husqvarna_vitpilen_401_duben




Novinky BMW na vlastní oči: Oslava čtyřicátin GS, nové R 18 Classic a omlazené RT

Ještě než se sezona rozjede na plný kule a letošní novinky začneme prohánět po silnicích i v terénu, zajeli jsme se podívat, co je nového u BMW. Na vlastní oči jsme omrkli nový čumák „ertéčka“, majestátní koráb silnic R 18 Classic nebo GS ve výroční edici. Naší pozornosti neunikla ani omlazená malorážka G 310 R a přeživší R nineT Urban G/S.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

R 1250 RT: Cestovní křižník s novou tváří

Také u BMW se některé modely musely popasovat s Eurem 5 a vlastně bojovat o holý život. To však není případ turisty R 1250 RT, který už několikátý rok funguje s novým boxerem ShiftCam a nejen díky proměnlivému časování ventilů dokáže vyhovět nekompromisním limitů Euro 5. Silničně zaměřený cesťák platí za pohodlný asfaltový křižník, který vás odveze na světa kraj a dá se říct, že je přehlídkou nejmodernějších technologií, jaké BMW do jedné stopy aplikuje. Po stránce techniky nedoznal až tolik zásadních inovací a oproti předchozí generaci není vyloženě překopaný. Má cenu připomínat, že jede s odpružením pomocí systému Telelever a Paralever, že používá kardan, anebo že jeho obrovské plexi si můžete nastavit pomocí elektromotoru tlačítky?

Modelový rok 2021 pro cesťák R 1250 RT znamená hlavně přepracovaný předek. Asi mi dáte za pradu, že „ertéčko“ teď působí mnohem svěžím a sportovnějším dojmem, než tomu bylo u předchozí generace, kdy masce dominovala mnohem větší světla. BMW se hodně zaměřilo na aerodynamiku a zlepšení ochrany jezdců, ovšem soustředilo se také na svícení, takže „ertéčku“ naordinovalo adaptivní světla. Když si masku pečlivě prohlížím, všímám si ve spodní části radaru, který už nějaký ten pátek používají auta. Jde o senzor adaptivního tempomatu, který si umí hlídat vzdálenost, nebo chcete-li odstup od vozidla před vámi a funguje od 30 do 160 km/h. To je v motocyklové branži horká novinka 2021, jíž disponuje jen pár modelů a nové RT je mezi nimi.

Další hodně důležitou inovací, která nemá šanci oku uniknout, je nasazení velikého TFT displeje. Je jasné, že dva kulaté budíky měly něco do sebe a alespoň za mě se k silničnímu korábu skvěle hodily. Jenže pokrok nezastavíš a 10,25“ velké „téeftéčko“ poslalo budíky do věčných lovišť. Díky němu se nabízí hodně široké spektrum možností zobrazení informací o jízdě, o mašině i o cestě, kterou si naplánujete. Právě konektivita je to, oč tu běží, a pomocí BMW aplikace je možné motorku, resp. její displej spárovat s telefonem a využít třeba navigaci, kterou si zobrazíte na straně displeje nebo přes celou jeho šířku. Z mého pohledu je výborná uzamykatelná schránka na pravé straně kokpitu, která je voděodolná, skrývá USB zásuvku a umí i bezdrátově dobíjet telefon.

R 1250 RT vypadá velice dobře, tím spíš v této příplatkové bílé perleti s koženým světlehnědým sedlem z nadstandardní kolekce Option 719, které může být vyhřívané. Na živo je velice pohodlné a první svezení napoví, jak tomu bude po pár stovkách kilometrů. Ano, základní model R 1250 RT pořídíte za 507 368 korun, nicméně pokud zatoužíte po lépe vybavené „ertéčku“ nebo snad v plné palbě, jako je tento, budete muset výrazně přitlačit.

R 18 Classic: Megaloman s příchutí dálek

Když už jsme u křižníků, pojďme se podívat na cestovně střižený parník R 18 Classic. Asi si pamatujete na příchod chopperu R 18, který fascinoval především velikým boxerem, ale také povedeným vzhledem a poctivým zpracováním. Nyní nastal čas pustit do světa R 18 Classic, který půjde na ruku všem, kteří rádi cestují a kromě nějakých drobností si na cesty s sebou vezmou spolujezdce. Právě v tom je mezi „osmnáctkami“ rozdíl, protože verze Classic má v sérii kožené brašny, sedlo spolujezdce, velké plexi nebo rampu světlometů. Cruiser dostal také jiné přední kolo a vzhledem k jeho zaměření mu místo devatenáctky naordinovali šestnáctku.  

Na živo mě nepřestává udivovat velikost stroje a ještě víc jeho brutální boxer s objemem 1800 cm3. Motor je vážně velkou parádou a i přesto, že tahle kategorie motorek není mým šálkem kávy, musím přiznat, že R 18 Classic je fakt kus. Celkem zajímavý je údaj o maximálním točivém momentu, tedy 158 Nm při 3000 otáčkách, a líbí se mi také informace, že od 2000 do 4000 otáček je k dispozici téměř maximální krouťák 150 Nm. Kruci, něco mi říká, že tohle bych si letos neměl nechat ujít.

Sedlo 690 mm nad zemí by nemělo být problém a váha 365 kilo zrovna tak. Když mu alespoň takhle na sucho usedám za řidítka, okamžitě vnímám váhu jako hrom a na vlastní kůži se přesvědčuji, že je to obrovský mamut na dvou kolech. Každopádně poměrně nízko položené sedlo je maximálně pohodlné a vyhovuje mi i příjemná vzpřímená pozice. Důležité je pocitově níže položené těžiště, které do jisté míry eliminuje vyšší hmotnost, jež o sobě pochopitelně dá vědět už při manévrování na místě. Při pohledu na jednoduchý analogový budík mě zaujme nápis Berlin Built a nevšimnout si nelze ani šmrncovních linek na nádrži.

Myslím, že vyšší rozměrný plexi štítek nebude odvádět úplně blbě, ale o tom se přesvědčíme až na živo, kdy si za řidítky cruiseru probubláme jarní krajinou. Mimochodem, R 18 Classic nabízí elektro zpátečku, dává k dispozici asistent rozjezdu do kopce, ale i další porci elektroniky, kterou si BMW neodpustí ani u takovéto klasiky. Jenže zdání klame, navenek R 18 opravdu působí jako jednoduchá klasika, ovšem uvnitř je nabita nejmodernějšími technologiemi, za které by se nestydělo ani GS poslední generace ve výroční barvě.

R 1250 GS a R 1250 GS Adventure: Čtyřicítka na krku a oslava výročními modely

Zmínil jsem výroční barvu? Je to tak, jde o černožlutou barevnou kombinaci, která připomíná, že modelová řada strojů „Gelände/Straße“ slaví čtyřicítku a myslím, že designéři BMW trefili hřebíček na hlavičku. V černožlutém provedení je k dispozici jak standardní GS, tak větší Advík s třicetilitrovou nádrží, vyššími zdvihy pérování a standardními padacími protektory, ale i menší „géesa“ F 850 GS, F 750 GS nebo nejmenší G 310 GS. Výroční modely mají například žluté rally sedlo, žluté bástry nebo žlutý plexi štítek, který je ale offroadově nízký, a některé doplňky z kolekce Option 719. Cena výročního R 1250 GS nazývaného také „bumblebee“ (čmelák) startuje na 479 610 korunách a Advíka na 513 265 korunách.

Vystavené kousky dostaly nadstandardní paket „spolujezdec“ a z toho důvodu u nich není třeba nízký žlutý štítek nebo žlutočerné rally sedlo. Právě tohle sedlo nedovolí nasadit vyhřívání sedla, a to je důvodem, proč bylo při konfiguraci vyměněno za sedlo dvoudílné, které je ke spolujezdci přívětivější. Kromě další nadstandardní výbavy má vystavené standardní „géeso“ nad rámec série černé ráfky nebo padací rámy, bez kterých bych si ho snad ani z prodejny nevyzvedl a musím je jenom doporučit.

Co se výbavy a inovací týče, tak s rokem 2021 tolik změn nepřichází, ovšem pár novinek tu máme. Jmenovat budu například nové adaptivní ledkové světlo a ledkové blinkry, tři jízdní režimy, kdy přibyl režim Eco, ABS Pro ve standardu, který byl dříve za příplatek nebo sériovou USB zásuvku. U GS je možnost při konfiguraci sáhnout po nástavci pro zvýšení řídítek o 30 mm, po asistentu brzdění motorem nebo po režimech Pro.

R nineT: Stylový vzducháč jede dál

Už na začátku článku zaznělo, že některé modely se musely popasovat s Eurem 5, a přesně to je případ nesmírně populárních naháčů R nineT. U BMW vědí, že by byla hrubá chyba si nechat utéct nemalé tržby za tento hodně prodávaný model. Proto si vývojáři vzali vzduchový boxer do parády a zjistili, že jisté úpravy hlav válců pomůžou splnit emisní limity. Tím zajistili, že nineT bude moci nadále fungovat s „původním“ motorem a sám za sebe říkám, že jsem na něj hodně zvědav, a to platí také o nově nasazeném elektronickém plynu, který má na triku dvojici standardních jízdních režimů. Ve finále přišel vzduchový boxer zhruba o 1 kW výkonu a maximem je 80 kW při 7250 ot./min. Kdo se na NineT někdy svezl, stejně mi dá za pravdu, že o maximální výkon moc nejde, jako spíš o točivý moment, který zůstal stejný, tedy 116 Nm v šesti tisících.

Také R nineT jede s náloží elektroniky, a proto se není čemu divit, že u něj najdeme kontrolu trakce, ABS Pro nebo tempomat a vyhřívané rukojeti. Novinkou je také USB zásuvka ve standardu. Inženýři lehce zapracovali na pérování a upravili zadní tlumič s progresivním tlumením. S modelovým rokem 2021 jsou k dispozici čtyři varianty, a to Roadster, Scrambler, Pure a Urban G/S. Právě Urban se nabízí ve speciální edici čtyřicetin GS a musím říct, že mu to fest sluší. Ve skutečnosti vypadá opravdu skvěle a mě k němu černožlutá kombinace sedí asi nejvíc z celé čtyřicítkové edice.

V kombinaci s kulatým světlem, drátěnými koly nebo offroadovým blatníkem a jednoduchou grafikou na nádrži vypadá Urban G/S těžce retro! Mně se líbí, že ve skutečnosti působí hodně přirozeně, nepřeplácaně a až dostane chlupaté bačkory, bude skoro bez chyby. Na chvíli mu sedám za řidítka a musím říct, že je to ten starý známý bavorák nineT, na kterém jsem se už párkrát sklouzl. Pod zadkem působí docela střízlivým dojmem a sedí se relativně vysoko na tvrdším úzkém sedle. Žluté sedlo vypadá dobře, o tom žádná, ale záleží, jak bude vypadat po pár desítkách tisíc kilometrů. Konec konců, ne nadarmo se říká: „Parádo, trp."

G 310 R: Nahatá malorážka nabídne víc

Jediným zástupcem z říše malorážek BMW, který si teď můžu prohlédnout na vlastní oči, je naháč G 310 R. Netradičně řešený jednobuch se zakloněným válcem a výfukem ústícím ze zadní strany hrnku nabízí maximální výkon 34 koní a splňuje limit kategorie řidičáků A2. Nahaté „géčko“ se může pochlubit elektronickým plynem a co víc, konečně mu nadělili stavitelnou páčkou brzdy i spojky. Přesně to mi u něj chybělo a jsem si jist, že stavitelné páčky ocení i začátečníci vstupující do světa větších mašin.

Na první pohled G 310 R vypadá víceméně stejně, jako první generace, která vstoupila na scénu v roce 2015. Při detailnějším prohlížení si ale všímám přepracované boční kapotáže v oblasti nádrže a chladiče i nového ledkového světla. Nové „géčko“ se bude prodávat ve třech barevných variantách za cenu 139 000 korun a kromě něj bude k dispozici třístovkové nejmenší GS, které by mělo být o dvacet tisíc dražší. Také to zaznamenalo několik kosmetických změn a oslavuje černožlutou barevnou kombinací čtyřicítku GS.       

Novinek má BMW pro letošní rok ještě víc, ovšem na naháče S 1000 R, superbike M 1000 RR a skútry C 400 X/GT si budeme muset ještě chvíli počkat, ty prozatím fyzicky u nás nejsou, a proto je na fotografiích a ve videu nenajdete. Podle informací BMW Motorrad Česká republika chystá tradiční akce a demo jízdy, ovšem jejich termíny i rozsah se budou odvíjet od aktuální situace, která je v těchto dnech bohužel dost divoká. Sledujte proto sociální sítě BMW, kde se o akcích i termínech dozvíte víc, podobně jako na stránkách Motorkáři.cz.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 40 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist