hsq_cervenec_enduro




BMW Motorrad Vision DC Roadster: Elektrický boxer

Po více než 90 let je dvouválcový boxer klíčovým prvkem identity BMW Motorrad, a to jak po technické, tak optické stránce. Jenže jak to spojit s elektrikou, která je teď velmi aktuální? Odpověď by mohl dát tenhle zajímavý koncept, který BMW představilo v pondělí.

Kapitoly článku

„Co se stane, když nahradíme boxera elektromotorem a bateriemi? Vision DC Roadster ukazuje, že jsme schopni zachovat identitu a ikonický vzhled strojů BMW Motorrad, a zároveň přinést nový typ jízdního potěšení,“ říká na adresu nového konceptu šéfdesignér mnichovské značky Edgar Heinrich. Ano, tenhle motocykl je Bávo na první pohled.

V klasickém motocyklu je motor jeho srdcem, základním prvkem, který určuje celkovou architekturu stroje. Ovšem elektrický pohon má úplně jiné požadavky na prostor a instalaci. Zatímco u benzínu je rozměr motoru dán do značné míry objemem jeho válců, u elektrik zase nejvíce místa zabírají baterie a samotný elektromotor je hodně kompaktní. Zkrátka z toho boxera neuděláte. Tak jak to tedy je?

To, co bychom u boxeru nazvali karterem, je v případě DC Roadsteru vertikálně a podélně umístěný battery pack. A to, co by byly do stran rozkopané válce, jsou tady chladicí elementy s žebry a větráčky. To má každá elektrická motorka, protože ony se ty elektrické věci dokáží dost hřát, jenže nikdo se zatím neodvážil je vystrčit tahle pěkně do stran, kde bude chlazení velmi dobré. Protože nikdo se zatím nechtěl odvolávat na dvouválcový boxer. Samotný elektromotor je schovaný dole pod baterií a je napojený přímo na kardan. To je další charakteristická věc pro BMW, na kterou jsou v Mnichově hrdi, že ji dokázali přenést i do elektriky.

A to je z techniky pohonu vše. Vision DC Roadster je čistý koncept, čili zapomeňte na nějaké údaje o kapacitě battery-packu, dojezdu, nabíjení či výkonu motoru. Tady šlo o to ukázat, že by to mohlo jít i s elektrikou, aniž by BMW přišlo o boxer.

Jinak je to hlavně takové designové cvičení plné karbonu a krouhaného hliníku. Ale docela zajímavé. Celá motorka je nahrbená na předek, nízký čumák, krátká vysoká prdelka. Namísto nádrže jsou tady dvě vrchní trubky jakéhosi těla motocyklu, které vzadu nesou sedlo. Rám jako takový, jak jej známe z benzínových motorek, chybí, nosnou částí je podélně žebrovaný battery-pack. Resp. battery-pack je uvnitř rámu, který vypadá jako taková skříňka. Na něm všechno drží. Přední zavěšení nemůže být nic jiného než variace na Duolever, zadní kyvka s kardanem je jednoramenná. Zajímavá blbinka – boční chladiče jsou výsuvné, vylezou ven až po „nastartování“.

Velký důraz je tady kladen na detaily. Ostatně bychom se divili, kdyby tomu bylo jinak. Černo-hliníkovo-červená kombinace přidává stroji na dramatičnosti, zejména když se ta červená správně použije. Osvětlení nemůže být jiné než z LED diod, svítí i boky speciálních pneumatik Metzeler, které jsou fluorescentní. Parádní jsou řídítka s válcovými nádobkami brzdové kapaliny.

Součástí celého konceptu je i oděv jezdce se světlou bundou a tmavými kalhotami. Protektory jsou všité prakticky neviditelně, bunda má být osvětlená a umožňovat připojení (jestli k motorce, nebo k telefonu, to nevíme) a zajímavostí je takový batoh ve formě poloviční vesty, který je k bundě přichycen nikoli popruhy, nýbrž pomocí magnetů. Zajímavé…

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 24 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist