faber_aprilia




Přiostřené BMW S 1000 RR má víc koní, víc šťávy, víc rychlosti a křídla

BMW nám jen pár dnů před domácím světovým veletrhem Intermot ukazuje svou první novinku pro rok 2023. Je jím přiostřený superbike S 1000 RR s větším výkonem, lepší elektronikou, upraveným podvozkem… No, je toho dost, tak pojďme na něj.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Erereo je už od svého představení v roce 2009 na superbikové špičce, byť tomu výsledky v těch nejprestižnějších seriálech pořád tak úplně neodpovídají. Nezměnil to ani příchod druhé kompletně nové generace o deset let později, tak že by teď? Nechme závody stranou, protože WSBK, to stejně se sériovkami nemá ve finále moc společného. Ale agenturní závodění, národní šampionáty, roadracing, to je něco jiného, tam to Ereru chutná moc a novinka by soupeře měla polykat ještě s větší chutí. Může za to motor, který dostal jiný tvar sacích kanálu po vzoru vymazleného modelu M 1000 RR. U něj je ale hlava frézovaná, zatímco u Ska je klasicky odlévaná. Nový je také airbox s proměnlivou délkou sání, kde se zkrátily kratší kanály pro maximální výkon ve vysokých otáčkách. Co to udělalo s čísly? Ze 152 kilowatt jsme poskočili na kilowatt 154, které nastupují o 250 otáček výš v 13 750 otáčkách. Výkon jsou otáčky, takže tady máme o 250 otáček víc a díky tomu výkon rovných 210 koní. V necelých 14 000 ale motor nekončí, on se oproti předchůdci dokáže dotočit ještě dál, dokonce až do 14 600 otáček za minutu. Krouticí moment zůstává na hodnotě 113 newtonmetrů, jen nastupuje o 500 otáček výš, v rovných 11 000 otáčkách. To by ale hravě mohl vyrovnat kratší převod, když se dozadu nastěhovala o zub větší rozeta (46 vs. 45). Co si ale budeme povídat, převody si stejně okruháři řeší individuálně podle okruhu.

Druhý základní stavební kámen se taky neobešel beze změn a jsou to teda změny náramně zajímavé. BMW totiž doslova píše, že „s cílem vylepšit příčnou tuhost dostal hlavní rám nového RR několik otvorů v bočních oblastech“. Chcete víc tuhosti, tak uděláte v rámu několik děr? No, asi vědí co dělají, nicméně to nejsou jediné změny. Úhel hlavy řízení se snížil o půl stupně na 66,4°, přitom se o 3 milimetry zmenšil offset brýlí, takže se celkově rozvor prodloužil z 1441 mm na 1456 mm. Co k tomu konstruktéry vedlo? Touha po lepší zpětné vazbě od předku a ještě větší přesnosti. Ono se toho ale událo na podvozku celkově docela dost a má v tom prsty zase to Mko. Stejně jako u něj můžete teď i u S 1000 RR ladit výšku uchycení zadní kyvné vidlice, také můžete ladit výšku zádě a když půjdeme dál, dostaneme se k upravené ose zadního kola usnadňující jeho montáž díky upraveným nábojům, zkoseným brzdovým destičkám a modifikovanému krytu brzd. Už žádné honění podložek a mezikroužků po zemi! No a ještě se podívejte na přední třmeny. Dosavadní Hayesy vystřídaly monobloky z M 1000 RR vyráběné ve spolupráci s Nissinem, které nás při testu úplně odzbrojily.

Nikoho asi nepřekvapí, že velké čáry předvedly v IT oddělení. Nejdřív je tu taková drobnost, která potěší. Když motorku vypnete a znovu zapnete, vždycky se vám objeví poslední navolená obrazovka. Navíc vám bude pomáhat s včasným přeřazením, protože kromě diody začne blikat celý otáčkoměr. Nejdůležitější inovace jsou ale schované v jízdních asistentech. Určitou novinkou je možnost nastavit si i při okruhovém režimu Race Pro silniční tlumení, například když jedete na rozbitém okruhu nebo prostě chcete rychle jezdit po silnici. Největší peckou je ale použití senzoru snímajícího úhel zatočení řídítek, který je dle BMW použitý poprvé v sériové produkci. Vychází z toho nové funkce Brake Slide Assist a Slide Control. Něco podobného už jsme slyšeli i od konkurence, ale BMW říká, že je první, tak je první. O co jde? Brake Slide Assist vám pomůže slidovat do zatáčky na brzdách, Slide Control je funkce spojená s 6stupňovou kontrolou trakce DCT a dovolí vám se kontrolovaně klouzat na výjezdu ze zatáček. V praxi to funguje tak, že na výjezdu dáte plyn, motorka začíná klouzat, dáváte kontra a úhel řídítek snímá elektronika, která ho vyhodnocuje a podle toho, jestli to překročilo danou mez nebo ne, vás buď nechá dál klouzat, nebo zasáhne kontrola trakce. Stejné je to v podstatě i na brzdách. Kontrola trakce je nastavitelná v úrovních Rain, Road, Dynamic, Race a ve volitelném režimu Race Pro ji můžete ještě jemně ladit za jízdy tlačítky + a – na řídítku. Poprvé je také součástí režimu Race Pro nastavitelné antiwheelie a úpravou prošel také quickshifter, který v okruhovém režimu umožní řadit nahoru při deceleraci a obráceně podřazovat při akceleraci, navíc by měl být zase o fous hladší.

No a zbývá nám vzhled. To vidíte na první pohled. Křídla. Po vzoru Mka tady máme křidélka s přítlačnou silou až 17,6 kg při rychlosti 300 km/h. Fungují zdatně ale už i při dvoustovce, to tlačí předek dolů silou 7,6 kilogramu. Výhody? Přední kolo je déle na zemi při akceleraci, na brzdách máte zase víc zatíženou pneumatiku a můžete brzdit tvrději. Vpředu je ještě standardem větší plexi, víc se kouzlilo ale vzadu. Nová zadní část je lehčí, zejména opticky a vsadím boty na to, že 90% RR bude jezdit v „monoposto“ provedení s krytem místo sedla spolujezdce, které je miniaturní a srandovní. Hodně zadku prospěl také kratší držák SPZ, tady už ani na silnici žádný aftermarket potřebovat nebudete. Když nahlédneme do útrob motorky v těchto partiích, potěší nás přítomnost lehké lithium-iontové baterie, která šetří 2 kg hmotnosti a USB zásuvka.

Zajímavé kousky máme i v příplatkové výbavě. Zmiňovanou krovku místo sedla spolujezdce si můžete vybrat také v provedení s integrovaným držákem akčních kamer, tradičně nechybí kovaná ani karbonová kola, tempomat nebo vyhřívané rukojeti. Závodní balíček obsahuje titanovou koncovku Akrapovič, RR můžete vyzdobit hromadou karbonu, frézovanými doplňky a okruhářům se bude hodit GPS Laptrigger s více než 300 tratěmi z celého světa nebo Datalogger. Základ pak můžete vybírat ve třech barevných provedeních s novou svěží grafikou.

 

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



faber_motoguzzi
Objednat reklamu
TOPlist