Nové BMW S 1000 XR a F 800 R
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Foto: BMW | Zveřejněno: 4.11.2014 | Zobrazeno: 23 905x
Němci si už sice vystříleli největší novinky na domácím motosalonu v Kolíně nad Rýnem, kde letos představili vodní boxery R 1200 R a RS a vybroušený supersport S 1000 RR. Na milánskou výstavu si ale BMW schovalo další dvě novinky: lehce modernizovaný dvouválec F 800 R a zcela nový ostře řezaný čtyřválec S 1000 XR, spadající do populární kategorie univerzálně laděných cesťáků.
Kapitoly článku
BMW S 1000 XR
Tahle zbrusu nová cestovní motorka spadá do řady čtyřválců BMW odvozených od superbiku S 1000 RR. Jak napovídá samotný design novinky i písmeno „X“ v jejím označení, cestovní ambice tohoto modelu se nebudou upínat výhradně jen na hladké asfaltky, ačkoliv silniční obutí na 17“ hliníkových kolech (vpředu pneu 120/70, vzadu 190/55) jej předurčuje nejvíc právě tam. Vysoký štítek, široká řídítka a 840 mm vysoké sedlo poskytnou jezdci pohodlnou vzpřímenou pozici. Nádrž o objemu 20 l taktéž dovolí vyjet dál, než za humna.Motor už známe dlouho – vodou chlazený čtyřválec o objemu 999 ccm, vyladěný na nejvyšší výkon 160 koní (118 kW při 11000 ot./min.) a točivý moment 112 Nm při 9250 otáčkách – údaje dávají tušit, že pružný čtyřválec nabídne pořádně svižné cestování.
Samozřejmostí se u strojů této kategorie stal balíček elektronických systémů, a na S 1000 XR tak najedeme vedle vypínatelného ABS (operujícího na předních radiálních dvojitých 320 mm brzdách a zadním 265 mm kotouči s dvoupístkem), multifunkčního displeje, dvou jízdních módů výkonu motoru (Silnice, Déšť), také systém kontroly stability ASC a za příplatek navíc i semiaktivní elektronicky ovládaný podvozek ESA, který bude pracovat na přední 46 mm USD vidlici a zadní tlumící jednotce. Příplatkový balíček elektronických vychytávek „Pro“ dále zahrnuje ABS Pro schopný spolupracovat ASC pro bezpečnější brždění v náklonu a dva další jízdná módy Dynamic a Dynamic Pro. BMW se zkrátka prostřednictvím S1000XR snaží zaujmout místo mezi velkými univerzálními cesťáky, jež dosud okupovala Ducati s Multistradou nebo KTM Super Adventure.
BMW F 800 R
Tenhle naháč vždycky trochu vybočoval z řady svým neučesaným designem, a stejně tomu je i u letošní verze, která prodělala kosmetické úpravy vzhledu. Světlomet se sice už docela „normalizoval“ a je symetrický, ale minikapotáž se vzduchovými otvory kolem chladiče je snad ještě výraznější. Hlavní novinky ovšem najdeme v technice motocyklu. Modernizací prošel motor – vodou chlazený dvouválec o objemu 798 ccm má proti předchůdci o dva koně maximálního výkonu navíc, konkrétně 90 k (66 kW) při 8000 ot., dosavadní max. točivý moment 86 Nm se přitom posunul o 200 otáček níž (5800 ot./min.). Spolu s přepracovanou převodovkou, která dostala kratší jedničku a dvojku, by tak nové F800R mělo vykazovat lepší dynamiku a zrychlení v nižších rychlostech, stejně jako by měla mírně klesnout spotřeba dvouválce.Modernizace se dotkla i podvozku. Vpředu najdeme obrácenou vidlici, dvojici brzdových kotoučů pak nově obsluhují radiální brzdiče. Volitelnou výbavou za příplatek jsou potom elektronické systémy, jmenovitě semiaktivní podvozek ESA (Electronic Suspension Adjustment) a systém vyhodnocování stability stroje ASC (Automatic Stability Control). Kromě obligátních nových barevných kombinací přináší nový model F800R však také mírně snížené sedlo (z 800 na 780 mm), hliníková řídítka a nová, o krapet lehčí kola pro ještě snadnější ovladatelnost. F800R tak má být ještě bezpečnějším a pohodlnějším naháčem pro každodenní použití ideální také pro motorkářky.Informace o redaktorovi
Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)