Testujeme nová malá „GSa“: BMW F 750 GS a F 850 GS

K 1600 Grand America, C 400 X a dvojice F 750 GS, F 850 GS, to jsou letošní novinky bavorského výrobce. Právě poslední jmenovaná endura, dnes už střední kubatury, jsou asi nejočekávanějšími novinkami BMW letošního roku. Právě proto se dvojici oblíbených cendur podíváme pod kabátky.

Testujeme nová malá „GSa“: BMW F 750 GS a F 850 GS

Kapitoly článku

Historie "efkových" bavoráků sahá do roku 1993, kdy byla zahájena výroba jednoválcových cestovních endur vybavených motorem Rotax. Enduro s hranatým předním světlem bylo na přelomu milénia vystřídáno zakulacenějším GS, a to se dočkalo nástupce po osmi letech. A byl to nástupce revoluční, protože F 800 GS přijelo se dvěma válci místo jednoho. Pokračovatel to byl stejně úspěšný a přes několik drobných faceliftů se dožil roku 2018, kdy jej střídá nástupce s objemem motoru 853 kubíků.

F 650 (1993), F 650 GS (2008), F 700 GS (2016)

Nové F 750 GS (2018)

Dvouválec se zvětšeným objemem je vybaven klikovou hřídelí s čepy předsazenými o 90°, intervaly zapalování jsou 270°. Paralelní dvouválec se tím pádem bude chovat jako véčko. Vyšší objem, kterého bylo dosaženo vrtáním 84 mm a zdvihem 77 mm, se spolu s úpravou kliky postaral o nárůst výkonu i krouťáku. Nový motor dává 77 koní při 7500 otáčkách a 83 Nm při šesti tisících, v silnějším F 850 GS dokonce 95 koní a 92 Nm (8250 ot/min a 6250 ot/min). Maximální rychlost motorek má být 190 km/h u sedmpade a přes 200 u osmpade. Nenechte se zmást různými názvy, skutečný objem motoru je u obou motorek stejný.

Nový motor by měl mít také, díky dvojici vyvažovacích hřídelí běžících proti sobě, klidnější chod. Inženýři BMW se mimo zlepšení výkonu zaměřili i na spotřebu. O kolik je nová pohonná jednotka úspornější se ale dozvíme až při reálném používání. Stejně tak o proklamovaném lehčím chodu nastavitelné spojkové páčky. Mimochodem, spojka je anti-hoppingová a spolupracuje se šestistupňovou převodovkou. Pro jednoušší řazení můžete ve volitelné výbavě sáhnout po rychlořazení Shift Asist Pro, spojku pak můžete teoreticky používat jen při rozjezdu. Sekundární převod stále zajišťuje řetěz, u nových osmpade se ale přestěhoval na levou stranu.

S přesunem sekundáru souvisí i přestěhování výfuku. Ten je nyní naopak na pravé straně motorky, a musíme souhlasit s tvrzením BMW, že se tím zvětšil prostor pro manipulaci s motocyklem, také se tím snížilo nebezpečí spálení se o výfuk. Když se stále ještě zabýváme pohonným ústrojím, zmíníme i upravené mazání motoru se suchou skříní.

S novým agregátem souvisí i nový ocelový samonosný rám. Ten totiž využívá motor jako prvek zvyšující pevnost celého šasi, inovací se dočkala i přední vidlice a zadní hliníková kyvka s centrálním tlumičem. U sedmsetpadesátky má přední vidlice průměr 41 mm a zdvih 151 mm, u většího modelu jsou vidlice tlustší 43mm se zdvihem 204 mm. U zadního tlumiče je rozdíl 42 mm ve prospěch F 850 GS. Vyplývá z toho o 45 mm vyšší výška sedla, oproti 815 mm u sedmsetpade. S výškou sedla a tlumičů je možno ještě hýbat pomocí katalogu originálního příslušenství. Větší offroadové choutky dokládá 850 GS velkým 21“ kolem vpředu s drátěným výpletem, zatímco slabší model má vpředu devatenáctku a hliníková kola. Díky tomu se lehce liší rozvor kol, zájemci mohou mrknout do technických údajů. Tam najdou i hmotnost, která má u 850 GS hodnotu 229 provozních kilo, u 750 GS to je 224 kilogramů. Oproti předchozí generaci prodělala významnou změnu nádrž. Dřívější GSo mělo nádrž pod sedlem, na novince pro rok 2018 se přestěhovala na klasické místo před řidičem.

Designové úpravy si může prohlédnout každý z vás samostatně, BMW hovoří o ostřejším a svalnatějším GS vzhledu se zlepšenou ochranou proti nepřízni počasí. Kromě základní řady bude k dispozici také barevná varianta Exclusive, F 850 GS bude k mání ve variantě Rallye. Za upravenou přední maskou s příplatkovými LED světly s denním svícením se skrývá nový přístrojový panel s analogovým otáčkoměrem a digitálním multifunkčním displejem. Za přípatek si můžete vybrat 6,5 palcovou TFT přístrojovku. S výbavou Connectivity vám umožní mimo jiné telefonovat a poslouchat hudbu. Připojíte svůj smartphone, nasadíte helmu vybavenou komunikačním systémem BMW, a můžete poslouchat hudbu ze svého telefonu, přičemž playlist ovládáte přes přístrojovku svého GS. V aplikaci BMW Motorrad Connected, kterou si zdarma můžete stáhnout do svého telefonu, najdete funkce, jako třeba zaznamenávání tras, jízdních statistik a hlavně navigaci. Její pokyny se opět zobrazují přímo na barevný displej motorky.

Přes přístrojovku samozřejmě ovládáte veškeré elektronické systémy, kterými jsou nové motorky vybaveny. Základem jsou dva jízdní režimy Road a Rain plus ABS a kontrola stability ASC. Nebyla by to značka s modrobílou vrtulí ve znaku, kdybyste si u ní nemohli za příplatek dokoupit další systémy. Ať už jde o jízdní režimy s názvy Dynamic, Enduro a Enduro Pro (posledně jmenovaný jízdní režim je k dispozici pouze pro F 850 GS) nebo o kontrolu trakce DTC, zatáčecí ABS Pro, bezklíčové zapalování nebo elektronický podvozek ESA.

 

Ke konci roku bude pro nová "géesa" dostupný i systém inteligentního tísňového volání. Jeho součástí je samostatná jednotka s ovládáním na pravém řídítku. Kromě krytem chráněného tlačítka SOS je její součástí i mikrofon a reproduktor. Systém se v případě vážné nehody aktivuje sám a zavolá do telefonního centra BMW, kde informace o nehodě předají záchranným složkám. Zaměstnanec call centra se o jezdce postará, dokud nepřijede záchranka. V případě lehčího pádu je možné automatický hovor na tísňovou linku ukončit stiskem zmíněného tlačítka SOS. Samozřejmě je možné s ním hovor i aktivovat, pokud potřebujete přivolat pomoc pro někoho jiného.

Tolik suchá teorie. O tom, jak se všechny tyhle úpravy podepsaly na chování motorek, se brzy dočtete na našem webu. Redaktor Vláďa dostal pozvánku na oficiální představení, které se odehraje na začátku března. Pod článek můžete psát své dotazy na novinky, na které odpoví někdo z přítomných inženýrů BMW.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

stenlej
Dotaz od stenlej položen 28.02.2018 v 12:26

Ahoj, moc by mě zajímalo, zda se nový motor dostane i do naháče (nyní F800R) a jestli bude mít do této motorky jiné parametry. Díky Standa

Odpověď od Vláďa Novotný z 06.03.2018 v 19:31

Ahoj stenlej, díky za dotaz. Ani po pár skleničkách bílého jsem potvrzenou informaci o naháči s tímto motorem nedostal. Pouze to, že odkaz na modelovou historii může leccos napovědět... každopádně zatím nic konkrétního a zůstalo u diplomatické odpovědí "uvidíme", ovšem to se dalo předpokládat.

Meli
Dotaz od Meli položen 28.02.2018 v 13:26

V čem spočívá režim Enduro a Enduro Pro - kolik stojí?
Je tft displej s playlistem bezpečná záležitost? Nebude další krok přehrávání filmů?
Řeší suchá skříň problémy mazání prvních modelů?
Přesunutí nádrže na klasické místo je kvůli všem elektronickým krabičkám? Nemá to vliv na těžiště?
Jaký je rozdíl mezi kontrolou stability ASC a zatáčecím ABS pro. Co znamená ABS "pro"

Odpověď od Vláďa Novotný z 08.03.2018 v 12:26

Meli, díky za dotaz. Enduro Pro je režim, který se aktivuje připojením speciálního „kolíku“. Jeho výhodou je to, že i při vypnutí klíčku si motorka pamatuje nastavení, včetně vypnuté kontroly trakce a ABS. Pokud se nevypne TC úplně, je v režimu trakce nastavena hodně jemně a nechá prostor i pro větší drifty. Oproti režimu Enduro je při Enduro Pro reakce na plyn ostřejší. Reakce na plyn u režimu Enduro odpovídá režimu Rain, takže je jemnější. Cenu pro Českou republiku teprve zjistím a pokusím se uvést u testu. Z mého pohledu je výhoda TFT hlavně po stránce skvělé čitelnosti a přehlednosti. Osobně nejsem fanda telefonování na motorce za jízdy a už vůbec ne poslouchání hudby, ovšem to je každého věc. Každopádně když je helma s BT, tak je fajn, že při hovoru stačí zastavit a rovnou mluvit, případně vyhledat kontakt skrz displej a pak také hovor uskutečnit. Není potřeba hledat telefon po kapsách a sundavat si helmu. Ta motorka je komplet nová a řešení nádrže odpovídá celkové stavbě. Za jízdy se motorka chová moc hezky a rozhodně nepozoruji, že by rozložení hmotnosti nebo samotné těžiště nějak negativně jízdu ovlivnilo. ABS Pro je vlastně zatáčecí ABS a využívá náklonového čidla. Základní model má běžné ABS a kontrolu trakce, za příplatek je možné vybavit zmíněným systémem, využívajícím náklonové čidlo. ASC - Automatic Stability Control dokáže ovlivnit výkon (+-) při různě se měnících podmínkách a stavu povrchu vozovky a do jisté míry eliminovat pád. Více o el. asistentech v tomto článku:
http://www.motorkari...asistentu-38555.html

swatcz
Dotaz od swatcz položen 28.02.2018 v 15:34

Loncin motor???

Odpověď od Vláďa Novotný z 06.03.2018 v 19:34

Kompletně nový motor si BMW samo vyvinulo a testovalo. Samotná výroba je pod křídlem značky Loncin. Na živo na mě charakteristika motoru udělala moc dobrý dojem a to jak na silnici, tak v terénu. Díky za příspěvek!

Simitom
Dotaz od Simitom položen 28.02.2018 v 16:11

Hrdlo nádrže vidím pod sedlem. Opravdu bude nádrž nad motorem?

Odpověď od Vláďa Novotný z 06.03.2018 v 19:36

Similtom, děkuji za dotaz. Nádrž není pod sedlem jako u předchozího modelu, ale na klasickém místě za krkem řízení, tedy nad motorem. Škoda, že nepobere o pár litrů více, než je 15l.

Slávek-TDM
Dotaz od Slávek-TDM položen 01.03.2018 v 11:07

Jak se projevuje o 25mm nizsi zdvih predni vidle a 12kg navic oproti predchozimu modelu v terenu? Kolik je realnej dojezd na 15ti litrovou nadrz?

Odpověď od Vláďa Novotný z 06.03.2018 v 19:42

Slávek-TDM, díky. Vidlice mě překvapila a pro mou váhu bylo tovární nastavení v pořádku. Jezdili jsme lehčí terén a tam nebyl problém, a to ani na více rozbitých šotolinových cestách. Párkrát jsem si skočil a po dorazech jsem nešel. Pro těžší jezdce, tedy 85 kg+, bude možná poněkud měkčí. Dojezd těžko říct, ale 270 km by to mělo dát. Po silniční části testování mi displej ukazoval průměrnou spotřebu 4,8 l/100km. Je fakt, že se jezdilo celkem na "kochačku".

Metric
Dotaz od Metric položen 01.03.2018 v 12:06

Ahojte, mal by som teda pár otázok, prosím:
Sedadlo: Na 800-ke to bolo dosť nepríjemné, ako je to teraz? Pohodlné? Dá sa nastaviť výška ako napr. na Tigrovi? Zostala zachovaná ergonómia s úzkym sedadlom, ktorá (predpokladám) mohla vyhoviť aj nižším ľuďom?
Vypínanie ABS: Je možné? Alebo iba s Enduro/Enduro Pro?
Dá sa odpruženie nastavovať alebo je zasa predok nenastaviteľný?
Ako je to s ťažiskom, keď je plná nádrž? Nie je to ťažké na vrch?

Vopred díky za odpovede.

Odpověď od Vláďa Novotný z 08.03.2018 v 12:28

Metric, děkuji za dotazy. Sedlo je pohodlné a u nádrže příjemně úzké. Je v jedné pevné poloze a pokud tedy bude chtít někdo sedlo vyšší či nižší, má na výběr ze 4+1variant - 860mm, 875mm, 835mm, 815mm a 890mm Rally. ABS je možné vypnout i bez režimu Enduro Pro, a to ve všech režimech i za jízdy. Předek je bohužel nestavitelný. Těžiště je naprosto v pořádku a jízdní vlastnosti zrovna tak.

Tuji
Dotaz od Tuji položen 01.03.2018 v 12:31

Jedná se o zlepšení terénních vlastností oproti původnímu modelu nebo alespoň zachování těchto vlastností? Jaký bude podvozek v porovnání s Hondou Africou, KTM 1090 R?

Odpověď od Vláďa Novotný z 08.03.2018 v 12:30

Díky za dotaz Tuji. Z mého pohledu jsou jízdní vlastnosti jednoznačně o parník lepší. Bylo by špatně, kdyby tomu tak u nového modelu nebylo... Srovnání uvedených modelů se snad podaří během sezony realizovat, protože tohle mě taky dost zajímá. Rozdíly se projeví až při bezprostředním přesedání a při ježdění na jednom místě za stejných podmínek. Takto si na to netroufám.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.00
Známkováno: 4x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist