Budou HUD běžnou součástí motoživota?

Chtělo by se říci, že zcela jistě. V autech už head up displeje alias HUD fungují dlouhá léta, a co je v autech, dostává se vždycky po čase i do motorek. I když se to kolikrát předtím zdálo nemožné, viz třeba semiaktivní odpružení nebo ABS fungující v zatáčkách. Jenže s HUD to možná nebude tak jednoduché.

Budou HUD běžnou součástí motoživota?

V čem je problém? Vždyť do aut HUD nabízejí jak samotní výrobci vozidel coby sériovou výbavu, anebo si můžete pořídit aftermarket. Jednoduchá záležitost. Jenže v autě máte óóóbrovské čelní sklo, kde můžete pár centimetrů čtverečních zabrat čímkoli, a hlavně je vám úplně jedno, kolik celá tahle sranda váží. Nějaké desítky či stovky gramů vás ve dvoutunovém SUV vážně nerozhází.

To s motorkami to je složité. Kam údaje promítat, když velké čelní plexi najdeme akorát na velkých cestovních motorkách nebo skútrech? Tam by to šlo a tam se na tom také pracuje, předloni v březnu ukázala Yamaha společné dílo se Samsungem, „Smart Windshield“ na Tricity. Od té doby ale žádná další zpráva. Nicméně v tomto případě to stejně vypadalo tak trochu jako druhá přístrojovka umístěná kousek nad tou běžnou.

Jediné, přes co se motorkáři dívají v drtivé většině případů, je plexi jejich helmy. Tudíž jestli jde někam HUD použít, je to tady. Přilepit displej přímo na plégo asi nepůjde, musí být rovný, čili nezbývá než dát samostatný maličký displej před jedno z očí. Nebude to motorkáře iritovat? Co v případě nehody? Dalším nezanedbatelným problémem je hmotnost, protože na helmě se šetří každé deko, a když tam dáte nějaký elektronický mozek a displej, tak to prostě zákonitě něco přidá.

Že to jde udělat i jako docela lehoučká věcička, ukazuje Garmin. Americká značka nedělá totiž jenom navigace, jimiž je proslulá, ale i různé sportovní hodinky, testery apod. a k nim si můžete přidat produkt nazvaný Varia Vision. To je head-up displej určený pro lidi, co jim učarovala jedna stopa v té namáhavější podobě. Maličká věcička, co váží 28 gramů a připnete si ji z boku na cyklistické brýle. Na displeji se vám zobrazují data z GPS cyklopočítače Garmin, vidíte také zprávy ze spárovaného telefonu nebo varování na blížící se vozidla zezadu od dalšího garmiňáckého produkut nazvaného Varia Radar. Má to ale drobnou nevýhodu - ten displej není průhledný, máte před okem na straně vytrčenou malou černou obrazovku. Na podobném principu fungují i brýle Recon, ty čistě pro sportovní a fitness využití. Pro motorkáře to tedy moc není.

Řešením, na kterém pracuje vícero firem, je helma s integrovaným HUD. Ovšem ty projekty, které známe, berou HUD jen jakou jednu z mnoha přidaných fičur. Jak tchajwanská značka Jarvish, tak japonská CrossHelmet totiž ve svých helmách X-AR, resp. X1 mají namontované i kamery. CrossHelmet jen dozadu, Jarvish i dopředu a dokáže dokonce nahrávat obraz.

VIDEO: Jarvish X-AR

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V obou případech můžete počítat s hlasovým ovládáním prostřednictvím asistentů Siri nebo Alexa, Japonci dokonce přidávají i aktivní potlačování hluku. Jarvish ve svých materiálech head-up displej příliš jasně nezobrazuje, naopak u CrossHelmet vidíme, že jsou to takové brýle přes obě oči.

