Drobné, ale příjemné změny pro BMW F 900 R a XR
Text: Jan Rameš | Foto: BMW | Zveřejněno: 5.12.2024 | Zobrazeno: 6 261x
Některé modely jsou už po dvou letech zralé na obměnu, jiné ale pořád působí, jako by je výrobce představil včera. Řekli byste, že duo bavorských silničních řadových dvouválců absolvuje příští rok svou už šestou sezónu? My rozhodně ne. Jako dárek za vytrvalost dostane pro rok 2025 pár drobných, avšak o to příjemnějších změn.
Kapitoly článku
Fakt jsem si musel projít veškeré záznamy u nás na webu i v tiskovém středisku BMW, protože se mi nechtělo věřit, že F 900 R i F 900 XR byly od roku 2020 do 2024 úplně stejné, bez sebemenší změny s výjimkou barev. A fakt že jo. Taky jsem byl přesvědčený, že tady jsou tak dva, maximálně tři roky. Tohle jsou totiž takové ty modely, které nejsou moc vidět a člověk jenom v podvědomí ví, že prostě existují. Sám jsem je za ty roky testoval několikrát a vždycky předvedly solidní výkon. Dokonalé nejsou, ale dost dobré na to, aby mohly nést znak BMW, rozhodně ano. A teď budou ještě lepší a vzhledem k posílené výbavě vlastně i pro zákazníka výhodnější.
Za co jste si dříve museli připlatit a co mají efka nově v základu? Jde o pokročilé funkce kontroly trakce a ABS, obojí je nově s náklonovou funkcí (DTC a ABS Pro). S elektronikou, potažmo elektrikou souvisí také o 0,8 kg lehčí baterka, která bude mít o fous méně práce, neboť jí odpadly starosti se zadním světlem, jehož funkci na držáku RZ přebírají multifunkční blinkry, jak to známe už z jiných modelů BMW. Tyto novinky se týkají obou modelů, ovšem sportovně cestovní XR k tomu přidává ještě další prvky. Ve standardu u něj od příštího roku najdete přední světlomet Headligth Pro, který umí přisvěcování do zákrut, USB-C zásuvku a vyhřívané rukojeti, které navíc dostávají také kryty páček. Zkrátka změny podporující hlavně tu cestovní stránku, stejně jako malé větrné deflektory na koncích plastů nad světlem – s aerodynamikou je to složité a kolikrát stačí k obrovské změně jenom málo. Uvidíme, jak to bude fungovat.
A moc zvědavý jsem i na to, jak bude fungovat upravený podvozek. Za největší slabinu dua F 900 R/XR jsem vždycky považoval nenastavitelnou přední vidlici. Ne snad proto, že je nenastavitelná, ale že nefungovala úplně podle mých představ. A hoplá, po pěti letech dostávají efka 43mm „apsajdu“ rovnou s plnou možností nastavení – komprese, odskok i předpětí pružin. Teď už snad bude se stížnostmi konec. Super zprávou je také to, že v BMW vyměnili ráfky (pro připomenutí, oba modely jezdí na 17“ vpředu i vzadu) za lehčí, které uspořily výrazných 1,8 kg. To je na rotujících a neodpružených hmotách fakt velké číslo, které se silně projeví na ovladatelnosti, přesnosti řízení i fungování tlumičů. Oba modely potom dohromady zhubly 3 kg. Nahatému F 900 R tohle přinese ještě sportovnější apetit, jenž u něj nově posílí také předělaná ergonomie – řídítka se posunula trochu dopředu a stupačky trochu dozadu. To mě docela překvapuje, protože už takhle mi jízdní pozice na erku přišla příjemně sportovní, u univerzálního naháče rozhodně netoužím po ničem extrémním. Ale oni to určitě v BMW nepřehnali, to budou milimetrové změny, které vám v běžném provozu vadit nebudou a při sportování je naopak přivítáte.
Oba modely budou příští rok dostupné každý ve třech barvách. Základem pro R je zajímavá, skoro tyrkysová modrá, u XR to je potom tradiční červená, oba modely potom nemohou chybět v černo-černé Triple Black, to je prostě bavorská klasika už roky. Třetí variantou pro R i XR je výrazný Sport v červeno-modro-bílé trikolóře, s klínem pod motorem a u erka doplněný o fešácká zrcátka v koncích řídítek. A za mě super zpráva, i ve verzi Sport má XR vysoké plexi a ne ten patetický kousek kouřového plastu, s nímž jsme motorku dostali pokaždé do testu a který totálně shazoval cestovní nadání tohoto stroje! To malé plexi dokonce nenajdete už ani v seznamu příplatkové výbavy (proč asi…), naopak v ní nově je plexi ještě o 3 cm vyšší a vedle něj pro oba modely třeba frézované páčky a stupačky, uzamykatelné brašny, o 25 mm vyšší sportovní sedlo nebo koncovka výfuku od Akrapoviče, která ušetří dalších 1,2 kg. To se ale rychle dostanete na podstatně vyšší pořizovací částky, než jak zní základní cenovky, které činí 219 900 Kč pro R a 292 900 Kč pro XR.