ktm_zari




BMW Motorrad hlásí, že má řetěz, který se nemusí mazat ani napínat

Mazání řetězu je minulostí. Řetěz stejně bezúdržbový jako spojovací hřídel. To jsou slova z oficiální tiskové zprávy, která provází premiéru řetězu M Endurance, jenž má být k dispozici jako příslušenství nebo jako volitelná výbava nejprve ve velikosti 525 pro čtyřválce S 1000 RR a XR. Ježíšek v září, nebo jen trochu nafouknuté PR?

Při vší úctě k mnichovské značce si myslím, že jde spíše o tu druhou variantu. Nechci zpochybňovat moderní technologické možnosti, ale řetěz, který nepotřebuje ani mazat, ani napínat, je z příliš dokonalého světa, kterým ten náš nikdy nebyl, není a nikdy nebude. To by potom vydržel věčně. A věčný je prý jenom Lenin.
Nejprve pár slov z tiskové zprávy. Značka BMW na začátku říká, že jednou z jejích specialit již více než 90 let je kloubový hřídel, bezúdržbový, k životnímu prostředí vstřícný a komfortní. To při vyšším kilometrovém nájezdu samozřejmě není pravda (opotřebení žádající repase, pravidelné výměny olejové náplně), nicméně pravdou je, že kardan proti řetězu vyžaduje daleko méně pozornosti od majitele motocyklu. A tenhle nový řetěz M Endurance prý má být také bezúdržbový s podobnými vlastnostmi. A teď citace: „Stejně jako předchozí řetěz s X-kroužky, také řetěz M Endurance přichází s trvale namazanými spoji mezi válečky a čepy uzavřenými X-kroužky. Novinkou ale je, že zatímco u předchozího provedení bylo nutné přidat mazadlo, u nového řetězu to již není potřeba, a současně není nutné řetěz ani napínat, což obvykle byl důsledek postupného opotřebení.“ Uznejte, že tohle vyjádření prostě stojí za prozkoumání.

Příčinou takto závratného pokroku má být nový materiál použitý na povrchu válečků řetězu – čtyřstěnný amorfní diamant (ta-C) známý pod označením průmyslový diamant. Extrémně tvrdý a odolný povrch, řadící se mezi známý DLC (Diamond Like Carbon) a čistý diamant, který se oproti dosud používaným kovovým povrchům prý neopotřebovává a současně přináší dramatické snížení tření. Díky těmto vlastnostem excelentního suchého mazání a eliminace tření tak prý není řetěz třeba čistit ani mazat. Jinak řečeno, již žádné spreje ani jiná chemie, čili ušetřená vaše kapsa i životní prostředí. Zkrátka pohádka.

Nový super tvrdý povrch ta-C je použitý na pouzdra a válečky

Pojďme se podívat trochu víc pod povrch. Asi jen největší naivkové si myslí, že tenhle řetěz je dílem BMW Motorrad. To samozřejmě není, je to produkt italské značky Regina. Zatímco v tiskové zprávě BMW v doprovodných fotkách vidíte řetěz Regina ZRP, což je už nějaký ten pátek starý řetěz se Z-kroužky určený na sportovní motorky, samotná italská značka před pár dny vydala tiskovou zprávu k úplně novému inovativnímu a revolučnímu řetězu jménem HPE – High Performance Endurance. Světe div se, popis je prakticky stejný jako v případě řetězu BMW M Endurance… Tedy skoro stejný. Regina totiž neříká vůbec nic o tom, že by se řetěz nemusel napínat, a naopak uvádí, že ten materiál ta-C je kromě válečků použitý i na povrch pouzder. „S řetězem HPE odpadá potřeba pravidelného mazání, které motocykloví jezdci musejí provádět každých 1000 km. Rozsáhlé laboratorní i silniční testy prokázaly, že řetěz HPE má životnost přinejmenším shodnou, ne-li větší než tradiční pravidelně mazaný Z-kroužkový řetěz.“

Řetěz Regina HPE, u BMW nabízený pod názvem M Endurance

A teď si řekněme – kdy je řetěz na konci své životnosti? No když má popraskané válečky, je vytažený (buď nerovnoměrně, nebo prostě příliš), nebo zadřený. Válečky odpadají, ty jsou hi-tech. Vytáhnout se řetěz může v kloubech, které tvoří pouzdro vnitřního článku a čep vnějšího článku. Když má řetěz HPE z onoho fajnového materiálu povrch pouzdra, zřejmě se bude vytahovat méně. Ale ani samotný výrobce neříká, že by se řetěz nevytahoval vůbec – čep totiž ten ta-C povrch nemá. Navíc už dlouhá léta se řetězy vytahují už při výrobě, aby potom to doladění na motorce po prvních stovkách kilometrů bylo jen minimální, a BMW jej nabízí jen pro čtyřválce, které řetězy vytahují podstatně méně (manželce na CBR jsem úplně obyčejný řetěz natahoval myslím jednou, a to na něm má asi 16 tisíc) než pulzující jedno- a dvouválce. K zadření kloubu dojde, když se poškodí těsnicí kroužek, vyteče permanentní mazivo a zadře se čep v pouzdře. Což opět vzhledem k tomu použitému materiálu bude trvat asi hodně dlouho. Nicméně samotný fakt, že je tento řetěz stále těsněný, ukazuje, že ten tvrdý povrch není samospásný. A vlastně kdoví, jestli je použitý i na vnitřku pouzder, nebo jen na vnějšku, kde je pouzdro „obaleno“ válečkem, to ani jedna z tiskových zpráv neupřesňuje.

Tohle je řetěz. Vnitřní články tvoří destičky spojené pouzdry, na nichž jsou válečky, vnější články zase destičky spojené čepy. Spoje tvoří klouby, které v sobě mají permanentní mazivo, jež uvnitř drží gumové O-kroužky (v tomto případě Z-kroužky). Inovace řetězu HPE se týkají jen válečků a pouzder

Co si musíme také uvědomit, proč a hlavně kde řetězy mažeme. Válečky, které tvoří vlastně takové mezikusy mezi ozubenými koly a pouzdry a slouží k tomu, aby se řetěz dobře odvaloval po ozubených kolech (menší ztráty při přenosu výkonu), jsou jenom jedním z míst. Když se na ně použije ten speciální tvrdý povrch, je už jejich mazání zbytečné. To beru. Nicméně dalším místem, které se maže, jsou gumové těsnicí kroužky (v tomto případě Z-kroužky), a to proto, aby zůstaly vláčné a nepraskaly. A těm žádný speciální povrch nepomůže. Když prasknou, mazivo vyteče ven, dovnitř se dostane voda a nečistoty a jste na nejlepší cestě k zadření, viz výše. A pak je tady také dojem estetický, řetěz stříkáme z důvodu antikorozní ochrany – schválně zkuste umýt řetěz vodou, neošetřit a za jak dlouho se na něm objeví rezatá liška. Na to, aby řetěz znehodnotila v otázce pevnosti, by asi potřebovala pěkných pár desítek let, ale hezky to tedy nevypadá. A že by destičky článků taky měly nějaký nový čupr-dupr nikdy nereznoucí povrch, o tom ani BMW, ani Regina nic neříkají.

Zkrátka a dobře, řetěz BMW Motorrad M Endurance, resp. Regina HPE je nový typ řetězu se speciálním povrchem válečků, které na to, aby fungovaly, jak mají, nepotřebují mazat. Ale určitě to nebude řetěz, který se nemusí vůbec mazat ani napínat. To je prostě z principu nesmysl. Spíš je to tak, že obě tyto činnosti bude vyžadovat v menší míře, až se vlastně zjistilo, že když se na ně úplně vykašlete (hlavně tedy na mazání), že se tak moc nestane. Upřímně, on to zvládne i běžný kvalitní řetěz, akorát že ten není z důvodu zvyšování tření mezi válečky a pouzdry tak efektivní v přenosu výkonu na zadní kolo, bude mít větší ztráty. A to šustění suchého řetězu je prostě protivné. Pokud jezdíte dost a měníte řetězovku co dva-tři roky, tak vám ty O-kroužky asi zpuchřet nestačí. Ovšem dejte nově nasazenému řetězu hned na začátku pořádný čoud (jízda po zadním a jiné prudké změny směrů), jezděte celoročně za jakéhokoli počasí včetně zimy a nechte si ho několik sezón a uvidíte, že se ani tenhle M Endurance, resp. HPE neobejde bez údržby. Každopádně je tohle určitě další krok vpřed a jsme zvědavi na zkušenosti po pár letech provozu. Jen to prostě není úplný zázrak, jak se nám PR oddělení BMW pokouší namluvit.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 93 Kč od 31 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist