husqvarna_svartpilen_801_2




Eicma: BMW S 1000 R, R 1200 RT

Bavorská značka se dnes vytasila se dvěma dlouho očekávanými novinkami. Loňský vodou chlazený motor boxer se z modelu GS rozšířil i do cesťáku a představila se také nahatá verze litrového superbiku - S1000R.

Kapitoly článku

R 1200 RT

Širší využití tradičního boxeru s přelomovým vodním chlazením, který byl loni představen v enduru R 1200 GS, se přímo nabízelo, a konečně jsme se dočkali. Vodník se nově zabydlel v cestovním modelu RT, přičemž si zachoval své výkonnostní parametry: 125 koní při 7750 otáčkách a 125 Nm při 6500 ot. Motor však přece jen prošel malou úpravou, když za účelem hladšího projevu došlo k mírnému navýšení hmotnosti klikovky a alternátoru.
Pro cestovní účely byla také upravena převodovka, takže delší rychlosti by měly umožnit využít sílu motoru ve spodním spektru otáček. Vodou chlazený motor se podepsal i na designu kapotáže, která jinak vychází z cestovního šestiválce K 1600 GT – pod světlometem se nacházejí dva vzduchové otvory. Zatím nemáme zprávy o adaptivním světlometu, který je na šestiválcích v základní výbavě, BMW však hovoří o možnosti přikoupení denního LED osvětlení.
Z hlediska podvozku tu máme staré známé RT na 17“ kolech s předním Teleleverem a zadním Paraleverem. Pohotovostní váha činí 274 kg. Při 25litrové nádrži by dojezd měl přesáhnout 500 km, aspoň dle spotřeby udávané výrobcem. Oproti šestiválci došlo i k mírnému snížení tzv. ergonomického trojúhelníku, takže stupačky, sedlo i řídítka jsou o dva centimetry níž. Cestovatele jistě potěší výškově nastavitelný větrný štít, stejně jako praktický a informacemi nabitý šestipalcový TFT barevný displej, který už známe z modelů řady K1600.
Samozřejmostí je též audiosoustava převzatá z cestovních šestiválců, očekávat můžeme také výškově stavitelná a vyhřívaná sedadla, dvě el. zásuvky, tempomat a další praktické cestovní vychytávky. U novinky nechybí pochopitelně ABS ani elektronický systém ASC (Automatic Stability Control) operující v režimech Road a Rain, k nimž lze za příplatek ještě pořídit méně sešněrovaný režim Dynamic, který je dodáván spolu s asistentem rozjezdu do kopce (Hill Start Control).
V nabídce volitelných doplňků najdeme i semi-aktivní odpružení ESA (Electronic Suspension Adjustment) či asistenci řazení (Gear Shift Assistant Pro) umožňující řazení bez spojky a pod plným plynem. BMW tak zvolilo zajímavou cestu – v podobě R1200RT máme vyspělý elektronikou nabitý cesťák, jehož základní verze bez příplatkových vylepšení by však měla být výrazně cenově dostupnější.

S 1000 R

Nahatá verze úspěšného litrového superbiku byla očekávána poměrně dlouho.
Nový naháč svou nepřehlédnutelnou dvouokou maskou i výraznou linií nádrže přes sedlo až ke štíhlé podsedlovce předchůdce prostě nezapře, navíc pěkně poodhaluje motor. Vodou chlazený 990 ccm řadový čtyřválec byl pro použití v naháči trochu zkrocen, aby svůj výkon rozdával už o něco dříve, takže nyní dosahuje výkonu 160 koní při 11000 ot. a točivého momentu 112 Nm při 9250 ot. (oproti superbikovým hodnotám 193k/13000 ot. a 112 Nm/9750 ot.).
Zajímavým údajem je hmotnost stroje, která je s plnou nádrží (17,5 l) jen 207 kg. Na této hodnotě má mimo jiné zásluhu právě nádrž - je totiž hliníková. Naháč je v základním provedení vybaven ABS i systémem stabilizačním systémem ASC ve dvou režimech (Road a Rain), přičemž za příplatek můžete pořídit další dva režimy (Dynamic a Dynamic Pro), operující pak i s kontrolou trakce DTC.
Podvozek je plně převzat z kapotované RR, takže i zde se setkáme s plně stavitelnou přední obrácenou vidlicí, nastavitelným zadním centrálem a přední dvojicí kotoučů s radiálními čtyřpístky. Za příplatek je možné osadit stroj elektronickým ovládáním tlumičů (Dynamic Damping Control). Zbývá jen dodat, že naháč je osazen analogovým otáčkoměrem, doplněným malým LED displejem. Výrobcem udávaná spotřeba by měla dosáhnout hodnoty 5,5 l na 100 km. Už se těšíme na první test!

R NineT

Na výstavě v Miláně se také veřejnosti představil cafe-racer R NineT. Více jsme přinesli v tomto článku.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist