Novinky BMW pro rok 2022 naživo: Sci-fi elektro skútr a omlazené šestiválce
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Video: Honza Zajíček | Zveřejněno: 22.2.2022 | Zobrazeno: 14 322x
Jak už dobře víte, i letos výstava Motosalon neproběhne, a proto vám budeme představovat novinky jednotlivých značek na českých showroomech prostřednictvím samostatných návštěv. Nejdříve jsme se zajeli podívat, co nového mají u Triumphu, a teď se mrkneme, co pro rok 2022 přichystalo BMW.
Kapitoly článku
Loni to Bavoři pořádně roztočili. Slavilo se 40 let GS speciálními edicemi, přišlo inovované RT, čtyřstovkové skútry C i celá řada R nineT, stejně jako malé G 310, byl nový superbike M 1000 RR, streetfighter S 1000 R a také se nám dost výrazně rozšířila nabídka cruiserů R 18. Letošní ročník je tak, co se nových modelů týče, logicky méně nabitý. Možná to v BMW udělali i schválně, aby novinky 2022 měly více prostoru a pozornosti. Aby ne, když jimi jsou nová generace té nejvyšší řady cestovních motocyklů s šestiválcovými motory a městský elektrický maxiskútr, od něhož si BMW slibuje poměrně hodně.
Řada K 1600
Malým a příjemným překvapením je, že celá řada K zůstává i nadále ve stejném složení. Tvoří ji modely K 1600 GT, K 1600 GTL, K 1600 B a K 1600 Grand America. Jak už zaznělo, výsadou čtveřice káček je řadový šestiválec, který s modelovým rokem 2022 splňuje Euro 5 a je víc než sympatické, že tím vlastně nic neztratil, ba naopak jeho maximální výkon se usadil o tisíc otáček níže, takže všech 160 plnokrevníků začne vyklusávat už při 6750 otáčkách. Pokud se budeme bavit o maximálním točivém momentu, a to v tomto případě to má rozhodně smysl, tak nepochybujte o tom, že by vám 180 Nm při 5250 ot./min nedokázalo vykouzlit úsměv na tváři.
Myslím, že nemá cenu připomínat, že tyto stroje se základními cenami od 670 do 760 tisíc korun jsou nabušeny elektronikou, samozřejmostí jsou třeba jízdní režimy Road, Rain a Dynamic. Nová je šestiosá inerciální jednotka, která za jízdy mapuje chování motorky a podle toho vysílá do boje elektronické asistenty, jako je například zatáčecí ABS, kontrolu trakce nebo MSR. BMW u káček vyhodilo xenon a nasazuje ho adaptivní LED světlo, známé už z loňského RT, kde je za příplatek – světlo se za jízdy naklání a tím zaručuje dobrou viditelnost do zatáček. Také vás umí pokýváním přivítat, jak jsme si to ukazovali loni u GS.
Když už jsme nakousli loňské novinky, potažmo cestovní ertéčko, u toho se objevil nový velký TFT displej. Přesně ta samá změna se odehrála u nových káček, takže můžeme zamávat klasickým kulatým budíkům a přivítat 10,25“ velký Full HD TFT displej, jak jinak než s konektivitou. Ta je tady hodně důležitá, protože přes appku si na displeji můžete zrcadlit navigaci, což není u cestovní motorky vůbec k zahození. Také audio systém není u jednostopých cestovních křižníků ničím neobvyklým, takže vězte, že si muziku můžete dopřát u všech modelů K, nicméně je standardní záležitostí pouze u Grand Ameriky a gétéelka, u ostatních dvou ho BMW nabízí za příplatek.
Zavěšení kol mají na triku tradiční systémy Duolever a Paralever a pérování má ve své moci elektronické pérování Dynamic ESA Next Generation. Tento systém si hlídá také zatížení motorky a podle toho automaticky nastavuje předpětí. Máte představu, kolik tyhle silniční křižníky váží? Nejtěžší je nejštědřeji vybavená je Grand America, jež na váze s plnou 26,5litrovou nádrží ukáže 370 kg, následuje ji GTL se 358 kg, bagger váží 344 kg a ještě o kilo méně má gétéčko. Nejsou to žádní drobečci, zejména když celkové hmotnosti plně naložených motocyklů jsou přes půl tuny (GT má 540 kg, ostatní 560 kg), a proto nikoho nepřekvapí elektrická zpátečka.
V salonu jsem si vyzkoušel manipulaci na místě a je jasné, že si člověk musí plivnou do dlaní a zabrat. Velké rozdíly jsou v ergonomii a jeden by neřekl, jak velký je kontrast při přesednutí z GTL na GT. Gétéčko nabízí mnohem sportovnější posez, přičemž sedlo leží výše a je potřeba se více předklonit k řídítkům. Zato GTL dává více vzpřímenou pozici a má citelně níže položené sedlo. A bagger? Ten jasně říká, že je inspirován cruisery a stylem americkým cesťáků. Mám na něm pocit, jako bych seděl hodně nízko a měl pod sebou placatou žehličku. Samozřejmě, že za to mohou předkopy, které tenhle pocit tuplem umocňují. Zkrátka nová káčka stále platí za pohodlné křižníky, které dávají veškerý komfort i ochranu jezdci a spolujezdci při cestování. A co říkáte na novou barevnost, respektive hydro grafiku Option 719 na modelech B a Grand America? Jde o novinku a už kvůli specifické technologii bude každý kus originálem.
Elektrický CE 04
Největší novinkou BMW pro letošní sezonu je elektroskútr CE 04, který nahrazuje možná až nečekaně úspěšného předchůdce C evolution, co se na trhu objevil už před osmi lety. Mimochodem, CE 04 se vyrábí na stejné lince. Je to skútr, který by se měl parametry rovnat čtyřstovkám s benzínovým motorem. Díky možnosti jednoduché redukce výkonu existuje možnost řídit nula-čtyřku s řidičákem A1 (nominální výkon 11 kW, maximální 23 kW), jinak standardně je nominální výkon 15 kW a maximální 31 kW, maximální točivý moment se zastaví na slušných 62 Nm. Cena za obě varianty je stejná, a to 315 000 Kč. Samozřejmě plus příplatky za další výbavu, jak to u BMW známe.
Z nuly na pade umí BMW CE 04 zrychlit za 2,6 sekund, takže je jasné, že ze semaforu vypálí jako střela. Nikoho asi tedy nepřekvapí, že má kontrolu trakce a jízdní režimy Road, Rain a Eco, za příplatek můžete mít ještě svižnější režim Dynamic. Jenže když budete zlobit a tahat, tak počítejte s tím, že kapacita baterky půjde rychleji ke dnu. Podle dostupných informací byste na kapacitu baterky měli ujet 130 kilometrů a první test v Barceloně ukázal, že by to nemuselo být nereálné, ovšem tohle bude asi hodně individuální a bude záležet na zvoleném jízdním režimu nejen po stránce dynamiky, ale také kvůli míře rekuperace. A maximální rychlost? Tu továrna omezila na 120 km/h, na skútru s minimem ochrany proti povětří asi nic, co by vás mělo štvát.
U benzínových mašin se řeší velikost nádrže, tady je to hlavně rychlost nabití. Jsou tu dvě možnosti, buď budete nabíjet standardní nabíječkou, která je v sérii, anebo si připlatíte rychlonabíječku za nějakých třiadvacet tisíc. Pozor, to je důležité udělat hned při konfiguraci skútru u prodejce, protože zpětně se dovybavit nedá. Z nuly na 80 % s rychlonabíječkou našťouchnete baterku za 45 minut a na 100 % za 65 minut. S obyčejnou nabíječkou si na 80 % počkáte 3,5 hodiny a na plných 100% ještě o padesát minut déle. Když už jsme u baterky, tak je potřeba připomenout, že tu máme samostatnou 12 V baterku, která je zdrojem pro ledková světla a velký TFT displej, který je provedením víceméně stejný jako u modelů K. Elektro motor je chlazen kapalinou a baterka umístěná na břiše skútru vzduchem. Chlazená je také přihrádka na mobil na levé straně pod řídítky.
Skútr CE 04 váží 231 kilo a i proto je v sérii vybaven elektrickou zpátečkou. Její tlačítko najdete na levém řídítku. Mimochodem ovladače jsou stejné jako u ostatních BMW, takže žádné sci-fi, na rozdíl od dost extravagantního vzhledu, který vyvolá hodně vášnivé diskuze a získá si srdce fanoušků Hvězdných válek. Ty nejspíš nadchne bílé provedení a dají mu přednost před šedivo-oranžovou variantou.
Naživo působí CE 04 větším dojmem, než jsem čekal, a hlavně mi připomíná dlouhého jezevčíka. Vzhled je subjektivní záležitostí, takže jestli se líbí nebo ne, na to si musí odpovědět každý sám. Každopádně designéři zaslouží palec nahoru minimálně za odvahu. Zajímavé je dlouhé sedlo, které si říká o zkoušku, kolik lidí se na něj vejde. Osobně mi ale nepřijde dvakrát pohodlné nejen kvůli hraně, kterou cítím na stehnech.
Co se mi líbí, to je uzamykatelný a osvětlený box pod sedlem, vyklápějící se na pravou stranu, kam se vejde helma. Při manipulaci na místě je cítit, že CE 04 nepatří mezi městské ultralighty a docela rozumím tomu, proč mu byla naordinována elektrická zpátečka. První jízdní dojmy jsme vám už přinesli z novinářského představení v Barceloně, ještě více napoví plnohodnotný test, který určitě tuto sezonu připravíme.
A kdy se nové modely objeví u dealerů? Stroje, které vidíte na obrázcích, se do Česka dostaly jako první kvůli školení. Na klasické prodejní kousky ale dlouho čekat nebudete, první elektrické CE 04 by měly přijít na konci března a modely K 1600 jej mají následovat hned vzápětí na začátku dubna. Pokud neradi kupujete zajíce v pytli, určitě vám udělá radost informace, že jak šestiválce, tak elektriku si budete moci vyzkoušet v rámci tradiční roadshow, kterou české zastoupení BMW plánuje i na letošní rok. A kdo je spíše na terén, resp. na pohodové bublání krajinou, ten se může těšit na GS Experience dny a R 18 Tour. Termíny akcí vám včas prozradíme, nebo je najdete na webu a sociálních sítích BMW.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.