VIDEO: CrossHelmet X1

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ještě trochu dál by rádi posunuli koncept "smart" helmy s head-up displejem v BMW. Němci oznámili, že pracují na tomto konceptu, již skoro před třemi roky a skoro bychom si tipnuli, že se co nevidět dočkáme finálního produktu. Také tady můžeme počítat s kamerami, reproduktory a vlastním mikropočítačem, ovšem velká výhoda BMW je, že dokáže helmu přímo propojit s motocykly a vše potom ovládat z tradičního otočného controlleru na levém řídítku. Do HUD se vám mohou promítat také údaje z motocyklu, jako je třeba zařazený kvalt. To zní dobře.

Všechny tyhle "chytré helmy" ale mají jednu nevýhodu, a tou je hmotnost. Kamery, elektronika, displeje, úchytky a příchytky a kdesi cosi a prostě to tam naskáče. BMW ani Jarvish o hmotnosti nemluví, CrossHelmet se chlubí, že jejich výrobek by měl vážit "jen" necelých 1800 gramů. To sice není špatné číslo, ale pořád je to o půl kila víc, než kdybyste na integrální helmě nic neměli. Pak bude také problém s cenou, protože tyhle blbinky vyjdou dráž než samotný škopek, a v neposlení řadě také s tím, že jde stále ještě o projekty, které jsou ve fázi před spuštěním běžného prodeje.

Podstatně dostupnějším řešením by mohly být dodatečně montované head-up displeje. Jeden už se dokonce normálně prodává, jmenuje se Nuviz a je to takové komplexní udělátko, které má v sobě také kameru a k ní ještě GPS snímač, takže vás dokáže navigovat, pouštět vám hudbu, řešit telefon... Co se nám na něm ale moc nelíbí, je vlastně ten samotný způsob provedení. Je to taková plastová krabička, kterou si přilepíte na spodní přední část helmy a displej vám trčí před plexi. Cena 699 EUR, čili přes 18 tisíc korun, je taky celkem darda a moc nepomůže, že doprava je po Evropě i USA zdarma.

VIDEO: Nuviz

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Nás nedávno zaujal ještě jeden projekt, který jsme objevili na americkém Kickstarteru, kterým mimochodem prošla většina zde již zmíněných produktů. Jde o head-up displej Hudway Sight od společnosti, která již nějaký čas prodává levné aftermarketové head-up displeje do aut. Sight je ovšem něco jiného, je o maličký systém, který by měl jít namontovat do každé helmy. Cyklistické, motocyklové, nebo třeba i bezpečnostní na stavbě. Nacvaknete, dáte před oko průhledný displej a jedete.

Sympatické je, že jde čistě o HUD. Žádné kamery, žádné audio. Ovládání hlasem je možné, ale pouze v případě, že máte v helmě headset a připojíte si ho k Sightu. Čili celá věcička je malinká a docela lehká, samotný displej váží 35 gramů, projektor 43 a kontrolní blok s veškerým softwarem a 1200mAh LiPo baterkou dalších 54. Čili dohromady něco přes 130 gramů. Pokud byste zvolili baterku s dvojnásobnou kapacitou, bude to o necelých 60 gramů víc.

Hudway říká, že Sight testoval se spoustou druhů helem a všude pasoval bez problémů. Displej zobrazuje data, která získává z vlastní aplikace (rychlost, ujetá vzdálenost, navigační pokyny), ovšem tu je prý možné spárovat i s jinými aplikacemi, takže potom si můžete prohlížet třeba svůj srdeční rytmus během sportovní jízdy, pokud máte nějakou fitness appku. Připojte zpětnou kameru a máte přehled o dění za sebou, anebo kamerku nočního vidění a zvířata večer uvidíte dřív, než se jim v očích odrazí vaše světla.

Jak již bylo řečeno, Hudway Sight je prozatím jen projekt na Kickstarteru. Tvůrci by rádi na jeho rozvoj vybrali 100 000 dolarů, aktuálně mají jen něco přes třetinu. Pokud se Sight dostane do sériové výroby (a podle nás by mohl, ať už to na Kickstarteru dopadne jakkoli), měla by jeho prodejní cena být 599 USD, tedy asi 14 000 Kč. Takže head-up displeje možná jednou budou běžnou součástí života v jedné stopě, ale v nejbližší době to určitě nebude.

VIDEO: Hudway Sight

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist