globalmoto_duben_nolan




Český trh žije díky skútrům

Pololetní statistiky svazu dovozců oficiálně potvrzují to, v co doufali prodejci stopětadvacítkových skútrů. Jejich prodeje letos raketově stouply a jenom díky tomu se celková čísla drží na úrovni loňského roku. S příchodem nového systému řidičáků logicky poklesl zájem o padesátky a méně se kupují také motorky větších kubatur.

Celkový počet motocyklů, skútrů a čtyřkolek, registrovaných u nás v prvních šesti měsících letošního roku, je nepatrně vyšší než za stejné období vloni, což vzhledem k opožděnému začátku sezóny vypadá jako slibný mezičas. Podíl padesátek na trhu přitom klesá nejrychleji za poslední dekádu, a o to víc prostoru dostávají motocykly kubatury nad 50 ccm. Za uplynulé pololetí se v České republice prodalo celkem 9 657 vozidel kategorie L, tedy o zanedbatelných 61 kusů víc než vloni.
Ze značek si zatím nejlépe vede Honda, která loňský průběžný výsledek téměř zdvojnásobila, a podle velikosti náskoku jí letos už nejspíš opět nikdo nepřekoná. Další strmé nárůsty prodejů můžeme sledovat u značek, jejichž modelovou řadu tvoří z větší části skútry. Není žádným překvapením, že dobře na odbyt jdou hlavně levnější produkty, ale zvýšenou poptávku zaznamenaly také renomované značky jako jsou Piaggio nebo Kymco. Naopak výrobci, kteří nabízí výhradně motocykly vyšších kubatur se ve srovnání s loňskem drží na podobné úrovni, nebo zazamenaly pouze mírný nárůst..
Motocykly s objemem motoru do 125 ccm tvoří skoro polovinu veškerých dosavadních prodejů, a ze 4 338 kusů jde v drtivé většině o skútry. Loni se v této kategorii za stejnou dobu prodalo 1 695 motocyklů, takže úpravě pravidel lze přisoudit téměř dvěstěprocentní nárůst. Honda naprosto válcuje konkurenci se skútrem PCX125, jehož počty prodaných kusů za první půlrok se počítají na stovky a blíží se k tisícové hranici - to je v našich podmínkách naprosto unikátní a nevídaný jev. V České republice se za jeden rok prodalo jen výjimečně víc než tisíc motocyklů od jedné značky, ale od stejného modelu.
Honda slaví úspěchy i s novou řadou modelů kubatury 500 ccm, které jí zajišťují průběžné prvenství v dalším segmentu. Velký zájem je evidentně také o větší skútry a tříkolky Piaggio s motory 350 ccm, nebo o modely KTM Duke, která mají v kubatuře dva zástupce - 200 a 390. Česká Jawa pro zajímavost reportuje 17 prodaných motocyklů, z toho tři v kategorii do 50 ccm.
V dalším segmentu Hondě pomáhají k prvenství dvouválcové sedmistovky řady NC a dobře si vede také Yamaha. Suzuki naopak přenechala třetí příčku ambiciózní značce BMW, která se dere nahoru a pravidelně překonává vlastní prodejní rekordy.
Kubatura nad 800 ccm je už tradičně doménou americké značky Harley-Davidson, pro kterou je to zároveň jediné hřiště. Druhá příčka pro BMW není v tomto segmentu také žádnou novinkou, zato Triumph přeskočil Ducati i Kawasaki a polepšil si až na páté místo. Proti stejnému období loňského roku si polepšila také Yamaha. Celkově však prodeje vyšších kubatur zhruba o deset procent klesly.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist