yamaha_demo_tour




Představení BMW R18 Roctane a první náhled BMW R12 nineT z Mnichova

Když nás německý výrobce pozval na otevření nové expozice „100 years of BMW Motorrad“ do muzea této značky v Mnichově, nikdo netušil, že tu na nás čeká i příjemné překvapení v podobě dvou nových modelů. Embargo skončilo a my můžeme prozradit, jaké novinky jsme si před pár dny poprvé osahali. Je to pátý model do řady cruiserů R18 s názvem Roctane a předprodukční verze nového modelu R12 nineT, který se ve finálním tvaru představí letos na podzim.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Přiznám se, že jsem těch několik hodin po dálnici z Prahy do Mnichova spekuloval taky o představení hodně očekávané novinky R 1300 GS, ale na tu pravděpodobně přijde čas až v druhé půlce roku. I tak ale návštěva bavorské metropole stála za to! Při příležitosti 100 letého výročí BMW Motorrad jsme si mohli prohlédnout novou výstavu věnovanou celé jednostopé historii značky. Motocykly jsou totiž pro tuto značku mimořádně důležité, Bayerische Motoren Werke začínala jako výrobce leteckých motorů, ale už v roce 1923 představila svůj první motocykl BMW R32, automobily přišly až mnohem později.

Motocykly jsou v expozici nainstalované v párech a doplněné interaktivní obrazovkou, vždy jeden historický slavný model a vedle něj nejznámější odpovídající model z moderní doby. Malý příklad - vedle sebe tu máme třeba dvojici BMW R 255 Kompressor a BMW S 1000 RR, které oba vyhrály Tourist Trophy na Manu. Dělí je 75 let, ten první řídil Schorsch Meier, druhý pak Michael Dunlop. Určitě doporučuji si letošní cestu na motorce do Alp zpestřit a zastavit se v Mnichově! Projít si výstavu s výkladem kurátora je dokonalý zážitek, Andreas Braun umí každý exponát opepřit řadou zajímavostí. Věděli jste třeba, že o zdvihovém objemu motocyklů BMW po konci 2. světové války rozhodovali Američané?

Představení BMW R18 Roctane

I o tomto modelu vlastně tak trochu rozhodovali Američani, když založili kategorii nekapotovaných bagger-cruiserů se zvednutými řídítky. Přestože to tak na první pohled možná na znalce tohoto stylu působí, nový model R18 Roctane rozhodně není kopie Road King Special. Už jen kvůli úplně jiné ergonomii a celkové geometrii dané obrovským dvouválcem s protilehlými písty. Je to prostě německý příspěvek do této kategorie, stejně jako třeba Indian Springfield Dark Horse. Kdo chce uspět na tradicionalistickém americkém trhu, musí prostě respektovat kategorii.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Od ostatních modelů německé cruiserové řady, tedy R 18, R 18 Classic, R 18 B a R 18 Transcontinental, se liší hlavně velkým 21 palcovým předním kolem a protáhlým světlometem se zabudovaným přístrojovým budíkem. Velké přední kolo designově pěkně vyrovná mohutnou záď s bočními kufry a obří motor působí jako součást celku díky matně černému provedení. Ostatní eRosmnáctky mají válce chromované, stejně jako výfuky, a Roctane tady sympaticky vybočuje z řady. Leskle černý chrom na svodech a koncovkách výfuků je jednoznačně designová lahůdka. Jen škoda, že tu stále zůstávají ta plastová tlačítka na ovladačích na řídítkách. Stejně jako ostatní R18 bude i Roctane vyráběný výhradně ve fabrice ve Spandau, takže na přístrojovce nese hrdý nápis BERLIN BUILT.

Roctane má vepředu poctivé dva kotouče o průměru 300 mm, protože s točivým momentem 150 Nm a provozní váhou 374 kg i s plnou 16litrovou nádrží jde o pořádnou masu rozpohybované hmoty. Stejně jako ostatní R18 má motor naladěný na 91 koní výkonu a sdílí i většinu technologií, jako je speciální tvar LED předního světlometu s charakteristickou linkou denního svícení. Jednoduchý přístrojový budík tam umožňuje volbu jízdních režimů Roll, Rock nebo Rain a ve standardní výbavě je i kompletní sada funkcí ASC (Automatic Stability Control) a kontrola trakce. Mezi volitelnou výbavou pak je i možnost elektrické zpátečky. Nechybí ani další specialitka této řady, kterou je odkrytá tyč kardanového převodu síly na zadní kolo. Dvojice zadních kufrů má objem 2x 27 litrů a pro dlouhé výlety si k němu je možné přiobjednat plexištít. A zajímavostí je i fakt, že si tohoto obra můžete objednat i v seškrcené verzi na 35 kW.

Motocykl je obutý do kombinace 120/70 na jednadvacítkovém kole vepředu a 180/55 na osmnáctipalcovém kole vzadu. Představený model byl jednomístný s příplatkovým nosičem zavazadel vzadu, k dispozici je ale i ve dvoumístném provedení. A my v redakci už se moc těšíme na první svezení a redakční test, který odhalí to zásadní: jak se na stylu jízdy podepíše ergonomie vymezená obrovskými válci po stranách v místech, kam americká konkurence posílá dopředu vystrčená chodidla?

Koncept BMW R12 nineT

Ochutnávka na závěr? Téměř hotová verze nového roadsteru R12 nineT, který po deseti letech na podzim letošního roku nahradí stávající klasiku. A zásadní zprávou v tomto případě je fakt, že i nadále bude jezdit se vzduchem chlazeným motorem! Druhá dobrá zpráva je, že designéři i konstruktéři se rozhodli zachovat základní podobu nineT téměř shodnou jako u první verze před deseti lety! Celý příběh nineT je totiž ukázkou nečekaného úspěchu, kdy fabrika původně přišla jen s limitovanou sérií retro vzducháče. Ten ale nabral tak obrovskou popularitu a zájem zákazníků, že se z něj stala samostatná řada. A BMW se rozhodli tak úspěšnou řadu zachovat, místo aby přišli s radikálně inovovanou výroční podobou, například „R hunderT“, zachovali nám starou známou R nineT.

V Mnichově jsme si mohli prohlédnout předprodukční verzi jen na pár minut, než se opět schovala pod plachtu. Zatím jsme se nedozvěděli vůbec žádné technické detaily ani rozdíly proti předchozí verzi. Motor bude hodně inovovaný, pravděpodobně s navýšeným zdvihovým objemem na 1200 ccm, ale stále půjde o tradiční konstrukci s chlazením vzduchem a olejem. Do motoru i výbavy se také nastěhují nové technologie, aby motocykl plnil poslední emisní normy. Rám je tvořený dvěma částmi, hlavním trubkovým a pomocným podsedlovým rámem. Vepředu je klasická teleskopická vidlice upside-down s radiálně uchycenými čtyřpístkovými monobloky, vzadu jednotka Paralever.

Už zběžný pohled napoví, že se designově hodně změnila hlavně zadní část motocyklu. Přibyly mohutné plasty kryjící podsedlový rám, ale i tady ještě není úplně jasné, jestli finální verze nebude vypadat ještě trochu jinak. Podle vedoucího designu Edgara Heinricha je nové R12 nineT vlastně posunuté ještě dál do historie a zadní a boční části odkazují na model R90S ze sedmdesátých let. Hodně upravený je i přední blatník, světlomet, nové budou i budíky přístrojovky. Stejně jako před deseti lety budou postupně následovat další verze s odlišnou výbavou a stylem, takže se pravděpodobně u za rok dočkáme i scrambleru a dalších provedení.

Ředitel BMW Motorrad, Dr. Markus Schramm, k tomu říká: „R nineT a jeho koncept customizace přinesly nový zážitek Heritage k 90. narozeninám BMW Motorrad a staly se nepostradatelným základem nové modelové řady. Nový R 12 nineT důsledně navazuje na úspěšný příběh dědictví kolem legendárních boxerových motorů BMW s ještě klasičtějším, redukovaným designovým jazykem, ještě větší mírou svobody, pokud jde o individuální úpravy, a v neposlední řadě s novými a inovativními technologiemi.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 0 Kč od 0 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist