husqvarna_svartpilen_801_2




BMW představilo Big Boxer: Osmnáctistovka má 91 koní a 158 newtonmetrů

Se svým cruiserem si dává BMW pořádně načas. Doufali jsme, že ho představí spolu s dalšími novinkami modelového roku 2020 v Miláně, ale nic. Jen další koncept. Teď už alespoň odhalili specifikace a architekturu zbrusu nového motoru. Nového bychom ale klidně mohli dát do uvozovek, klasičtější konstrukci boxeru totiž nenajdete v žádném současném bavorském stroji.

Kapitoly článku

Je to vlastně skoro rok, co se v Japonsku objevila přestavba Departed z dílny Custom Works Zon. V ní se objevil macatý motor s modrobílou vrtulí poprvé a hned se začalo spekulovat, co bude dál. Pět měsíců poté přijela stavba od amerických Revival Cycles, ale ta kromě odvážného designu nepřinesla nic nového a to samé se dá říct i o oficiálních konceptech z továrny. Teď, po roce čekání, nám BMW konečně odtajňuje důležitá data nejobjemnějšího boxeru historie.

Dva obrovské válce mají vrtání 107,1 milimetrů, které společně se 100mm zdvihem hliníkových pístů, vybavených dvěma pístními kroužky a jedním stíracím, dávají finální objem 1802 kubíků. Čísla zajímají samozřejmě všechny, takže rovnou práskneme i ta ostatní. Big Boxer, jak oficiálně v továrně motor nazývají, dává maximální výkon 91 koní v 4750 otáčkách, což se nezdá moc, ale u tohohle motoru je důležitější krouťák a ten má čísla o dost zajímavější. Od dvou do čtyř tisíc otáček nabídne motor víc jak 150 newtonmetrů, maximální hodnoty 158 pak dosahuje při rovných 3000 otáčkách. Pro úplnost dodáme, že motor je schopný točit 5750 otáček, ale tam se podívá určitě zřídkakdy. Víme už také spotřebu, kterou BMW udává 5,6 litru.

V kategorii cruiserů je snad ještě důležitější než všechna ta data, výkony a exaktní čísla emocionální stránka a těžko hmatatelný charakter motoru. Tady to vypadá, že bude mít Big Boxer rozhodně co nabídnout. Inženýři BMW totiž navrhli v podstatě starý motor. Má sice čtyři ventily na válec, dvojité zapalování, vstřikování, moderní architekturu spalovacího prostoru nebo systém řízení motoru BMS-O, jinak jde ale o motor vycházející z předválečných a poválečných motorů. Rozvod je klasické OHV, což byla vlastně jedina z mála věcí, která byla vidět od pohledu už na první stavbě. Druhou bylo chlazení vzduch/olej, ale znáte to, koncept a stavba je jedna věc, realita věc druhá. No, tak teď to máme potvrzené definitivně. Z mokré skříně bude hnát olej dvoustupňové čerpadlo poháněné od klikovky řetězem. Motor je tradičně svisle rozdělený a celá ta masa včetně převodovky a sacího traktu váží 110,8 kilogramů. Pořádný podíl na tom určitě bude mít kovaná klikovka z kalené a tvrzené oceli vybavená třetím hlavním ložiskem.

Z historických motorů R 5/R 51 a R 51/2 vychází také systém dvou vačkových hřídelí poháněných zapouzdřeným řetězem. Vačkové hřídele jsou stejně jako u dávných předchůdců umístěné vlevo a vpravo nad klikovkou, díky tomu je možné použít kratší zdvihátka a celý systém by tak měl být odolnější, přesnější a lépe zvládat vysoké otáčky. Oproti současným tradicím, kdy se ventilové vůle vymezují hydraulickými zdvihátky, používá Big Boxer klasický systém stavěcího šroubu s jednou pojistnou matkou pro každý ventil. Stejně tradiční je použití jednolamelové suché spojky, která je ovšem zkonstruovaná jako samovymezovací antihoppingová. Zajímavá je také převodovka. Na první pohled to je klasická šestirychlostní skříň se čtyřmi hřídelemi a převody se šikmým ozubením, onou zajímavostí je možnost vybavit ji dalším ozubeným kolem, které zajistí manuálně řazenou zpátečku. Z převodovky pak výkon na zadní kolo putuje opět tradiční cestou přes kardan. Stejně jako u prvních boxerů BMW, i tady je otevřená konstrukce s poniklovaným kloubem, což se používalo do roku 1955.

No, nalákalo nás BMW pěkně. Navíc se na toho krasavce podívejte. Nevypadá parádně? Teď už jenom zbývá, aby k němu ukázali zbytek motorky a aby to celé splnilo papírové a proklamované předpoklady. S tímhle historickým DNA by totiž mohly být nové cruisery BMW hodně zajímavým počinem na scéně.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kaabo přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
TomasVS přispěl 3 Kč
Mark09 přispěl 3 Kč
marafzs600 přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
Boss.trx850 přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
DeanNESTLE přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist