BMW Motorrad Concept RR: Takhle bude vypadat příští generace německého superbiku
Text: Jan Rameš | Foto: BMW | Video: BMW | Zveřejněno: 27.5.2025 | Zobrazeno: 8 422x
O uplynulém víkendu se u italského jezera Como konala prestižní akce nazvaná Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Velkolepá přehlídka exkluzivních automobilových veteránů, kde je ale každoročně k vidění i pár nahlédnutí do budoucnosti. A jelikož je BMW partnerem celé akce, často se díváme i do budoucnosti jednostopé. Letos měla velice sportovní nádech.
Kapitoly článku
„Nikdy předtím BMW Motorrad neposkytlo tak brzký náhled na budoucí generaci svých modelů RR. BMW Motorrad Concept RR je skutečným mistrovským dílem našeho vývojového týmu, a to jak po technické stránce, tak i z hlediska designového jazyka. Je inspirován továrním superbikem BMW Motorrad M 1000 RR, s nímž tovární jezdec BMW Motorrad Toprak Razgatlioğlu v loňském roce suverénně vyhrál mistrovství světa FIM Superbike. Concept RR je skutečnou přehlídkou superlativů pro použití na silnici i na okruhu. Přenos know-how ze závodů na silnici nikdy nebyl tak jasný. Představuje vedoucí postavení BMW Motorrad v oblasti špičkové úrovně techniky a maximální výkonnosti v tomto segmentu.“ Tolik slova Markuse Flasche, šéfa BMW Motorrad. Jasně, je to jedno velké PR, ale něco si z toho přeci jenom můžeme odnést – a sice že příští generace S/M 1000 RR bude vypadat právě takhle.
Co se motoru týče, má Concept RR samozřejmě řadový litrový čtyřválec – BMW říká, že v superbikovém naladění na více než 230 koní, ale ono je to úplně jedno. Klidně by v něm nemusely být písty, vždyť jde o showbike. Takže to berme jenom jako potvrzení, že v otázce konstrukce motoru Němci žádné dramatické změny neplánují. Z pohledu designu podvozku to taky bude klasika s dvojitým páteřovým rámem a klasickým odpružením, nicméně BMW hlásí, že „díky inovativním výrobním metodám a použití high-tech materiálů, jako je karbon a hliník, stanovuje BMW Motorrad Concept RR nové standardy v oblasti lehké konstrukce. Od rámu po nejmenší komponent je každý detail důsledně optimalizován z pohledu hmotnosti a výkonnosti. Tomuto principu se podřizuje i design, který je ostrý, účelový, výrazný. Doplňuje jej reliéfní logo RR na zadní části a osvětleným symbolem RR na spodní straně hliníkového zadního krytu.“ A když se na ty technické věci podíváte, začnou vám téct sliny. Jasně, je to showbike, tak do něj tvůrci musí nacpat to nejlepší, a když si prohlížíte ty brzdy, tu kyvku s nastavitelným čepem, ten podsedlový rám, říkáte si, že i kdyby tohle nefungovalo, tak to prostě musíte mít doma v obýváku… Co nás docela překvapilo, že Concept RR nemá karbonové ráfky, ale dost možná to je jenom proto, že už by toho uhlíku bylo prostě moc a bylo potřeba udržet nějaké atraktivní barevné provedení.
Podvozkové detaily ovšem vnímáte až ve druhém sledu poté, co jste vstřebali celkový styling. A ten se proti stávajícím M/S 1000 RR změnil poměrně výrazně. Opět dáme prostor tiskové zprávě: „Inženýři BMW Motorrad kladli velký důraz na aerodynamiku, a to zejména v oblastech jízdní stability ve velmi vysokých rychlostech, maximální rychlosti v zatáčkách a minimálního odporu vzduchu. Tyto protichůdné cíle jsou u motocyklu Concept RR realizovány díky bezprecedentně kompaktnímu celkovému řešení, redukovaným vnějším přídavným dílům a vylepšené přesnosti proudění vzduchu, a to i přes útroby samotného motocyklu. V tomto ohledu je třeba zmínit odvětrávanou přední část či monolitickou, rovněž odvětrávanou a aerodynamicky optimalizovanou zadní část.“
Těžko říct, jestli je zajímavější pohled zepředu, nebo zezadu, protože každý nabízí spoustu zajímavých prvků. A dost by nás zajímalo, jak to bude mít budoucí sériovka se světly, protože tenhle koncept přináší hodně zajímavá řešení. Jenomže on taky nemusí v noci osvětlovat vozovku na běžné silnici, takže je možné, že to bude jenom taková stylovka a budoucí sériovka dostane trochu větší. Ale to se teprve uvidí a nejspíš to ještě nějakou chvíli potrvá, vždyť oba superbiky RR byly pro letošní rok inovovány, tak by nedávalo smysl, aby nová generace přišla už příští rok.