globalmoto_duben_nolan




Datatag: nová past na zloděje

Také máte pocit, že se s prosbami o pomoc při hledání ukradené motorky poslední dobou roztrhl pytel? Na jednu stranu je fakt, že díky vynálezu mistra Zuckerberga se taková informace dostane k mnohem většímu počtu lidí než v dobách, kdy jedinou sociální sítí byla hospoda. Pak tu jsou ale také policejní statistiky, a ty hovoří jasně: vloni narostl meziročně počet krádeží motocyklů o 25%.

Vyčísleno na kusy se u nás za rok 2013 "ztratilo" 905 motorek - to jsou skoro tři denně. A ještě hůř vypadají procenta objasněných případů: pachatele se podaří najít jenom u jedné z pěti krádeží a víc než sedm set motorek vloni zmizelo beze stopy. Zabránit zlodějům v jejich činnosti je přitom prakticky nemožné, i když kombinace vhodných zabezpečovacích prvků jim práci alespoň znepříjemní.
Na trhu je řada typů zabezpečení od mechanických zámků, přes elektronické imobilizéry až po satelitní vyhledávače, ale ne každý se hodí na každou motorku a pro každou situaci. Hlavně u naháčů a supersportů je většinou problém s umístěním čehokoli, ať už je to pořádný řetěz se zámkem, nebo krabička alarmu, a malý zámek na kotouč není pro partu lapků v dodávce žádnou překážkou.
Letos na náš trh přichází zajímavá technologie registračního značení motorek, která v zemi svého původu i v dalších státech Evropy přinesla za posledních dvacet let skvělé výsledky v boji s kriminalitou. Možná jste už slyšeli o technologii mikroteček, která se před časem objevila v české distribuci - tehdy ale bez potřebného zázemí, návazných služeb a podpory policie.
Nyní se situace mění a do ČR přijíždí inovační technologie více-prvkové ochrany britské firmy Datatag. Tahle značka už víc než dvacet let tvrdě a účinnou formou bojuje proti zločinu, a plně podporuje projekty na ochranu majetku a to nejen privátních osob, ale také firem. Kromě toho je významným sponzorem motosportu včetně britských superbiků.
O co vlastně jde? Datatag funguje podobně jako centrální registr vozidel - respektive veškerého cenného majetku, protože se používá také na ochranu jízdních kol, elektroniky, sportovní výbavy a vlastně čehokoli, co se dá ukrást. Zásadní rozdíl proti běžné evidenci motorek a aut - zahrnující v současné době jenom VIN, SPZ, model a barvu - spočívá v tom, že značení Datatag je jednak neviditelné (a tudíž se dá těžko zfalšovat), a za druhé pokrývá všechny díly, které stojí za ukradení a dají se zpeněžit. Když normální ukradenou motorku někdo  rozebere na díly, a ty pak rozprodá na eBayi, nebo třeba přes známého v servisu, je prakticky z obliga, protože kapoty, kola ani vidlice žádné výrobní číslo nemají, a tudíž se po odmontování nedá prokazatelně určit jejich majitel. S argumenty typu "měl jsem tam škrábanec"  toho na policii nebo u soudu asi moc neuhádáte.
Motorka označená technologií Datatag je na tom podstatně lépe, protože se každý její díl dá zpětně kdykoli identifikovat, a zjistit jak informace o motocyklu z kterého pochází, tak i jejího majitele.
Jak takové značení vypadá? Na první pohled nevypadá nijak, protože na motorce není vidět (kromě výstražné samolepky) vůbec nic. Abyste našli jeho skutečně funkční prvky, potřebujete minimálně UV lampu, a k přečtení registračních kódů pak speciální čtečku a mikroskop. Sada značení na motorku se totiž skládá z několika různých prvků. V první řadě jsou to čtyři elektronické transpondéry, které slouží k identifikaci motorky jako celku. Dva z nich připomínají tvarem i velikostí zrnko rýže, další dva potom menší magnet. Umisťují se do špatně přístupných míst, jako třeba pod bužírky kabelových svazků, na vnitřní stranu rámu, na vnitřní stranu ráfku a podobně. Tuhle štěnici si ale můžete nasadit i třeba do kombinézy nebo přilby. Protože se jedná o pasivní transpondéry, nepotřebují žádný zdroj napájení a nedají se lokalizovat jinak než zmíněnou čtečkou, která pochopitelně není běžně k mání.
Přístroje na snímání informací, kterými disponuje jenom policie a smluvní partneři Datatagu, si při kontrole vytáhnou z transpondéru unikátní číselný kód, podle kterého se dá během pár okamžiků ověřit v centrální databázi skutečný majitel motorky. V Anglii se značení aplikuje většiny nových motorek ještě před prodejem. Dealeři značek BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Ducati, Harley-Davidson, KTM, Zingbikes, Vectrix a Zero aplikují technologií Datatag v rámci předprodejní prohlídky (na Triumphy se značení dává přímo ve fabrice), ale celkem snadno se motorka dá "otagovat" i dodatečně.
Dalším značícím prvkem je směs lepidla, laku a UV složky s mikrotečkami, které mají průměr 0,05 milimetru. Těch je v sadě na motorku celá tisícovka, což bohatě stačí k otečkování každého dílu na motorce, a z každé se pod mikroskopem dá vyčíst další jedinečný kód. Tečky nalepené směsí laku a UV reflexního lepidla (něco jako lak na nehty) není úplně snadné z povrchu odstranit, a nikomu se taková piplačka prostě nemůže vyplatit. Seškrabávání teček se neobejde bez poškození povrchu, a lupič navíc nikdy nemá stoprocentní jistotu, že na žádnou nezapomněl.
Kromě viditelných výstražných samolepek je "zvenku" motorka označená ještě neviditelným číselným kódem, vyleptaným do povrchu laku. Ten se dá přečíst jenom pod UV světlem, a obsahuje registrační kód a telefonní číslo na 24hodinovou non-stop linku Datatag, kde se dá podle kódu ověřit majitel.
Na rozdíl od vyhledávacích systémů funguje značení Datatag trochu jinak. Motorka se podle něj sice nedá v dané chvíli vystopovat, ale zkušený zloděj si hravě poradí i se satelitním vyhledávačem - stačí nechat motorku pár dní vychladnout někde poblíž místa krádeže, nebo si jednoduše pořídit rušičku GPS signálu. Značení Datatag má hlavně preventivní funkci, protože z takto ocejchované motorky se stává pro lumpy horké zboží. A nechat se chytit s kradenou věcí, u které se dá její původ tak přesvědčivě dokázat, představuje možná zbytečné riziko.
Údaje z transpondérů a mikroteček budou schopni získat nejenom policisté, ale také  provozovatelé bazarů nebo likvidátoři pojišťoven a v budoucnu i obsluha stanic technických kontrol. Do projektu se zapojila také firma Cebia, která se věnuje ověřování původu vozidel.  Datatag bude nabízen i na místech označených jako smluvní pracoviště Cebia.
Ani vývozem za hranice by si zloděj moc nepomohl, protože Datatag spolupracuje s mezinárodními organizacemi Interpol a Europol. Není tedy žádným překvapením, že po zavedení technologie Datatag klesl v Anglii počet krádeží označených motorek o víc než 70 %, a ze zbylých případů byla většina rychle objasněna.
Neposlední výhodou tohoto způsobu zabezpečení je, že podobně jako u jiných technologií za něj pojišťovny poskytují slevu na pojistném. Pořizovací cena sady na jednu motorku, která je necelé 3 tisíce korun, se vám na pojistném vrátí za pár sezón, a žádné další paušální náklady se značením Datatag spojené nejsou. Za vstupní poplatek, obsažený v ceně, zůstává motorka registrovaná v databázi po celou dobu co ji vlastníte. Při prodeji se pak dá přeregistrovat na nového majitele, pochopitelně jenom se souhlasem prodávajícího.

Společnost AB Finpoint, která značku Datatag na českém trhu zastupuje, bude mít stánek na výstavě Motosalon 2014 v Brně. Jestli se o technologii identifikačního značení chcete dozvědět víc, určitě se zastavte na kus řeči. Více o technologii a výrobci se dozvíte také na webu www.datatag.cz.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (52x):
Související firma
  • Datatag

    Jsme výhradní dovozci elektronického zabezpečovacího identifikačního systému pro motocykly DATATAG. Doživotní ochrana vašeho motocyklu za přijatelnou cenu včetně registrace motocyklu v mezinárodní databázi.




TOPlist