Znovuzrození BSA již brzy. Začne se elektrikou

U nás tahle zpráva před čtyřmi lety tak trochu zapadla, protože ji přebila jiná, pro Čechy důležitější – a sice že Mahindra bude vyrábět v Indii nové Jawy. Jenže z globálního hlediska vyvolala daleko větší odezvu zpráva, že Mahindra koupila značku BSA. Napřesrok bychom se zřejmě již mohli dočkat nových „besáren“. Akorát trochu jiných, než jsme si mysleli.

Na to, abyste celé téma důkladně pobrali, je potřeba se trochu zorientovat. Mahindra je indický mega kolos, největší výrobce traktorů na světě, 20. největší výrobce automobilů na světě, největší výrobce tříkolových elektrických rikš, kterých po Indii jezdí snad víc, než kolik v českých domácnostech běhá pavouků. Mahindře patří společnost Classic Legends, která v roce 2016 zaprvé získala od týnecké značky licenční práva na výrobu motocyklů pod značkou Jawa (hotovým produktem je již i u nás prodávaná třístovka), a zadruhé za 3,4 milionu liber koupila 100% podíl v již dávno nefungující britské značce BSA. Důvod byl jednoduchý – Mahindra je sice obrovský koncern, ale jestli jí něco nejde, jsou to motocykly. V těch na domácím, nedej bože pak světovém trhu hraje asi osmnácté housle. A to si už stačila pořídit i celou značku Peugeot Motorcycles a má za sebou dlouholeté působení v Moto3.

Nový model Jawy Indové vyvinuli a vyrábějí, motocyklová divize Peugeotu jim patří celá

Jawa a BSA měly být cestou, jak se v jedné stopě dostat trochu výš. S Jawou to vyšlo skvěle, indický trh po ní jde jako po uzeném a není se co divit, po těch podivnostech, co Mahindra produkuje, byla tohle trefa do černého. Česká značka měla v Indii skvělé renomé a dokonce se tam i Jawy vyráběly. Ovšem u Jawy bylo celkem jasné, co se bude dít. S BSA to je jiné. To bývala světová špička.

Především proto, že se od začátku počítalo s tím, že se BSA budou vyrábět ve Velké Británii. To je zásadní změna proti Jawě 300, vyvinuté i montované pěkně doma v Indii. Že první modely BSA budou vycházet více či méně právě z Jawy, jež je zase technicky odnoží podstatně moderněji tvarované Mahindry Mojo, by se asi dalo čekat. Nejspíš to tak bude, ale tím to rozhodně jako u Jawy neskončí, jak prestižnímu britskému deníku The Guardian řekl šéf značky, indický miliardář Anand Mahindra. Továrna BSA ve Velké Británii, to platí, měla by dokonce být nedaleko Birminghamu v centrální oblasti Anglie. Ovšem nejprve vznikne malé výzkumné centrum v Banbury, kde budou pracovat na vývoji – a teď pozor – technologií pro elektrické motocykly! Značka BSA totiž od britské vlády získala dotaci ve výši 4,6 milionu liber, jež je určena právě na vývoj elektrických motocyklů a vytvoření 255 pracovních míst. Do prodeje by elektrické BSA měly jít krátce poté, co se začnou prodávat stroje s tradičním spalovacím motorem, jež by měly být postavené z dílů od britských dodavatelů a prodávat se za ceny v rozmezí 5-10 tisíc liber (cca 145-290 tisíc korun). To by se podle pana Mahindry mělo stát již před koncem roku 2021. Takhle to vidí indický miliardář, na snímku dole vpravo vedle žluté Jawy 300 forty-two. Jestli to tak opravdu bude, ukáže až čas.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist