Can-Am Canyon: tříkolová odpověď na PanAmericu z Kanady
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 21.11.2024 | Zobrazeno: 5 957x
Pro rok 2025 si koncern BRP připravil překvapení v podobě tříkolového adventure modelu Can-Am Canyon. Vyšší světlá výška a pořádné zdvihy odpružení slibují zábavu i mimo silnici. Prohlédli jsme si ho na výstavě EICMA a vypadá přinejmenším… originálně? Teď jen najít v terénu dokonale plochou trasu, protože vyhýbání překážkám bude třikrát složitější než na motorce.
Kapitoly článku
Na konci léta jsme psali o připravovaném vstupu Can-Amu do jednostopého segmentu s elektrickými motocykly Origin a Pulse, jenže kanadská značka toho pro 2025 připravila ještě víc. Její tříkolové silniční speciály Spyder a Ryker si našly stabilní zákaznickou základnu a každoročně přilákají celou řadu zájemců, kteří chtějí něco hodně odlišného. I přes zjevné nevýhody totiž dokážou nabídnout exkluzivní svezení pro jezdce, které láká svoboda za řídítky, ale z nejrůznějších důvodů si netroufají do náklonů v zatáčkách.
Nově představený Can-Am Canyon rozšiřuje nabídku značky i mimo silnice, kam až dosud nabízela jen klasické sportovní quady nebo pracovní ATV, o kterých jsme v minulosti už mnohokrát psali a testovali na sesterském webu Quadmania.cz. Tříkolové stroje až doteď do terénu nikdo nekonstruoval, protože třetí stopa jediného poháněného zadního kola je jasnou nevýhodou. Nový Can-Am Canyon pravděpodobně v terénu projede ještě podstatně méně, než běžný automobil, zastaví ho větší vyjeté koleje nebo kameny uprostřed cesty. Jenže to vůbec neznamená, že nebude zábavný na rovných šotolinových cestách, kterých je na americkém kontinentu spousta!
Nízká a plochá stavba s široko rozkročenýma předníma kolama je sice nevýhodná na prostupnost terénem, ale může s ní být obrovská divočina v táhlých zatáčkách! Proto bych si tipoval, že si své zákazníky najde a v amerických pouštních trasách se časem začne objevovat. Možná i proto designéři zvolili hodně divokou podobu přední části, která jako by stylově navazovala na design prvního amerického adventure modelu PanAmerica od H-D. Ta široko vykroužená maska s podobnou horní a dolní částí a světlomet pod řídítky jsou jasně americká záležitost. Rovné plochy kapotáží kolem nádrže zase jako by si vzaly něco z nového GS Adventure?
Canyon přichází se světlou výškou 160 mm, podstatně víc než u jeho silničních bratrů, a přidává odpružení se zdvihy 235 mm. K tomu pořádná nádrž na 27 litrů benzínu. To už by u adventure motorky nebyly špatné hodnoty, jenže tady to všechno zazdí údaj o 470 kg suché váhy, což znamená provozní hmotnost zhruba půl tuny, s plnou náloží kufrů a dvoučlenné posádky u okufrovaých verzí Redrock a XT pak klidně přes tři čtvrtě tuny. Pokud tohle někde zapadne, vlastními silami to rozhodně nevytáhnete.
Can-Am Canyon je postaven na stejné motorové platformě jako už známá řada Spyder. To znamená vodou chlazený chlazeném řadový tříválec Rotax ACE o objemu 1 330 cm3 s maximálním výkonem výkonu 115 k a točivým momentem 130 Nm. Motor je spojený se šestistupňovou poloautomatickou převodovkou bez spojky s funkcí zpátečky. Ve všech třech úrovních výbavy jsou k dispozici tři jízdní režimy Sport, Rally a All-Road, které upravují odezvu plynu, kontrolu stability a posilovač řízení. Nejvyšší výbava Redrock navíc přidává režim Custom.
U výbav Standard a XT se zavěšení kol skládá z dvojitých A-ramen s protiprokluzovou tyčí a dvojice předních tlumičů Sachs Big Bore a zadního odpružení Sachs. Výbava XT navíc přidává samonivelační vzduchové nastavení předpětí. U výbavy Redrock je k dispozici semiaktivní odpružení, které upravuje tlumení v závislosti na podmínkách, se dvěma tlumiči KYB Piggyback Smart Shox vpředu a jedním tlumičem KYB Smart Shox vzadu. Všechny verze jsou vybavené předními brzdami Brembo s 270mm kotoučem a čtyřpístkovým třmenem na každém kole. Vzadu je jeden 270mm kotouč s 1pístkovým třmenem a elektronicky ovládanou parkovací brzdou.
Standardními bezpečnostními prvky všech modelů Canyon je ABS, kontrola stability, kontrola trakce, dynamický posilovač řízení a asistent rozjezdu do kopce. Litá kola mají rozměry obutí 16 palců vepředu a 15 palců pro zadní kolo a jsou obutá do pneumatik XPS Adventure. Standardní výbava zahrnuje 10,25palcový TFT displej s BRP connect a Apple CarPlay, tempomat, výškově nastavitelný plexištít, LED světlomety, chrániče rukou. Výbava XT přidává hliníkové boční a horní kufry, vyhřívané rukojeti řidiče, samonivelační nastavení předpětí a další doplňky. Výbava Redrock k tomu ještě přidává couvací kameru a jízdní režim Custom.
Cena novinky se bude pravděpodobně pohybovat někde na úrovni 900 tisíc korun a přestože ortodoxní motorkáři budou poukazovat na její zjevné nevýhody, i v Evropě si své zákazníky určitě najde. S omezenou světlou výškou a náhonem pouze na zadní kolo toho v náročných situacích moc neprojede, ale zájemci stejně budou v 99 procentech případů jezdit po silnici, a užívat si vysoké odpružení na rozbitých silničkách. I tříkolky už nyní mají své SUV.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)