ktm_unor




Bimota vystavuje silniční verzi závoďáku pro WSBK

Je to již neuvěřitelných pět let, co jsme v Miláně zírali s otevřenou pusou na kompresorovou Tesi H2, která se představila světu zároveň s oznámením, že do ikonické italské značky Bimota vstoupila 49,9% podílem japonská Kawasaki. Letos už to tolik o otevřené puse nebylo, když jsme hlavní novinku znali dopředu. Ale i tak je KB998 Rimini naživo krásný kousek nábytku, navíc hodně rychlého!

Kapitoly článku

Nad italským smyslem pro transparentnost a informovanost lomíme rukama snad pokaždé, když místní značky vystaví na nějakém veletrhu svou novinku. Jak se nejedná o Ducati nebo Piaggio Group, víme s naprostou jistotou, že hledat informace a fotky bude pořádný problém. A u Bimoty se to nezměnilo ani poté, co do ní vstoupila Kawasaki. Motorky na stánku sice stojí, ale něco k nim zjistit, to je úkol hodný detektiva Colomba. Ovšem ne vždycky je to průšvih, protože třeba ke dvěma ze tří novinek, které Bimota dnes v Miláně odhalila, už všechno víme, neboť je úplně stejně odhalila již dříve – crossover Tera loni a kafáče KB4RC dokonce před dlouhými třemi lety. Teď se Italové pochlubili tím, že teď už začali s výrobou prvních exemplářů z plánované 100kusové série…

Třetí novinkou a zároveň strojem, o kterém jsme tutově věděli, že na stánku bude, je nový superbike KB998 Rimini. Bimota v dubnu oznámila, že se oficiálně vrací na světovou závodní scénu a v roce 2025 bude startovat v seriálu mistrovství světa superbiků. To jsme ještě nevěděli, s jakou motorkou, jenom že bude kombinovat italský rám s japonským motorem ze superbiku Kawasaki Ninja ZX-10RR. Před dvěma týdny dostaly tyhle plány konkrétní obrysy, když jsme spatřili první fotky novinky KB998, která svou kapotáží připomíná jasně desítkovou Ninju, ovšem rám je pro změnu typická Bimota. Věci dokonce zašly tak daleko, že tovární tým Kawasaki se přejmenoval na BbKRT (Bimota by Kawasaki Racing Team) a oba jezdci zelené značky Alex Lowes a Axel Bassani budou příští rok závodit na Bimotách. A že by to nemusel být zrovna propadák, o tom svědčí výsledky předsezónních testů ze španělského Jerezu, kde jezdci Bimoty obsadili první dvě místa!

V Miláně ovšem na podstavci nestojí černá závodní testovačka, nýbrž nádherná červeno-černo-bílá sériovka nazvaná KB998 Rimini. Proč Rimini, je snad každému jasné, v tomhle italském městě Bimota sídlí. A dá se očekávat, že příběh téhle motorky bude mnohem jasnější a údernější než třeba KB4RC, protože na to, aby Bimota mohla závodit ve WSBK, musí mít vyrobené určité počty kusů. Ono pořád to jsou závody sériovek, které byste si měli moci normálně koupit v krámě, takže Bimota sama na svých stránkách píše, že do 24. února, tedy dne, kdy proběhne první závod WSBK ročníku 2025, musí mít hotových 125 motorek, do konce roku dalších 125 a v roce 2026 musí celková produkce dosáhnout minimálně 500 kusů. To jsou na poměry maličké Bimoty hodně velká čísla, ale dá se předpokládat, že na komerčním úspěchu KB998 Rimini bude mít Kawasaki svůj velikánský zájem a podle toho se k téhle motorce postaví.

Co o novince víme? V silničním provedení nabídne výkon 200 koní při 13 600 otáčkách a točivý moment 111 Nm při 11 700 otáčkách, což jsou přesně hodnoty, jaké k homologované ZX-10RR udává i Kawasaki. Tohle člověk musí brát trochu s rezervou, neboť ani KB998, ani Ninja RR nejsou stroje, u kterých by se předpokládalo, že zůstanou v původní sériové verzi, tohle je prostě základ pro závodní úpravy. A že v tomhle motoru je pořádný potenciál! Kde má Bimota před japonským originálem pořádně navrch, je hmotnost – zatímco Kawasaki na váze ukáže 207 kg, u italské krásky je to pouze 195 kg včetně všech provozních kapalin! Ono to bude do značné míry dané tím, že zatímco Kawa je zabalená do plastové kapotáže, Bimota používá lehoučký a drahý karbon, a to i na pěkná aerodynamická křidélka nebo přední blatník s náfukem k brzdovým třmenům.

Stejná vypadají být kola, kované ráfky Marchesini obuté do lepivých Pirellek, ovšem u Bimoty je vzadu širší 200mm papuče, a brzdy Brembo s 330mm kotouči v případě italského stroje okusují Stylemy, zatímco Japonka si musí vystačit s třmeny M50. Odpružení také vypadá dosti podobně, vpředu vidlice Showa s vyrovnávacími nádržkami, vzadu nejspíše také Showa, akorát že zdvihy kol jsou o něco málo delší. Kde se ovšem Bimota od Kawy zásadně odlišuje, je rám a kyvná vidlice. To je prostě klasická italská práce. Rám je kombinací ocelových trubek a hliníkových plátů, kyvka s excentricky nastavitelným čepem (ne že bychom ho viděli, ale při tiskovce to říkali…) není odlévaná, nýbrž frézovaná z jednoho kusu hliníku. O geometrii Italové neřekli skoro nic, ale vzhledem k milimetrovým odlišnostem v rozvoru i výšce sedla asi bude hodně podobná. Prostě taková osvědčená ZX-10RR s lepším podvozkem. To zní jako dobré kombo, ne? Jsme upřímně zvědaví, jaký distribuční kanál pro tuto motorku Italové s Japonci zvolí a jak nastaví cenovou politiku, ty povinné počty vyrobených kusů naznačují, že tady se v otázce prodejů bude muset tlačit trochu jiným stylem než u dosavadních kusovek…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist