Brembo kupuje konkurenty a připravuje svíticí třmen
Text: Jan Rameš | Foto: Brembo | Video: Brembo | Zveřejněno: 10.5.2021 | Zobrazeno: 9 066x
Známý prémiový italský výrobce brzdových soustav, dodávající své produkty i do nejprestižnějších a nejnáročnějších závodních podniků na dvou a čtyřech kolech, si mimosezónu zpestřil nákupem dvou konkurenčních značek a nyní představil zajímavý koncept – třmen s LED světly. K čemu to?
Nejprve se v rychlosti podíváme na ty byznysové záležitosti. Bylo to již ke konci minulého roku, kdy Brembo oznámilo, že kupuje dánskou společnost SBS Friction A/S, i u nás velice dobře známého producenta organických a sintrovaných brzdových destiček. Brembo bylo dánské značce již předtím partnerem, teď koupilo všech 100 % akcií za cca 30 milionů eur, přičemž hodnota společnosti je odhadována na 40,3 milionů eur. Druhý nákup je podstatně čerstvější, na konci dubna Brembo podepsalo smlouvu o nákupu 100 % akcií španělské značky J.Juan, jež sídlí v městečku Gavà pod Barcelonou a ve třech španělských a jedné čínské továrně vyrábí kompletní brzdové komponenty, zejména opletené hadice. Tady se nákupní cena odhaduje na 70 milionů eur, přičemž hodnota společnost je ještě o další tři miliony vyšší. Oba obchody ještě musí schválit příslušné antimonopolní úřady.
A teď to zábavnější. Brembo slaví letos 60 let od svého založení v roce 1961 a jako takový malý dáreček předvedlo koncept nazvaný New G Sessanta. New jako Nový, Sessanta jako 60, akorát k tomu géčku se mi nic přiřadit nepodařilo, tak jestli vás něco napadne, šup s tím do komentářů. Jde o brzdový třmen, jenž svým tvarem připomíná úplně první třmeny, jež Brembo v roce 1972 začalo vyrábět pro motocykly, tehdy se montovaly sériově do Laverd a Guzzin. Akorát že tehdy nesvítil.
O tom právě tenhle nový koncept je – o LED světlech. A propojení s telefonem i motocyklem. Informací není mnoho, vlastně jen to málo, co najdete ve videu. A prý by tato technologie měla být aplikovatelná na každý třmen, nejen tento. Ovládání světelných pásků je bezdrátové, spárujete si je s vaším mobilním telefonem a můžete si ladit barvu podle své nálady nebo barvy motorky. Anebo, když vylezete na setmělém parkovišti před obchoďák, si můžete rozsvícením brzd pomoci s nalezením svého stroje – když bude daleko, pomůže i GPS lokalizace, kterou koncept také disponuje.
VIDEO: Brembo New G Sessanta Concept
Barvy ale mohou být použity také ke komunikaci motocyklu s vámi a okolím, na videu můžeme vidět varovnou funkci, akorát tedy není úplně jasné, jestli půjde o rozblikání v případě nouzového brzdění, nebo třeba když se teplota v brzdách bude blížit nějakému kritickému bodu. Ale asi by šlo vyřešit obojí. Výrobce uvádí také Lock & Unlock bezpečnostní systémy, tak že by se třmen dokázal „zakousnout“ a měli jste ho jako parkovací brzdu? Nebo že by tak činil v případě snahy o odcizení? To jsou všechno jen spekulace, tisková zpráva je hodně povrchní a ani to video, které si můžete prohlédnout v úvodu, není zrovna do detailů. Ale je to koncept a nikoli sériový produkt, takže se to dá pochopit. Takový nástin, co všechno se dá na brzdovém třmenu vymyslet. Pro výkonnostní používání to ale samozřejmě moc nebude, u motorek s hodně namáhanou brzdovou soustavou šetříte každý gram a především se snažíte chladit, co to dá, takže tam si těžko budete na brzdy něco přidávat. Ale na cesťák, cruiser či skútr, proč ne?
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.