husqvarna_svartpilen_801_2




Děláme první servis na redakční BMW R 1250 GS

Redakční BMW R 1250 GS jsme si nakonfigurovali, zajeli a nyní se mrkneme na jeho servis po první tisícovce kilometrů. Ano, v praxi je to tak, že motorku postavíme před servis, odevzdáme klíčky mechanikovi a jdeme si dát kafe nebo v lepším případě si čekání zkrátíme testovací jízdou na některém z předváděcích strojů. Jenže zvědavost dělá své a já si první servis udělám sám, abych měl představu, jak první „garančka“ probíhá.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Novou motorku je potřeba dobře zajet a bezprostředně po první tisícovce kilometrů ji dopřát první garanční servis, kde se udělá vše, co továrna předepisuje. Jedná se o celou řadu úkonů. Jde například o výměnu oleje, kontrolu utažení šroubů nebo diagnostiku či zkontrolování provozních kapalin. V tomto článku a videu si jedno po druhém vyzkouším na vlastní kůži a za asistence kvalifikovaného mechanika si první servis udělám na redakční "bramboře" sám.

Ještě než dorazíme do servisu, měli bychom dát motorku „do pucu“, protože předávat ji špinavou jako prase je podobné, jako jít na preventivní prohlídku k zubaři a nevyčistit si zuby. Pak už ji předáme do rukou mechanika, který podle předepsaného postupu začíná na motorce vyšívat. Tentokrát ho v tom ale nenechám samotného a budu mu tak trošku fušovat do řemesla. Začínám výměnou oleje v motoru a tady je důležité podotknout, že BMW R 1250 GS používá ve fázi zajíždění na chlup stejný olej, jako ten, který se nalévá při každé další výměně a vydrží dalších 10 000 km nebo jeden rok. Zmiňuji to proto, že u některých značek či modelů existuje speciální „zajížděcí“ olej, který je oproti standardnímu trošku jiný.

Než olej vypustím, musím odstranit kovový kryt motoru, pod kterým se skrývá vypouštěcí šroub. V této fázi dochází také na demontáž olejového filtru, který se vymění za nový a to platí také o jeho těsnění. Nové těsnění naordinujeme také vypouštěcímu šroubu. Jakmile jsou šroub s filtrem na svém místě, přichází čas mašině nalít nový medově žlutý motorový olej. V motoru máme téměř čtyři litry nového oleje a je nezbytné „opatlané“ místa utřít speciálním čističem, namontovat chránič motoru a na chvíli motorku nechat zabrumlat.

Po stránce výměny oleje to ale motorovým olejem nekončí, protože jak známo, R 1250 GS funguje s kardanem a to si žádá také na výměnu oleje v zadním převodu. Děje se tak zároveň s výměnou motorového oleje, abychom veškerý vyjetý olej měli vypuštěn a mohli se zbavit lavoru. V zadním převodu je zhruba 2 dcl oleje a něž ho budu měnit, je nezbytné odmontovat zadní blatník. Starý olej jde ven a místo něj naliji nový. Opět všechno pečlivě vyčistím, důkladně překontroluji a můžu pokračovat v dalších úkonech.

Motorka dostala nový olej a já se nyní vrhnu na kontrolu a dotažení šroubů a dalších exponovaných spojů. Všechny šrouby mají továrnou předepsané momenty, tedy sílu utažení a to pochopitelně musím dodržet. Přeci jen ztržený závit není ničím, co by člověk potřeboval na nové motorce řešit. Pomocí momentového klíče zkontroluji osu předního kola, brzdové třmeny nebo šrouby zadního kola a další.

Pokud máme vše hotovo a proběhla důkladná kontrola namáhaných spojů a šroubů, přichází na řadu počítač a diagnostika. Konektor pro propojení mašiny je ukryt pod plastovým víkem u baterky a je otázkou okamžiku, než ho spojím s kabelem diagnostiky. Na počítači rychle zjistím, zda je potřeba něco řešit, respektive jestli na mě nevyskočí nějaké upozornění, anebo jestli si „báwo“ neřekne o novou tovární aktualizaci. Při napojení motorky na diagnostiku se nastavuje servisní interval a v případě BMW R 1250 GS je to již zmíněných 10 000 km nebo jeden rok - co nastane dříve.

Během prvního servisu je čas zkontrolovat provozní náplně, tedy brzdovou a chladicí kapalinu, ovšem zapomenout se nesmí ani na kontrolu tlaků v pneumatikách. Každopádně tohle by měl dělat každý sám. Jakmile je vše hotovo a vyplněno v servisním výkazu, můžeme vyrazit do ulic a motorku využívat v terénu i na silnici na sto procent.       

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 80 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
zabl přispěl 10 Kč
ZdenalH přispěl 10 Kč
PEPE800 přispěl 10 Kč
puod přispěl 10 Kč
Mark09 přispěl 10 Kč
Tamir přispěl 10 Kč
Freddy_X přispěl 10 Kč
DejvGSR přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist