Buell se chystá Super Cruiserem nastartovat novou kategorii. Konečně představuje produkční verzi

V Grand Rapids v americkém Michiganu vznikl první hotový, sériový Buell Super Cruiser. První svého jména, ale i první ve svojí stejnojmenné kategorii. Stroj v VIN 0001 má – stejně jako všechny následující – dost impozantní technické parametry a my se musíme ptát na dvě věci: Kdy bude v Evropě, a zda se skutečně bavíme o vzniku nové třídy, která zamíchá kartami na poli cruiser kategorie.

Kapitoly článku

Mnoho lidí vnímá třídu chopper/cruiser jako poněkud zasmrádlou. I když barokní chromy z velké části nahradily černé a matné díly, pořád se jedná o těžké motorky, jejichž šasi i vzduchem chlazeným motorům schází sportovní náboj. Američtí výrobci, kteří dlouhé roky bojují s tím, jak získat mladší zákazníky, teď možná najdou odpověď u znovuzrozené značky Buell. Tu sice už nevede její původní zakladatel Eric Buell, ale nový rozběh, jen částečně stavějící na minulé technice, vypadá velmi slibně.

Pár konceptů, co má Buell ještě v rukávu

Ústřední model, který se před pár dny konečně představil v hotové produkční verzi i se všemi technickými detaily a parametry, se jmenuje Super Cruiser. A má na to, aby nastavil měřítka úplně nové kategorie sportovních a zuřivě výkonných cruiserů, se kterými se jejich majitele nebudou stydět mezi kolegy na nahatých motorkách, ale vlastně ani na okruhu. Před takovými cruisery by musely smeknout i ti nejzarputilejší odpůrci „motorek pro dědky“.

Super Cruiser se coby koncept ukázal světu již v únoru 2023, kdy tehdy stěžejním prvkem byl design, navržený samotným Rolandem Sandsem – legendou mezi staviteli. Už kvůli svému primárnímu, řádově sportovnějšímu určení, vypadá Super Cruiser docela jinak než klasické cruisery. Relativně vysoká stavba, která volá „west coast“ na první pohled, má základ v kolébkovém trubkovém rámu z oceli, doplněném masivní hliníkovou kyvnou vidlicí. Motor je kapalinou chlazený V-twin s úhlem mezi válci 72 stupňů, ze staršího návrhu Buellu, nesoucí označení ET-V2. Ze svých 1 190 cm3 ždíme impozantních 175 koní, a taky 127,45 Nm točivého momentu, přicházejících až ve velmi vysokých 8 500 otáčkách za minutu. CEO značky Bill Melvin v jednom z videí říká, že motor nejvíc ožívá nad 7 000 otáček. Vyvstává samozřejmě otázka, jak to bude s tahem v nízkých otáčkách, ale lze se domnívat, že by charakter motoru mohl být blízko třeba velkým dvouválcům KTM.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Poměrně obdivuhodné hodnoty výkonu a točivého momentu se navíc snoubí se sympaticky nízkou hmotností – Buell uvádí 220 kilogramů „mokré“ hmotnosti bez paliva v patnáctilitrové nádrži. Akcent na sportovnost prozrazují i použité komponenty podvozku. Vpředu je obrácená vidlice a vzadu centrální tlumič bez přepákování, obojí nastavitelné, obojí od značky Fox. Stroj stojí na hliníkových sedmnáctipalcových kolech, vpředu se o brzdný účinek stará dvojice 320mm kotoučů, okusovaná monobloky Brembo s radiální pumpou.

Již zmíněná vyšší stavba znamená výšku sedla 813 milimetrů, a jak je vidět na videu, tak i relativně pohodovou jízdní pozici, která do jisté míry připomíná cestovní adventury. Stupačky jsou vzadu, pod zadkem jezdce, široká řídítka si nevynucují žádný předklon. Mnohem důležitější však bude, že maximální úhel náklonu činí podle specifikacích slušných 50 stupňů. Budíky tady zastupuje relativně malý TFT displej s tím nejnutnějším. Celkově je stavba stroje s malým předním kolem na poměry světa cruiserů hodně nekonvenční. Dokonce jsem si při pohledu na ni vzpomněl na jednu starou a velmi obskurní záležitost – V-Bike, který někdy začátkem tisíciletí dodávala společnost Custom Chrome jako stavebnici, navrženou Johnem Reedem. Dnes je velká vzácnost najít alespoň obrázek, tak doufejme, že Buell Super Cruiser bude mít úspěšnější životní cyklus.

V-Bike je dneska velká vzácnost, která nikoho příliš netankovala už jako nová

První produkční Super Cruiser byl k vidění o uplynulém víkendu na festivalu Barber Vintage Festival v Barber Motorsports Museum. Zde se usídlí i v budoucnu, neboť stroj s VIN 0001 bude právě tomuto muzeu věnován, aby označil počátek nové etapy Buellu v americké motocyklové historii. Důležitější je ale fakt, že sériová výroba je tímto spuštěna. V USA zbývá už jen dořešit homologaci a značka v nadcházejících měsících kontaktuje zákazníky s předobjednávkami, aby jim předala první stroje. Objednávky jsou již otevřené a koncová cena na domácím trhu činí 25 900 dolarů, v přepočtu tedy 536 tisíc korun plus daň, která je podle lokace zpravidla do 10 %.

Starší jízdní fotografie konceptu. Jak je vidět, podoba se oproti původnímu návrhu prakticky nezměnila...

Nás samozřejmě zajímá, jak to vypadá s dostupností v Evropě. Již dříve dal Buell na vědomí, že se poohlíží po obchodních partnerech ze starého kontinentu a v současnou chvíli by měl být vyřešen dovoz do Velké Británie. Kolem dostupnosti v našem regionu jsem vznesl dotaz a bohužel žádné novinky, partneři se zde zatím nenašli. Faktem nicméně zůstává, že rozšíření na evropské trhy je stěžejní ne ani tak kvůli znovuzrozenému Buellu jako takovému, ale i kvůli zpopularizování stejnojmenné kategorie sériových sportovních super-cruiserů, kterou reálně zakládá. Co naplat, vypadá to, že žebříček „Dominikovy stroje na důchod“ získal nového silného kandidáta.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist