ti, kdo si Superleggeru V4 objednají a zaplatí 20% zálohu, na výběr jeden z pěti termínů v červenci a srpnu na okruhu v italském Mugellu, kdy zažijí program nazvaný SBK Experience, jenž znamená celý den na trati s lektory DRE, testovacím jezdcem Ducati Michelem Pirro a třemi motocykly – na začátek standardní Panigale V4, potom Superleggera V4 a nakonec superbikový speciál továrního týmu Aruba.it Racing! A na koho se usměje štěstí, ten může být mezi 30 vyvolenými, kteří se budou moci zúčastnit MotoGP Experience v jednom ze dvou červencových termínů. Program je hodně podobný, ovšem finálovým zážitkem budou čtyři kola na Desmosedici GP20. Za účast na téhle akci už i majitel Superleggery V4 bude muset zaplatit 4000 eur, ale když už dáte 105 za motorku, tak ty čtyři za takovýhle zážitek už budou jen logickým rozšířením.

Na závěr si dovolím ještě jedno soukromé „ale“. Je krásná, je hříšně krásná, tahle Superleggera V4. Nevím, jestli její parametry budí víc údiv nebo strach o holý život, ale chladným nenechávají nikoho, kdo má v krvi aspoň malé promile benzínu. A bude rychlá, a to pekelně. Testovací jezdec Ducati Alessandro Valia se Superleggerou V4 na slickách a se závodním kitem zajel Mugello za 1:52:45, o necelé dvě vteřiny pomaleji než italský superbikový šampión 2019 Pirro na Panigale V4 R SBK. Bohužel světové superbiky se v Mugellu nejezdí, ale můžeme porovnat i s MotoGP – ti nejrychlejší piloti se letos v závodě dostali jen chloupek pod 1:48, a to je Mugello ukrutně rychlé a „džípíčka“ tady jezdí kolem 350 km/h, o kterých se Superleggeře může jenom zdát. Takže ten, kdo si ji koupí, dostane zbraň, s níž jeho časy na kolo na závodních drahách mohou klesat rapidně dolů. Mohou, jenže se bojím, že nebudou. Protože nevěřím tomu, že by se drtivá většina prodaných Superlegger V4 (jestli vůbec nějaká) někdy podívala dál než jen do obýváku nebo na předem vyhrazené místo ve velké garáži. Lidé, kteří si tyhle motorky kupují, nejsou závodníci, nýbrž movití sběratelé a fanoušci značky, kteří tyhle stroje berou také jako zajímavou investici. A mně prostě vždycky přijde líto nevyužitého potenciálu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 39 Kč od 13 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist