journeyman_brezen




ABS je od letoška povinnost - zatím jen u velkých motorek

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
josef58 (817) napsal 12.03.2019 v 21:42+1

konečně

SpikeMT (19) napsal 01.08.2017 v 15:46

Komentáře typu: "Na svojí motorce ABS nemám a nikdy ho nechci!" tak pak jak může dotyčný na vlastní kůži znát jeho klady či zápory a vůbec se pouštět do debaty o věci o který vůbec nic nevím?
1) ABS v žádném případě nekecá do řízení
Že máte na motocyklu ABS se dozvíte:
a) rozsvítí se kontrolka a po rozjetí zhasne - to zase není až tak moc velký kecání do řízení
b) při hodně intenzivním brzdění, kdy se už má jedno z kol tendenci blokovat dává ABS najevo brněním páčky či pedálu, že je v činnosti a právě zachraňuje minimálně plasty a někdy i zdraví.
2) Jednotka ABS není těžká a velká
- váha moderních jednotek ABS, které se montují poslední roky je 1,1 kg, první generace ABS vážily skoro 5 kg.
3) ABS z principu funkce zanedbatelně prodlužuje brzdnou dráhu
- ale pouze v případě, že jezdec situaci očekává (proto se nehodí na závody, kde většinou nedochází k "překvapením" v podobě protijedoucího vozu nebo nenadálé překážky provozu)
- ve všech ostatních případech má motocykl s ABS brzdnou dráhu vždy kratší a to z důvodu STRACHU z brzd.
4) Dva stejné motocykly (jeden s ABS a druhý bez) budou mít v kontrolovaných podmínkách brzdnou dráhu téměř stejnou.
Jednou bude mít kratší dráhu ten s ABS po druhé ten bez ABS. Rozdíly se dají počítat na desítky centimetrů.
5) Na mokré vozovce bude mít jezdec s ABS brzdnou dráhu vždy kratší, protože ten bez ABS se za to bojí vzít naplno.
- mnohokrát ověřeno. Na mokru je totiž velký problém s odezvou předního kola. Na suchu totiž při blokaci kolo pískne ... na mokru toto nenastane, a pokud to jezdec nepozná ihned v řidítkách, jde k zemi.
6) Ještě jsem neměl v ruce motorku, kde by bylo dobře zvládnuté ABS pro jízdu v terénu
ABS na enduro motorku patří, ale určitě vypínatelné.
7) Spíš než rozdíl mezi tím jak brzdí stejná motorka s ABS nebo bez ABS (kde ty rozdíly jsou v řádech centimetrů) by se debata měla stočit na téma, proč jsou obrovské (více jak metrové) rozdíly mezi různými motorkami.
Proč je jedna motorka schopna zastavit na méně jak 40 metrech a jiná i když na tom sedí jeden z největších profíků to není schopna dostat pod 45 metrů (bráno ze stovky)? Nad tímhle byste se měli zamýšlet, když jsou ty centimetry tak důležitý nejen v ložnici a ne že bez ABS zastavím na 41 metrech a s ABS na 41,3 metrech.
Mám na motorce s ABS najeto přes 80 tisíc km. Na motorce bez ABS 45 tisíc. Už bych si moto bez ABS nekoupil - nejen proto, že už to nepůjde

Mutlik (10) napsal 23.02.2016 v 15:28

Nevim jak vy ale když jedete na mokré vozovce přes bílé pruhy a potřebujete brzdit, tak je velmi pravděpodobné že si bez abs pěkně podklouznete. Mám řidičák na mašiny rovných 20 let a abs je super prvek co k motorce patří.

megacruiser (38) napsal 29.01.2016 v 23:41+2

Dřív jsem jezdil i bez helmy a bylo to naprosto v pohodě. Jízdě bez výbavy jsem prostě přizpůsobil styl jízdy - jinak řečeno, jel jsem extra opatrně. A bylo to super, ani nebylo potřeba jet rychle. Dneska se každej navleče do chráničů, páteřáku, super boty, helma z karbonu, dokonale stabilní mašina s ABS a potom jede jako dobytek, protože má pocit, že s tou výbavou je nesmrtelný. Vletí do zatáčky kam nevidí, uklouzne na písku a rozseká se třeba o svodidla. Stejné je to v autech - čím "bezpečnější" auto, tím jede řidič agresivněji - přece má 5* tak může trochu zariskovat... Myslím si, že ABS na mašině akorát nehody způsobí, protože se víc lidí zbytečně agresivní jízdou dostane za hranice fyzikálních zákonů, které už nevyřeší ani elektronika.

Eagleking (16) napsal 08.01.2016 v 21:19+2

Ten pocit, kdy potřebuješ brzdit (blížíš se k překážce) a ABS ti povolí brzdy a jedeš dál - k nezaplacení

mirapulec (5) napsal 08.01.2016 v 18:09

Zase pičo...a z Bruselu. Ale když vyhraju ve sportce a budu kupovat novou mašinu,tak s abs.I kdyby mi to mělo jen jednou zachránit hubu.Ale měla by to být volba motorkáře,s čím jezdit.A komu se to nelíbí tak si vytáhne pojistku,nebo néé? Jen v případě bouračky to motorkář odsere i kdydy to nezavinil

JohnnyS08 (211) napsal 07.01.2016 v 22:49

kawassak> sakra klika :)
Teď sem za vola a dobře mi tak. Jen tu narážku s perlou mi hlava nebere...

kawassak (127) napsal 07.01.2016 v 22:26

Johnny: máš v tom trochu bordel, nejsem ze Strakonic(a Strakonice nejsou předhůří Šumavy ) a krizovku s traktorem tu zažil taky někdo jiný . Já jen dedukoval. Čti pomalu, pozorně, už to nehul a víc jezdi v reálu, třeba i na mokrém povrchu, znečistěném povrchu, studených gumách... . Snad už vše chápeš. Snad mě po přeháňce nesejmeš na přechodu v druhém pruhu u Perly v autě bez ABS... (o 4 m a 22 cm to nevyšlo )
Přeji max. jen ty ježky. Zdar.

JohnnyS08 (211) napsal 07.01.2016 v 19:58

kawassak> "Ale strom napříč za zatáčkou: použij bezmyšlenkovitě ze svého seznamu bod a)." - na tom se prostě neshodneme. Přesvědčovat tě nebudu...

"na to, že je nemáš rád, hned 2x..." - psal jsem, že nemám rád autoškolu, ve smyslu organizace k získání ŘP

"řeší a hlídá ABS již několikáté generace, bude taky proto povinné" - dlužno dodat, že ABS řeší a hlídá jen při jízdě rovně (s výjimkou pár top strojů)

"si radši moc nefixuj, záleží na povrchu" - nepřijde mi, že by s brzdná dráha na jednotlivých asfaltech používaných v ČR nějak zásadně lišila

"ano, za pokus to stojí. To se nemusíš učit, to oko vidí" - Tak já samozřejmě chápu, že když někdo žije ve Strakonicích, městě proslaveném (někdy tak před půl stoletím) motocyklovou výrobou, tak má prostě jízdu na motorce v krvi a automatické provedení vyhýbacího manévru zvládá hned, jak došahne na stupačky, protože oko prostě vidí. Měj však prosím pochopení i pro takový motocyklový plebs, jako jsem třeba já, který se to musí nějakou dobu učit...

"S povinným ABS si škrtni 1), 2) ber pouze orientačně a kvůli bodu 3) nazavírej oči a neječ" - Pokud k tomu někdo chce přistoupit tak, že má mašinu s ABS, trénink krizovek je tudíž zbytečnost páč a až se do nějaký dostanu, stačí nezavírat oči, neječet a oko vidí -prosím, je to každého věc, nikomu to rozmlouvat nebudu. Osobně si radši sem tam sjedu potrénovat na to letiště.

"ale změřit si vzdálenost ze Šumavských Strakonic na Šumavu umíš, nebo? Borek je předhůřím Kletě? Nebo Novohradských hor?" - nerozumím otázce, nechápu souvislosti...

ad ta storka - rozumim tomu dobře, že to položil záměrně, protože si myslel, že to nejde ubrzdit? No tak je to horší, než kdyby to ubrzdil (jako ty), ale zase lepší, než kdyby to neubrzdil a smrknul to do toho vleku čelně, ne?

"viděl jsi někdy traktor s vlekem?" - představ si, nejenom že sem traktor s vlekem viděl, ale občas ho i řídim. Ale nejsem z Brna, takže to nemam v krvi a přiznávám, třeba takový couvání s točnou mi moc nejde

Kaja-SV (24) napsal 07.01.2016 v 18:44

Jasný,taky bych nechal možnost volby na jezdci.
ALE,kolik z vás nadává na to,že jsou v autech airbagy,že je to vlastně životu nebezpečná věc,protože borci jezděj jedině bez pásů!!!Pásy jsou určitě taky další chujovina nařízená zhůry.
Další moto si klidně s ABS pořídím.

kawassak (127) napsal 07.01.2016 v 14:07+1

to Johnny:
Mám takový dojem, že ať napíšu, co napíšu, budu zase utřen poznámkami odkazujícími na mojí údajnou nevyježděnost, ale co... - ano, budeš.

a) napsal jsem, že reagovat na neočekávanou překážku tak, že bezmyšlenkovitě naplno hamstnu na brzdy, je špatně. A stojím si zatím. - Zkus rozlišit: jestli řešíš krizového přežraného ježka na dělící čáře 100 m před tebou, tak popřemejšlej, ok. Ale strom napříč za zatáčkou: použij bezmyšlenkovitě ze svého seznamu bod a).

b) Ve obou motoškolách, co jsem měl možnost absolvovat, nám do hlavy vtloukali zhruba následující: - na to, že je nemáš rád, hned 2x...
1) naučte se naplno brzdit - řeší a hlídá ABS již několikáté generace, bude taky proto povinné
2) zafixujte si vzdálenosti, na nichž dokážete svůj stroj z dané rychlosti zastavit - si radši moc nefixuj, záleží na povrchu. ABS ji rozhodně neprodlužuje.
3) pokud je vzdálenost k překážce menší, než kolik byste potřebovali na ubždění stroje, pokuste se o úhybný manévr - ano, za pokus to stojí. To se nemusíš učit, to oko vidí.
tento postup považuji za dobrý. Samozřejmě, nedá se zvládnout za odpoledne... - ano, máme zde body 1) 2) a 3) - musíš po tom letišti jezdit a jezdit. S povinným ABS si škrtni 1), 2) ber pouze orientačně a kvůli bodu 3) nazavírej oči a neječ.

c) výše uvedeným způsobem lze samozřejmě na překážku reagovat jak na stroji s ABS, tak bez něj. Domnívám se ale, že volba zda ABS chce nebo ne, by měla být ponechána na jezdci a zejména se domnívám, že ABS nepřispěje k nějakému měřitelnému snížení nehodovosti. - ale změřit si vzdálenost ze Šumavských Strakonic na Šumavu umíš, nebo? Borek je předhůřím Kletě? Nebo Novohradských hor?

d) ad 1203-kova storry - nepochopil jsem, jestli jeho kamarád uklouz, protože přebrzdil přední kolo, nebo protože se pokusil vlek objet. Každopádně souhlasím, že jsou i takové situace, kdy nejde dělat nic, než brzdit. A souhlasím i s tím, že pro velkou část jezdců znamená ABS zkrácení brdné dráhy, zvlášť na mokru. Ale to pro mě ještě není argument, proč by mělo být povinné. - nepoužil bod 1), nepoužil neexistující ABS. A bod 3) použít nešel, tak s tím radši lehnul(proč přesně asi neví ani on sám, nešlo to opakovat jako v motoškole, asi to taky nikdo nenahrával), viděl jsi někdy traktor s vlekem?

JohnnyS08 (211) napsal 07.01.2016 v 11:39+1

pk14> Mám takový dojem, že ať napíšu, co napíšu, budu zase utřen poznámkami odkazujícími na mojí údajnou nevyježděnost, ale co...

a) napsal jsem, že reagovat na neočekávanou překážku tak, že bezmyšlenkovitě naplno hamstnu na brzdy, je špatně. A stojím si zatím.

b) Ve obou motoškolách, co jsem měl možnost absolvovat, nám do hlavy vtloukali zhruba následující:
1) naučte se naplno brzdit
2) zafixujte si vzdálenosti, na nichž dokážete svůj stroj z dané rychlosti zastavit
3) pokud je vzdálenost k překážce menší, než kolik byste potřebovali na ubždění stroje, pokuste se o úhybný manévr
tento postup považuji za dobrý. Samozřejmě, nedá se zvládnout za odpoledne...

c) výše uvedeným způsobem lze samozřejmě na překážku reagovat jak na stroji s ABS, tak bez něj. Domnívám se ale, že volba zda ABS chce nebo ne, by měla být ponechána na jezdci a zejména se domnívám, že ABS nepřispěje k nějakému měřitelnému snížení nehodovosti.

d) ad 1203-kova storry - nepochopil jsem, jestli jeho kamarád uklouz, protože přebrzdil přední kolo, nebo protože se pokusil vlek objet. Každopádně souhlasím, že jsou i takové situace, kdy nejde dělat nic, než brzdit. A souhlasím i s tím, že pro velkou část jezdců znamená ABS zkrácení brdné dráhy, zvlášť na mokru. Ale to pro mě ještě není argument, proč by mělo být povinné.

pk14 (175) napsal 07.01.2016 v 10:01

JohnnyS08:
...nějaké teoretické argumenty na "dvanáctsettrojku" by nebyly ??
Třeba "co se pokusit zabránit střetu s překážkou provedením vyhýbacího manévru,..."
... když už tak rád cituješ

Míra (210) napsal 07.01.2016 v 09:56+1

Docela slušná diskuze.
Chápu, že někdo je pro ABS. Proč to ale vnucují někomu, kdo o to nestojí?

panTerek (82) napsal 07.01.2016 v 09:39

jopr - no právě že od letoška mě do ABS u nové moto nutí všichni. Neříkám že je to špatná věc, ale možnosti volby se vytrácí. Za pár let bude všechno unifikovaný, stejný projev a výkon motoru, vzhled... Opravdu jsem rád že se mi teďpřes zimu "generálkuje" monster, vzducháč bez elektronickejch fičur a budu ho udržovat při životě co to půjde.

JohnnyS08 (211) napsal 07.01.2016 v 09:30

1203> "teoretik jsi dobrej, neděláš v autoškole?" - ne, nemám je rád

"Už nepiš a nehledej zprávy. Jdi jezdit." - vidím, že pán je zvyklý ostatním rozkazovat. Nevidím ale jediný důvod, proč bych tě měl poslouchat. Nemám ambici konkurovat horalům z drsného podhůří Šumavy a do současného počasí mě nikdo s motorkou nevyžene, už kvůli soli...

speedo723 (1) napsal 07.01.2016 v 07:46+1

ABS je asi dobrá věc. Rozhodně bych ho uvítal na mokru, kde by se fakt hodilo. Pokud to chtějí dávat do všeho...OK, spoustu jezdcům to jistě přijde vhod, ale rozhodně by tam měla být možnost ABS vypnout.

1203 (1) napsal 07.01.2016 v 07:01+1

JohnnyS08:
teoretik jsi dobrej, neděláš v autoškole?
Ten vůl s tím traktorem na té osychající okrsce pro jistotu napříč zastavil, když nás konečně uviděl. Nevím jak na Borku, ale traktor s vlekem je o dost delší než nějakých 5-6 m šířky okresní silnice. Já zastavil 3 metry od vleku(ZZR14, ABS, brzděno celou dobu na max.) a kámoš co jel za mnou se sklouznul vpravo až na krajnici a pak rozflákal motku(Honda dual, bez) o nájezd na pole - bet. rouru zasypanou v příkopu hlínou. On zlomeniny o zadní kolo vleku. Dodnes se s tím sedlákem tahá po úřadech, i když tam byli policajti...
Co jde ubrzdím, uhnu i s ABS a i motku s ABS případně "zahodím". Už nepiš a nehledej zprávy. Jdi jezdit. Ahoj.

Dominie:
a tvoje následná "prodejní cena" ABS nezohlední?

Pár tisícovek navíc stojí ABS ted´, za čas to budou stovky. Vše řeší masová výroba a trh. V autech nějak vnímáte ten nehorázný příplatek za povinné ABS a ESP?

Dominie (3) napsal 07.01.2016 v 00:32+1

Pokud se půjde dát vypnout - ok. Ale pořád to zvyší tu prodejní cenu.. Já osobně na motorce ABS nemám a nikdy jsem nejela na žádné, která by to měla, takže těžko soudit.. Věřím, že na mokru třeba dobrá věc.. Ale já se s tímhle moc neztotožňuju.. Za chvíli tu budou motorku, co se řídí sami.. I když já občas fňukám, že by se mi hodil antihopp, stejně jsem ráda, že ho nemám A upřímně si abs na terénních motorkách tak nějak neumím představit, jak to má jako fungovat...??

plejtvak (78) napsal 07.01.2016 v 00:22

Nemám nic proti ABS, je to určitě dobrá věc. Co se mi ale nelíbí je to nařizování. Každej by měl mít možnost zvolit si sám.

JohnnyS08 (211) napsal 06.01.2016 v 23:14

1203> Řešit krizovky tak, že naplno šlápnu na brzdy je sice podvědomá, ale špatná reakce. Daleko lepší je pokusit se překážce vyhnout. Možná tě to překvapí, ale z hlediska následků dopadají lépe ti jezdci, co se pokusili zabránit střetu s překážkou provedením vyhýbacího manévru, než ti, co se pokusili o brždění. Důvod je jednoduchý a možná na něj sám přijdeš (malý hint - i při neúspěšném pokusu o vyhnutí to obyvkle nebývá hlava, co se jako první srazí s překážkou). Nesmysly o přeskakování oje nemá smysl komentovat...

Já neříkám, že ABS je a priori špatná věc. Ale mělo by být na každém, ať si svobodně zváží, zda ho na motorce chce, nebo ne. Pro zkušené jezdce po mém soudu velký přínos nemá (určitý ano, pokud mám za den za sebou 600km, prší, je mi zima a jsem unavený, tak ho ocení asi každý). Argument o bezpečnosti (který je jeho zavedení podepřeno) považuji za lichý a snížení nehodovosti o 25% (stejně je to číslo vycucaný z prstu) se nepodaří zdaleka dosáhnout.

1203 (1) napsal 06.01.2016 v 21:34

JohnnyS08:
...no tak nebrzdi, tu oj mezi traktorem a vlekem přeskoč. Nebo jinudy, ta lípa vpravo vypadá slabší než ta vlevo... Asi jsi toho ještě moc nenajezdil.
Motky s ABS jsou prašivé? Nezatáčí? Nejezdí po zadním? Poruchové?
Ano, smykem před školou nezastavíš, pokud jde o tohle. To dělají smradi na kolech.
Motorek mám několik, s ABS i bez. Jezdím na nich "stejně", a to ABS beru jako bonus, který tam prostě je a ničemu nepřekáží.

hladiik (0) napsal 06.01.2016 v 21:19

Sem pro abs, velmi dobrá věc až na pár okamžiků , které stejně na motorce moc často nenastanou.

Filous (19) napsal 06.01.2016 v 20:45-1+5

...už se těším, až budu houpat vnoučata na pupíku a budu jim vyprávět: "jó haranti, to já tenkrát míval motorky na benzín, s karburátorama, chlazený vzduchem a olejem, hlučnym nehomologovanym vejfukem a považte, bez ABS" ...a oni se budou ptát: "a dědo, to se tenkrát smělo, jezdit na něčem takovym a nebylo to nebezpečný???" ...serou mě tyhle unijní nařízení, proč se každej z nás nemůže svobodně rozhodnout sám??? ...co se má co unie starat o mojí bezpečnost na motorce??? ...jsou věci a situace, v kterých se chci kurva rozhodovat sám...

SuperSic58 (1289) napsal 06.01.2016 v 20:23

Jj ABS v autě je super, šlápneš na brzdu a... jedeš furt, fakt super věcička Beztak to vymysleli, aby se víc bouralo..
A v motorce to nechci, akorát další zbytečnost pro novou generaci idiotů, kteří budou potřebovat inženýrskej diplom na vytření zadku..

bledemon (126) napsal 06.01.2016 v 18:23

tak jsem si to EU nařízení v češtině našel:
//eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex:32013R0168

endur, trialů a 50ccm se lepší brzdy netýkaj, 125ccm stačí kombinované (propojené) brzdy minimálně do 2019

L3e-AxE
Motocykl enduro
a) výška sedla větší-rovna 900 mm
b) světlá výška nad vozovkou větší-rovna 310 mm
d) hmotnost v provozním stavu menší 140 kg
e) bez místa k sezení pro spolujezdce

L3e-AxT
Motocykly trial
a) výška sedla menší-rovna; 700 mm
b) světlá výška nad vozovkou větší-rovna 280 mm
c) kapacita palivové nádrže menší 4 l
e) hmotnost v provozním stavu menší 100 kg
f) bez místa k sezení pro spolujezdce

JohnnyS08 (211) napsal 06.01.2016 v 16:25

kawassak> Tak jsem si ten příspěvěk od pk14 přečet ještě jednou, jak mi radíš, ale pořád ho chápu stejně. pk14 má ABS za dobrou věc, páč mu umožňuje řešit krizovky hamstnutím na brzdy. Řešit krizovky hamstnutím na brzdy je špatně. A povinně montované ABS tenhle řidičský zlozvyk rozhodně nepomůže vymítit.

Nedávno jsem někde na netu našel zajímavou zprávu nějakého německého autoklubu (ale nebyl to ADAC). Rozebírali tam přínos povinně montovaného ESP do aut. Při jeho zavádění argumentovala EK úplně stejně jako teď, že pomůže snížit nehodovost. Výstup ze statistik ale ukázal, že v Německu se celková nehodovost vlivem ztráty kontroly nad vozidlem nesnížila ani o píď. K určitému poklesu došlo u řidičů vyšších věkových kategorií, ale naopak u mladých řidičů nehodovost vzrostla. Vyvětlení (podle mě logické) bylo uvedeno takové, že mladí řidiči bez zkušeností s vozy bez stabilizačního systému obtížně rozpoznávají ztrátu adheze a nedokážou odhadnout situace při nichž může ke ztrátě adheze dojít a neumí aktivně zasáhnout do řízení tak, aby pomohli smyk zkorigovat.

Daart (21) napsal 06.01.2016 v 16:24

Properitus: V přímém směru si funkci ABS dokážu představit, ale opravdu nevím, jak by se ten vnucený zázrak mohl chovat při brždění v náklonu a jestli tento systém opět nesníží čitelnost a odezvu chování motorky

Odpověď na tvou otázku najdeš v systému některých modelů od KTM, který vyvinuli společně s firmou Bosch. Mám za to, že i na tomto webu byla jeho funkce dostatečně dobře popsána v některém z článků.

Chary (13) napsal 06.01.2016 v 14:38

Myslím, že Properitus to vystihl dokonale, není co dodat!!!

125Marek (10) napsal 06.01.2016 v 12:35

Chci se zeptat, vyhláška se vztahuje na motorky nad 125 ccm. Když si koupím nějakou enduro mašinu např. KTM 250 EXC, která byla vyvinuta nově v roce 2016, bude mít taky ABS? Není to náhodou úplná blbost mít na čistokrevném enduru ABS systém? Jasně, EXC má homologaci na normální silnice, TP, SPZ a podobně. Ale je jasný, že tahle mašina bude 90% trávit v terénu, kde je ABS platný jak mrtvýmu zimník...

Předchozí
1 2 3 4
Následující



TOPlist