Datatag: nová past na zloděje
Text: Petr Poduška | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 28.2.2014 | Zobrazeno: 30 220x
Také máte pocit, že se s prosbami o pomoc při hledání ukradené motorky poslední dobou roztrhl pytel? Na jednu stranu je fakt, že díky vynálezu mistra Zuckerberga se taková informace dostane k mnohem většímu počtu lidí než v dobách, kdy jedinou sociální sítí byla hospoda. Pak tu jsou ale také policejní statistiky, a ty hovoří jasně: vloni narostl meziročně počet krádeží motocyklů o 25%.
Letos na náš trh přichází zajímavá technologie registračního značení motorek, která v zemi svého původu i v dalších státech Evropy přinesla za posledních dvacet let skvělé výsledky v boji s kriminalitou. Možná jste už slyšeli o technologii mikroteček, která se před časem objevila v české distribuci - tehdy ale bez potřebného zázemí, návazných služeb a podpory policie.
O co vlastně jde? Datatag funguje podobně jako centrální registr vozidel - respektive veškerého cenného majetku, protože se používá také na ochranu jízdních kol, elektroniky, sportovní výbavy a vlastně čehokoli, co se dá ukrást. Zásadní rozdíl proti běžné evidenci motorek a aut - zahrnující v současné době jenom VIN, SPZ, model a barvu - spočívá v tom, že značení Datatag je jednak neviditelné (a tudíž se dá těžko zfalšovat), a za druhé pokrývá všechny díly, které stojí za ukradení a dají se zpeněžit. Když normální ukradenou motorku někdo rozebere na díly, a ty pak rozprodá na eBayi, nebo třeba přes známého v servisu, je prakticky z obliga, protože kapoty, kola ani vidlice žádné výrobní číslo nemají, a tudíž se po odmontování nedá prokazatelně určit jejich majitel. S argumenty typu "měl jsem tam škrábanec" toho na policii nebo u soudu asi moc neuhádáte.
Motorka označená technologií Datatag je na tom podstatně lépe, protože se každý její díl dá zpětně kdykoli identifikovat, a zjistit jak informace o motocyklu z kterého pochází, tak i jejího majitele.
Přístroje na snímání informací, kterými disponuje jenom policie a smluvní partneři Datatagu, si při kontrole vytáhnou z transpondéru unikátní číselný kód, podle kterého se dá během pár okamžiků ověřit v centrální databázi skutečný majitel motorky. V Anglii se značení aplikuje většiny nových motorek ještě před prodejem. Dealeři značek BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Ducati, Harley-Davidson, KTM, Zingbikes, Vectrix a Zero aplikují technologií Datatag v rámci předprodejní prohlídky (na Triumphy se značení dává přímo ve fabrice), ale celkem snadno se motorka dá "otagovat" i dodatečně.
Na rozdíl od vyhledávacích systémů funguje značení Datatag trochu jinak. Motorka se podle něj sice nedá v dané chvíli vystopovat, ale zkušený zloděj si hravě poradí i se satelitním vyhledávačem - stačí nechat motorku pár dní vychladnout někde poblíž místa krádeže, nebo si jednoduše pořídit rušičku GPS signálu. Značení Datatag má hlavně preventivní funkci, protože z takto ocejchované motorky se stává pro lumpy horké zboží. A nechat se chytit s kradenou věcí, u které se dá její původ tak přesvědčivě dokázat, představuje možná zbytečné riziko.
Údaje z transpondérů a mikroteček budou schopni získat nejenom policisté, ale také provozovatelé bazarů nebo likvidátoři pojišťoven a v budoucnu i obsluha stanic technických kontrol. Do projektu se zapojila také firma Cebia, která se věnuje ověřování původu vozidel. Datatag bude nabízen i na místech označených jako smluvní pracoviště Cebia.
Ani vývozem za hranice by si zloděj moc nepomohl, protože Datatag spolupracuje s mezinárodními organizacemi Interpol a Europol. Není tedy žádným překvapením, že po zavedení technologie Datatag klesl v Anglii počet krádeží označených motorek o víc než 70 %, a ze zbylých případů byla většina rychle objasněna.
Společnost AB Finpoint, která značku Datatag na českém trhu zastupuje, bude mít stánek na výstavě Motosalon 2014 v Brně. Jestli se o technologii identifikačního značení chcete dozvědět víc, určitě se zastavte na kus řeči. Více o technologii a výrobci se dozvíte také na webu www.datatag.cz.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)