ktm_duben




Co upekli gumaři pro rok 2020?

Černé zlato, které drží motorku na silnici, je velice častým předmětem k vášnivým debatám. Kdo chce mít podvozek své motorky a zároveň její chování v pořádku, měl by začínat právě u pneumatik. Jaké jsou ale novinky pro rok 2020 a co bychom měli nazout? Na to jsme se šli podívat na veletrhu Eicma k tradičním výrobcům pneumatik a zapátrali jsme i u těch, kdo se nezúčastnil. Celkem máme na 30 novinek napříč všemi výrobci.

Kapitoly článku

Continental

V abecedním pořadí vystavovatelů je nejvýše Continetal, který přivezl rovnou šest nových pneumatik. Od závodních, přes silniční až po offroadově laděné. První novinkou je pneumatika ContiSportAttack 4. Čtvrtá generace sportovní pneumatiky má přinést hlavně větší styčnou plochu v hlubokých náklonech, tím pádem i větší jistotu a víc přilnavosti. Při té příležitosti inženýři vylepšili také ostatní stránky pneumatiky jako je celkový grip nebo ovladatelnost. Pro koho jsou SportAttacky málo, může sáhnout po vylepšených ContiRaceAttack 2 Street, případně po okruhové variantě ve dvou variantách směsi soft a medium. Prvně jmenovaná pneumatika nahrazuje v nabídce gumu ContiRaceAttack Comp.End. a stále se u ní počítá s použitím na silnici. RaceAttacky soft nebo medium jsou ale už plně závodní homologované pneumatiky pro okruhové jezdce. Dodávat, že všechny verze této pneumatiky jsou lepší než předchůdce asi ani nemusíme.

Další novinka je z úplně jiného spektra a jmenuje se TKC 70 Rocks. Jde v podstatě o novou zadní pneumatiku TKC 70, která nemá jednolitou středovou část. Díky tomu nabídne víc trakce mimo silnici, oproti výrazně offroadověji zaměřeným TKC 80 ale pořád nabídne lepší přilnavost na asfaltu. Nová zadní pneumatika s přídomkem Rocks bude v nabídce jak pro sedmnáctipalcovou pneumatiku, tak pro osmnáctku. Continental nabídne také novou pneumatiku pro silniční cestovatele bez nějakých sportovních ambicí. Pneumatika ContiRoad je vlastně nástupcem ContiRoadAttack2 Evo a v současné hierarchii spadá pod RoadAttack3. Její hlavní zaměření je kilometrový nájezd a odpovídá tomu i vzorek, který na zadní pneumatice nezasahuje až do středu. Stručně řečeno je uprostřed nejvíc masa. Poslední nová pneumatika nahrazuje v nabídce ContiGo!. Jmenuje se ContiStreet a jde o novou diagonální pneumatiku pro starší nebo slabší stroje. Ani ty nemusí být ošizené o pořádné pneumatiky, proto nové ContiStreet přijíždějí s dezénem inspirovaným modelem RoadAttack 3, pneumatika je ale oproti předchůdci vylepšená ve všech směrech.

Mitas

Tradiční český výrobce se slovinským vedením otevírá novou kapitolu ve své historii, když vstupuje do segmentu chopper a cruiser. Pneumatiky Mitas Custom Force jdou na trh s vysokým očekáváním, když zástupci společnosti hovoří o nejlepším výkonu ve své třídě při brždění a ovladatelnosti na mokré vozovce. Krom toho by mělo jít o komplexní pneumatiky s dobrou ovladatelností, vysokým kilometrovým nájezdem a zaručující dostatek pohodlí pro jezdce, spolujezdce a to i při plném zatížení s kufry. Neméně důležitý byl pro vývojáře také vzhled pneumatik, které prý připomínají plazícího se hada. No, fantazii se meze nekladou. Pneumatiky budou každopádně k dispozici ve třech rozměrech pro přední kolo (130/90-16 67H TL; 100/90-19 57H TL; 80/90-21 54H TL) a ve třech pro zadní (170/80-15 77H TL; 130/90-16 73H TL; 150/80-16 77H TL).

Michelin

Bibendum alias panáček Michelin přivezl do Milána hned devět nových pneumatik včele s kompletní novou řadou Power. Ta obsahuje pět druhů pneumatik podle použití od silničních sportovních pneumatik až po závodní slicky. Nejsilničnější pneumatikou z nich je Michelin Power 5, která oproti svým předchůdcům přináší novou směs s podílem siliky a sazí, nový je i vzhled dezénu obohacený o strukturu golfového míčku na hranách pneumatik. Na pohled efektní, efektivní maximálně do doby, než trošku zataháte a sjedete hranu. Michelin se ale chlubí hlavně vynikající přilnavostí a ovladatelností za mokra, která doplňuje vysoký nájezd a grip za ideálních podmínek. Pro jezdce, kteří jezdí rádi rychle a ještě radši se svezou na okruhu, pro ty má Michelin pneumatiky Power GP. Jejich směs je opět se silikou a sazemi, stejně tak nechybí technologie 2CT na přední a 2CT+ na zadní gumě. U těchto gum najdete samozřejmě specifický vzorek s hladkými boky pro maximální přilnavost v hlubokých náklonech. Poměr mezi vzorkem a plochou Michelin označuje jako sea-to-land ratio a zatímco Power 5 má hodnotu 11 procent, Power GP už má jenom 6,5 procenta. U nových homologovaných okruhovek Power Cup2 to je ještě méně, když pro přední pneumatiku platí 4 a pro zadní 5 procent. Tolik stačí pro potřebnou homologaci pneumatik se směsí upečenou přímo pro okruhové ježdění. Podobně jsou na tom i nejzávodnější gumy Power Slick 2, u kterých už název napovídá, že byste drážky hledali marně.

Pojďme se ale přesunout z okruhů a zapomeňme na ožmolkované pneumatiky. Další nová guma je pro francouzského výrobce možná tou nejdůležitější. Michelin je totiž číslem jedna ve výrobě pneumatik pro skútry, a tak si na nové Citi Grip 2 dali zvlášť záležet. Výsledkem je nový dezén se vzhledem žraločích zubů, jiná směs s příměsí siliky. Výsledkem je o 1,7 metru kratší brzdná dráha z padesátikilometrové rychlosti na mokru oproti konkurenci. A to už se počítá. Není vzdálenější kategorie od lehkých skútrů než velké choppery a cruisery. Pro ně Francouzi upekli dvě nové pneumatiky Commander III Cruiser a Commander III Touring. Pneumatiky se od sebe liší vzhledem drážek, stále nabídnou dlouhý kilometrový náběh, ale díky použití siliky se oproti předchůdci zlepšil jejich výkon na vodě, čemuž napomohl i o tři procenta větší poměr drážek vůči ploše.

Poslední novinky pak míří do bláta. První cílí na jezdce extrémního endura, které by mohl přesvědčit tříletý vývoj pneumatiky a také to, že ji používá na své Rockstar Energy Husqvarně Graham Jervis. Jde o novou zadní pneumatiku Enduro Xtrem, při jejímž vývoji se dbalo hlavně na dostatek gripu i v těch nejhorších podmínkách a také na dostatečnou odolnost vzorku proti opotřebení. Posledními novými pryžemi jsou StarCross 5 Mini a jejich určení je také jasně zřetelné z jejich názvu. Vycházejí z klasických motorkrosových StarCross 5 ve směsi Medium, ale jsou přizpůsobené pro použití na malých motocyklech objemu 50 a 85 kubíků. Proto se nabízí v rozměrech od 90/100 – 16 až k 2,5 – 10.

Kdo v Miláně nebyl?

