globalmoto_duben_nolan




Dieselový motocykl T-800 CDi

Je to další motocykl využívající diesel motor. Největší konkurenty známe z USA, kde armáda hledala motocykl s co nejdelším dojezdem. Nakonec se jim podařilo přestavět a ve velkém nasadit známé enduro Kawasaki KLR 650, ovšem pro armádu v provedení s motorem na palivo diesel (a prakticky jakékoliv hořlavé palivo). Přestavba je celkem jednoduchá, vymění se jen hlava motoru s pístem a jezdí se. Je otázkou, zda se motocykly na tento druh paliva někdy více rozšíří. Nevýhodou je vysoká suchá váha až k 260 kg, pomalá akcelerace a maximálka. Naopak výhodou je pro motocykl tohoto druhu neskutečný dojezd takřka 900 km.

První stroj s dieselovým motorem se objevil v Holandsku takřka před 100 lety od firmy Brons Scheepsmotoren. Možná právě na něj navazuje nový enduro stroj T800 CDI s tříválcovým turbo motorem od výrobce Evaproducts, kde se pod designem podepsal Erik Vegt. Motocykl se vyrábí v Dánsku a zatím se prodává pouze v Holandsku. Do dalších zemí Evropské unie, jak uvádí firma na svých stránkách, se stroj dostane až během roku 2010. Cena pro rok 2009 na Holandském trhu je stanovena na 17 500 Euro.
Enduro T 800 CDI využívá známý tříválcový řadový dieselový motor z automobilu Smart, o obsahu 800ccm s turbem a pohybující se v rozmezí otáček 850-4500 o/min. Točivý moment motoru je 100Nm při 1800 ot./min. a 45 koní mezi 3000 až 4500 ot./min.  Smarta už jsme zde jednou testovali  a kladli jsme si otázku, zda  je to víc auto nebo motorka - samozřejmě, že auto, ale k motorce opravdu nemá až tak daleko. No a teď se přerod zdá se povedlo konečně dokončit...
Při nastartování se ozve vcelku nezvyklé klapání dieselového motoru vycházející z obráceně otočeného výfuku s koncovkou směřující proti směru jízdy. Celý stroj lehce vibruje a vibrace se i decentně přenášejí do řidítek. Stroj na přidání plynu moc nereaguje a rozjezd je spíše táhlý a připomíná akceleraci skútru (jako každý diesel). Motor nemá žádný omezovač, takže je možné, že se vám jej podaří přetočit? Dle technických informací se dá na jeden litr nafty ujet 40 kilometrů což představuje 2,5 l na 100 km. Spotřeba nafty je následující: při 90km/h – 2l/100km, při 120km/h - 3l/100km a při maximální rychlosti 175km/h se „vyšplhá“ spotřeba až na úsměvných 4,2l/100km. Otázka je jak se motocykl pře této rychlosti chová a zda se dá jet i delší dobu. Vzhledem k vibracím je ale tato rychlost předem vylučena. Při objemu nádrže, která činí 22,5 litrů, tak můžete ujet neuvěřitelných 900 km.
I přes to, že jeho maximální hmotnost je 425 kg, má spotřebu dvakrát menší než u obdobných motocyklů poháněných benzínovým motorem. Stovku přitom zvládne stroj za slušných 3,75 vteřiny. Motocykl má kardanový převod, přední dvoupístkové brzdy 310 mm, zadní jednopístek má 265 mm, vpředu pneu „21“ a vzadu „17“, sedadlo je vysoko 86,5 cm;. Kladem by mohla být životnost motoru, ta se udává neuvěřitelných 400 000 km. Motorka je rovněž velice dobře zpracovaná po designové stránce. Je možné nastavit si výšku sedla a řidítek a vybrat si z nepřeberného množství doplňků.
Další informace získáte na stránkách výrobce Dieselmotorfiets. A podívejte se také na náš redakční testík dieselového Enfieldu.

Informace o redaktorovi

Petr Kvaš - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist