Brembo kupuje švédský Öhlins
Text: Honza Zajíček | Foto: archiv | Zveřejněno: 16.10.2024 | Zobrazeno: 7 480x
Vidlice Öhlins a na jejich konci brzdy Brembo. Lepší a roky prověřenější spojení nenajdete od MotoGP přes národní šampionáty až po produkční stroje. Dnes se toho partnerství ještě víc prohlubuje, když korálek s nápisem Öhlins navléká koncern Brembo na svůj náhrdelník vedle dalších známých výrobců.
Společnost Öhlins vznikla v roce 1976, kdy Kenth Öhlin nebyl spokojený s výkony tlumičů tehdejších motokrosových strojů. Ty sice jely jako blázen ale sérový podvozek nestíhal. Už o dva roky později získal s jeho podvozkem Gennad Moiseev první světový titul v motokrosu a to nakoplo firmu až do dnešních rozměrů. Přestože dodnes sídlí ve své domovské zemi v městečku Upplands Väsby na předměstí Stockholmu, čistě švédská firma to už nějaký pátek není. V roce 1986 část jejích akcií koupila Yamaha, kdy Kenthovi vyhovovala forma spolupráce a cítil to jako dobrou šanci pro růst. Trefil to správně a během let znamenal spousty titulů, světových prvenství a patentů. V roce 2007 Kenth odkoupil podíl Yamahy zpět a švédové dál jeli takzvaně sami na sebe. To vydrželo do roku 2019, kdy Öhlins Racing koupila americká společnost Tenneco, se kterou švédové spolupracovali od roku 1998 na vývoji elektronicky ovládaných tlumičů pro automotive. Společná snaha mimochodem vyústila v první použití elektronického podvozku ve standardní výbavě Volva S60 R. Tenneco vlastnilo Öhlins do dnešních dní, kdy se mu ho, vzhledem k plánované budoucnosti společnosti, hodilo prodat skupině Brembo. Pro Italy to znamená největší akvizici v historii společnosti, když za švédské podvozkáře zaplatilo 405 milionů amerických dolarů (cca 9,3 miliardy korun). Strašlivá pálka, na druhou stranu Italové nekupují žádnou firmu před krachem, předpokládá se, že Öhlins rok 2024 uzavře s obratem 144 milionů dolarů se ziskovostí kolem 22 %.
A co že to dnes znamená Brembo? Kořeny jsou ještě starší než u Švédů, brzdařská speciálka vznikla nedaleko italského Bergama v roce 1961, o tři roky později představila první oficiální náhradní brzdový kotouč, v roce 1972 se stalo dodavatelem kompletního brzdového systému pro Moto Guzzi, což firmě otevřelo cestu k Enzu Ferrarimu a do Formule 1. Výjimečný na Brembu, jako na italské firmě spojené s motocykly, je fakt, že nezkrachovalo ani se nijak nepotácelo nad dluhovou propastí, místo toho se v roce 1995 vypravilo na milánskou burzu, což mu umožnilo další rozvoj v podobě požírání konkurence. Na počátku nového milénia si smlslo na britské speciálce vyrábějící brzdy a spojky pro závodní a sportovní auta a motocykly AP Racing, k tomu navíc převzala 70 % firmy Marchesini specializující se na lehké závodní ráfky. Rok 2010 znamenal představení nové divize ByBre vyrábějící brzdy pro méně výkonné stroje v Indické továrně, tou dobou už ale Italská firma vyráběla v Číně, v USA, v Mexicu, Brazílii, v Polsku a ušetřená nebyla ani Česká Republika, kde Brembo investovalo 35 milionů euro do nové továrny na automobilové brzdové systémy. Dál následovalo otevření dalších továren v severní i jižní Americe nebo v Číně ať už prostřednictvím nově postavených továren nebo skoupením konkurence, jako v případě dánského výrobce brzdových destiček SBS. Dnes Brembo zaměstnává 16 000 lidí napříč 15 zeměmi na 32 výrobních a prodejních místech, k tomu má ještě 9 vývojových center s obratem necelých 4 miliard euro.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.