Metzeler

Jedním z výrobců, který neměl na výstavišti stánek, ale přesto má hromadu novinek, je Metzeler. Ten má rovnou čtyři nové pneumatiky Sportec M9 RR, Roadtec 01 SE, Racetec TD Slick a Roadtec Scooter. Když to vezmeme od konce, máme tu malou revoluci. Skútrové pneumaticky Roadtec Scooter se budou nabízet hned v 51 velikostech a v katalogu Metzeleru kompletně nahradí stávající pneumatiky Feelfree, Feelfree Wintec a ME 7 Teen. Oproti nim nabídnou samozřejmě víc přilnavosti ve všech podmínkách a teplotách a lepší ovladatelnost. Ještě aby ne, když vycházejí z úspěšných velkých pneumatik Roadtec 01, ze kterých si berou směs s velkým podílem siliky, tvrdší kulatější konstrukci nebo kombinaci dvou směsí.

Svou novou pneumatiku mají i okruhový závodníci, lépe řečeno hobíci, amatéři a jim podobní, kdo chtějí přilnavost a vlastnosti slicku, ale neberou to zase tak vážně. Racetec TD Slick je specifická snadno použitelná závodní pneumatika, kterou podle výrobce můžete používat dokonce bez nahříváků! Má širokou škálu provozních teplot, nabídne dlouhodobě stálý výkon, dlouhou životnost a počítá se u ní i s možností otočení na ráfku v případě velkého opotřebení na jedné straně. Zkrátka slick na okruh, se kterým nemusíte nic řešit. Zkušeným závodníkům pak nabídne hlavně delší životnost. S kolenem zabořeným v asfaltu se teď podíváme na sportovní silniční novinku Sportec M9 RR. Nástupce úspěšných emsedmiček by měl zase vylepšit její přednosti, kam patří přilnavost při sportovním svezení nebo občasné návštěvě okruhových dnů, přilnavost za deště a rozumný nájezd. Poslední novinkou zůstaneme na silnici, ale přiblížíme se víc k cestování. Roadtec 01 SE bude hrát do noty spíš těm cestovatelům, kteří rádi zatahají za plyn. Nová verze SE se totiž oproti předchůdci zlepšila hlavně v přilnavosti v náklonu a v ovladatelnosti. Může za to trochu jinak tvarovaný kraj pneumatiky s vylepšeným dezénem.

Bridgestone

Japonský výrobce je na tom podobně jako Němci v předchozím odstavci. Také tu máme čtveřici nových pneumatik s lepším gripem, ovladatelností a výdrží. První novinkou jsou Battlax Classic Racing CR11. Za tímto dlouhým názvem se skrývají pneumatiky pro závodní klasiky na osmnáctipalcových kolech. Na těchto gumách mimochodem jeli i vítězové evropského endurance poháru klasiků. Pneumatiky vynikají hlavně extra rychlým zahřátí, takže k jejich použití nepotřebujete nahříváky. Vzorek pneumatik je odvozený od běžných závodních R11, stejně jako konstrukce přední pneumatiky nebo zadní třísměsové složení. U číslovky 11 a sportovního svezení zůstaneme ještě s modelem Battlax Racing Street RS11. Jde o nástupce modelu RS10, oproti kterému je podle výrobce na dvouminutovém okruhu o dvě vteřiny rychlejší. Charakterizovat tuto pneumatiku můžeme jako tu nejsportovnější silniční pneumatiku, dál už jsou totiž jenom čistě závodní homologované pneumatiky. Z nich novinka přebírá dezén a celkovou konstrukci. Tyhle pneumatiky se mimochodem montují v prvovýrobě na novou Yamahu R1, Kawasaki H2 nebo Suzuki GSX-R 1000.

Také pneumatiky pro klasiky mají svého následovníka, a to Battlax BT46. Předchozí čtyřicet pětky samozřejmě překonává v přilnavosti, ale také zlepšuje jejich opotřebení, které by mělo být rovnoměrnější. Nové cestovní pneumatiky jsou sice označené jako bezdušové, jsou ale vyvíjené s ohledem na možnost použití s duší. Poslední novina nás pošle do bláta, respektive do prostředí extrémního endura. Battlecross E50 Extreme je totiž variantou loni představené E50 speciálně vyvinutou pro prostředí extrémních soutěží s měkčí směsí pro větší přilnavost.

Dunlop

Tahle značka své novinky představila už v létě, ale když už jsme v tom, tak si je pojďme připomenout. Jednou z hlavních novinek je guma pro neustále rostoucí trh cestovních endur. Nové Trailmax Meridian pak cílí spíš na silničně orientované jezdce, kterým oproti předchůdci TrailSmart Max nabídne vyšší nájezd a lepší přilnavost. Může za to zbrusu nová směs pneumatiky a nový vzorek. Gumaři v Dunlopu se také soustředili na co nejkratší dobu zahřátí, takže si můžete užívat zatáčky téměř hned po vystartování. Další nová pneumatika by mohla vycházet z obliby cestovních endur, ale je pojatá úplně jinak a hlavně mnohem univerzálněji. Jde o takzvanou celoroční pneumatiku pro jezdce, kteří neukládají motorku k zimnímu spánku. A je jedno, jestli jezdí na cestovním enduru, naháči nebo scrambleru. Kvůli tomu také najdete na jejich boku označení M+S. Pneumatiky Mutant jsou podle Dunlopu kompatibilní s 370 různými stroji, my bychom ale tipovali klidně ještě víc. Podle produktového manažera Dmitrie Talbooma jde o fúzi veškerých zkušeností napříč kategoriemi, což pomohlo vyrobit pneumatiku s dostatkem přilnavosti v nepříznivých podmínkách, zároveň s turistickým nájezdem a s dostatkem požitku v létě na zakroucených silnicích.

S ještě většími špalky přichází novinky z offroadového světa. Geomax MX 53 je motokrosový nástupce MX52 určených pro tvrdý podklad. Oproti nim nabídnou větší univerzálnost, co se povrchu týče, lépe dokážou absorbovat nerovnosti, jsou lehčí a také odolnější. Vlastně úplně nová pneumatika. Proto nepřekvapí, že je tu zcela nová konstrukce gumy a také směs. Podobné je to u enduro novinky Geomax Enduro EN91. Nové uspořádání špalků zvyšuje trakci hlavně v písku a v blátě, jejich upravený tvar zase zajišťuje víc gripu na kamenech a dalších tvrdých podkladech. U endura je důležitá také výdrž a nájezd, takže i tady si pneumatiky oproti předchůdci D909 polepšily. Samozřejmostí je pak u enduro pneumatik homologace pro silniční provoz.

Poslední nová pryž zaujme hlavně milovníky starých časů. Jde o gumu TT100 GP Radial, která vzdává hold 50letému výročí od doby, kdy na ostrově Man poprvé jezdec pokořil hranici průměrné rychlosti 100 mil za hodinu s produkční pneumatikou. Novinka si bere klasický lehce upravený dezén z pneumatiky TT100 a k tomu přidává moderní technologie Dunlop, jako v případě konstrukce zadní pneumatiky pomocí bezešvého pásu a samozřejmě je tu i lepší směs. Tuhle pneumatiku se díky tomu nemusíte bát obout ani na výkonné retro naháče typu BMW RnineT nebo Yamaha XSR.

Pirelli

Italové svou novou pneumatiku představili dokonce ještě dřív. Na začátku dubna odhalili druhou generaci sportovně-cestovní pneumatiky Angel GT. Verze II přichází s novým vzorkem odvozeným od přechodných pneumatik používaných ve WSBK a přináší zlepšené chování hlavně na mokru. Lepší by měl být také pocit z pneumatik a jejich životnost. Kromě všech klasických aspektů byly nové Angel GT II také vyvíjeny k ideální spolupráci s moderními asistenčními systémy.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 87 Kč od 15 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist