ktm_listopad




Nový cesťák BMW F 900 XR, naháč F 900 R a inovované S 1000 XR

Řada XR silničně-cestovních endur dostala v Miláně pořádnou posilu v podobě úplně nové devítistovky F 900 XR s řadovým dvouválcem, která v nabídce doplní stávající od základů inovované S 1000 XR. To sice nedostalo motor ShiftCam z nejnovějšího S 1000 RR, ale jinak je od základů předělané. Přehlídku novinek pak doplňuje naháč F 900 R a další koncept připravovaného cruiseru R18.

Kapitoly článku

Sice jsme se nedočkali hlavní očekávané novinky, produkční verze cruiseru R18, ale nabídka novinek BMW z Milána je i tak hodně lákavá. Cestovní motocykly se zvýšeným posazem, určené primárně na silnici, jsou na trhu stále oblíbenější, podobně jako segment SUV u automobilů. A přesně sem míří nová devítistovka XR, která vychází z konceptu „9cento“ a rozhodně neaspiruje na označení „enduro“.

F 900 XR

Nový cesťák střední objemové kategorie sice sdílí základ motoru a upravený rám s F 850 GS, ale designem i zacílením se jednoznačně řadí vedle S 1000 XR. Reaguje na mohutný nástup této kategorie, do které v Miláně jen o pár hodin předtím přihodila například Yamaha svého Tracera 700 nebo Honda koncept CB4X. A díky společné motorové platformě, kterou pro BMW vyrábí Loncin, by nový cesťák mohl v porovnání s luxusním S 1000 XR nabídnout i atraktivní cenu.

Základem je řadový dvouválec k modelu F 850 GS, který konstruktéři o 200 přivrtali a zvýšili zdvihový objem z 853 na 895 cm3 (zdvih zůstává 77 mm). Spolu s upravenou hlavou válců se to projevilo finálním výkonem 105 koní a posílením křivky točivého momentu ve středních otáčkách. Kratší rozvor a mírnější úhel řízení spolu s vysokým posazem spolu s celkovou provozní hmotností 219 kg nabídnou lákavou alternativu pro cestovatele i praktické ježdění. Zůstaly delší zdvihy 170 a 172 mm a úzká stavba, díky které ani výška sedla 825 mm nad zemí nebude problém. Prostě jednostopé SUV s menším motorem jak vyšité, s obutím 120/70/17 a 180/55/17 vůbec nepočítá s terénem, a přitom s lákavým agresivně sportovním designem.

Stejně jako GS dostane toto střední XR možnost kompletní elektronické výbavy BMW, jako je náklonové ABS, výkonové režimy, kontrola trakce, barevný přístrojový TFT displej 4,3”, bezklíčkové zapalování či semi-aktivní elektronické odpružení. A samozřejmě kvalitní radiální Bremba a quickshifter z velkého XR, díky kterému dostává jízda pořádně sportovní nádech. Devítistovka XR má plastovou nádrž na 15,5 litrů benzínu a díky střídmému apetitu dvouválce by měl dojezd v pohodě přesáhnout 300 km na nádrž.

Konkurenci v této třídě oslní i systémem světel Adaptive Cornering Light, který umí přisvěcovat vnitřní části zatáček, naopak za dne se přepne LED pásky denního svícení dole pod hlavními světly. To až dosud nabízela jen nejvyšší třída cestovních endur.

F 900 R

Náhrada naháče BMW F 800 R – R jako Roadster - dostala pořádnou posilu, proti osmistovce přináší celých deset koní výkonu navíc. Stejně jako XR vychází ze stejného základu, F 850 GS s podstatnými úpravami rámu i motoru. Podobný je i nový výfuk, opticky rozdělený na konci na dvě části. Nový design s LED světlometem už není tak drsný jako u předchozího modelu nebo většího brášky R1200R, působí kompaktnějším a kratším dojmem a vyloženě láká vyrazit do města.

I zde je základem řadový dvouválec o zdvihovém objemu 895 cm3 a výkonu 105 koní při 8500 ot/min. Maximální točivý moment 92 Nm v pohodě vyváží přírůstek hmotnosti 9 kg oproti F 800 R na celkových 211 kg. Obvyklé jízdní režimy Rain a Road doplňuje odvážnější Dynamic a Dynamic Pro, které budou dostupné jen se stupněm výbavy Riding Mode Pro a zahrnují i úpravu parametrů reakce ABS a kontroly trakce. I zde bude ve volitelné výbavě semiaktivní odpružení ESA a dvojitá přední brzda.

Objem nádrže se zmenšil na 13 litrů a na rozdíl od předchozího naháče F 800 R, který měl nádrž pod sedlem, je u devítistovky umístěná na klasické pozici a je z lehčího plastu. F 900 R nabídne sportovnější posaz s větší částí váhy jezdce na řídítkách, ale také možnost objednání se sníženým nebo zvýšeným sedlem a také ve verzi A2 se sníženým výkonem na 35 kW. I tady už je přístrojovka formou barevného displeje TFT 6,5 palců.

S 1000 XR

Nové S 1000 XR dostalo do roku 2020 pořádnou dávku inovací a čerstvý design. Možná trochu překvapivě nebude jezdit s nejnovějším agregátem ze superbiku S 1000 RR s technologií ShiftCam. Místo toho konstruktéři použili klasickou verzi čtyřválce s klasickými vačkami, ovšem díky tomu a dalším úpravám dokázali stlačit hmotnost motocyklu o celých 10 kilogramů na 226 kg. Pravdou je, že u motorky s tak vzpřímeným posazem asi musí 165 koní při 11 000 ot/min stačit opravdu každému.

Je to sice o 3 koně méně než u předchozí verze, ale to bohatě vynahrazuje „nafouknutí“ výkonové křivky ve středních otáčkách i nižší spotřeba. Nový motor dostal i novou spojku s slip-assist s elektronikou pro omezení prokluzu zadního kola při podřazování – škoda, to přeci byla na předchozím XR dokonalá zábava ;-) Nová výfuková sestava je také podstatně lehčí a plní Euro5. Nový je také hliníkový rám ‘Flex Frame’ odvozený z nového RR, který využívá motor jako nosný prvek. Kila dolů šla i na podsedlovém rámu a odpružení.

Stejně jako u „malého XR“ bude k dispozici i jízdní režim Dynamic Pro s možností nastavení jednotlivých parametrů podle přání jezdce. Takže kdo chce, může si z litrového XR udělat stejného divocha, jakým byla předchozí verze. Příjemné je slibované zeštíhlení motocyklu i po stránce rozměrů, nový rám je užší a jezdec nemá kolena tak daleko od sebe, řídítka jsou o 2 cm víc vepředu a mohou být o 3 cm užší. 

 

Concept R 18 /2

Kompletní článek si můžete přečíst zde.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist