ktm_cervenec




BMW představilo adaptivní tempomat pro motocykly

Před dvěmi lety se výsledkem své práce pochlubila rakouská KTM a dnes svůj adaptivní tempomat oficiálně představilo BMW. Na vývoji ale nepracovalo samo, pomáhali jim s tím kolegové z firmy Bosch a vznikl asistent fungující úplně stejně, jako v osobních autech.

BMW je po právu považováno za průkopníka v motocyklové bezpečnosti a zavádění elektronických systémů, takže se nedívíme, že v Mnichově určitě úplně hoří touhou, aby byli první, kdo chytrý tempomat uvede do praxe. Vždyť už v roce 1988 představila tahle značka první ABS. Jenže v poslední době mu ve vývoji elektroniky zdatně šlapou na paty zejména další evropské značky - KTM a Ducati a také tam se spolupracuje s externími firmami zabývajícími se primárně elektronikou, kam patří hlavně Continental a už zmiňovaný Bosch. Každopádně u BMW má tahle „hračička“ největší smysl. Kde jinde byste totiž něco podobného ocenili, než na křižníku určenému k rychlým přesunům po dálnicích a rovných silnicích. Dost možná to budou vlajkové lodě řady K 1600, kde systém ACC, jak zní oficiální zkratka adaptivního tempomatu BMW, najdeme. Své uplatnění ale určitě najde i u velkých boxerů, cestovních devítistovek a vlastně třeba i ve velkých skútrech. Kde se nakonec chytrý tempomat objeví jako první a ani kdy zpráva nepřináší, což je vlastně to nejdůležitější, ale jinak BMW prozradilo skoro vše.

I když toho na aktivním tempomatu zase tak moc není. Vlastně by se z trochou nadsázky dala parafrázovat známá hláška „to muselo dát práce, přitom taková blbost“, protože v autech už to nějaký ten pátek funguje. Jenže jak to tak bývá, naroubovat fungující „autařskou“ technologii na vrtkavé jednostopé náčiní není nic jednoduchého. Všechno musí být menší, lehčí, a protože se motorka v provozu pohybuje mnohem dynamičtěji, tak taky chytřejší. Jako první důkaz o jeho chytrosti vám prozradím, že s tímhle novým tempomatem budete na bavorácích schopni i řadit a to oběma směry. Ideální to bude v případě, že motorka bude disponovat rychlořazením, ale půjde to i bez něj klasicky se spojkou. Tahle funkce bude dostupná i v případě, že bude aktivovaný jenom klasický tempomat BMW nazývaný jako Dynamický systém pro udržování rychlosti (DCC). Ten bude možné aktivovat už na 1. převodový stupeň od 15kilometrové rychlosti a tlačítkem se můžete „proklikat“ až k finálním 220 km/h.
Hlavní novinkou je ale představení kontroly hlídání vzdálenosti. Aktivní tempomat bude fungovat mezi 30 – 160kilometrovou rychlostí a k tomu si jezdec může nastavit tři udržované vzdálenosti od vozidla před ním. O zbytek práce se pak postará radar umístěný v přední části stroje, který pošle informace do řídící jednotky ABS. Tam se vše vyhodnotí, a pokud motorka zjistí, že se před ní pohybuje auto nebo další stroj pomaleji, sama přibrzdí a rychlosti srovná. Když objekt naopak zrychlí, zrychlí i motorka. Zkrátka klasická funkce adaptivního tempomatu, který v tomhle případě reaguje i na směrovky. Pokud se člověk rozhodne předjíždět, dá blinkr, motorka začne mírně zrychlovat, vyhodnocovat situaci v dalším pruhu, a když uzná za vhodné, přidá plyn pořádně. Jak moc stroj zatopí pod kotlem ovlivní řidič v nabídce nastavení systému ACC, kde bude na výběr komfortní a dynamické nastavení lišící se právě intenzitou akcelerace.

Radar a mozek systému. Jsme zvědaví, jak se povede BMW radar do motorky schovat

To jsou dvě hlavní funkce chytrého tempomatu, ale protože jsme na motorce, má ještě jednu specialitu nazývanou Regulace rychlosti v zatáčkách. Motorka by měla k určitému stupni náklonu sama snížit rychlost pro pohodlný průjezd zatáčkou, takže by se člověk neměl bát toho, že do zatáčky na dálnici vletí moc rychle a bude to muset moc klopit. K tomu je ještě poněkud omezená intenzita zásahů tempomatu, aby například uprostřed zatáčky motorka nezačala zběsile brzdit nebo zrychlovat. Cíl je tady jasný – maximální míra bezpečí a pohody pro posádku.

Ovládání celého systému by mělo být tak intuitivní, jak jen to od BMW známe. Základem je stejná kolébka tempomatu, jako je na motocyklech už teď, ke které přibylo jedno tlačítko pro nastavování vzdálenosti. Dneska by to už samozřejmě nešlo bez barevného TFT displeje, kde samozřejmě budou k dispozici všechny informace o nastavení, kromě toho bude ale také zobrazovat varování v případě nutnosti zásahu jezdce. První varování může přijít ve chvíli, kdy bude mít řidič aktivovaný jenom klasický tempomat a elektronika vpředu rozpozná v určité vzdálenosti pomalejší vozidlo. Druhé varování pak může přijít v případě, že bude aktivován ACC, ale systém nebude schopný zajistit požadované zpomalení, takže bude opět muset zasáhnout jezdec. Na D1 tak budou kontrolky pravděpodobně svítit pořád :) Zpátky ale k systému. Už z těchto varování vyplývá, že tu zatím nemáme nic jako systém krizového brždění, kdy by motorka sama začala intenzivně brzdit a radarový tempomat v tomhle případě nereaguje ani na stojící vozidla a překážky. I z toho důvodu BMW v tiskové zprávě připomíná, že by měl být řidič stále při smyslech, soustředit se na jízdu a být kdykoli připravený zasáhnout. A také by měl jet tak, aby měl systém ACC nejlepší podmínky pro stoprocentní funkci. To znamená jet v klidu ve středu svého jízdního pruhu, jasně měnit jízdní pruhy při předjíždění a používat směrovky.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist