globalmoto_duben_nolan




Bimota představila ostré enduro a podvozek pro cesťák

Expozici italské butikové značky Bimota jste letos našli na stánku japonské Kawasaki, čert ví, jestli z ekonomických, nebo marketingových důvodů. Každopádně z partnerství s Japonci vznikají v Rimini věci, na které jsme dosud u Bimoty nebyli zvyklí, a obě vystavené novinky to jenom potvrzují.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Je to dobře, nebo špatně, tenhle směr, kterým se Bimota vydává? Na to neexistuje jasná odpověď. Že produkce sportovních vyhraněných strojů tuto značku, kterou před 49 lety (jsme zvědaví, co nás čeká napřesrok u příležitosti půlstoletí) založili pánové Bianchi, Morri a Tamburini, poslala opakovaně do stavu klinické smrti, je známý fakt. Že se Bimota od doby, kdy ji zachránila Kawasaki (ta vlastní 49,9 % značky), začíná docela vzdalovat svému původnímu zaměření, je také fakt. Tesi H2 ještě se starými Bimotami určitým způsobem „drží basu“, ovšem KB4 se tváří jako sportovec, ale je to především příjemná cestovní motorka pro každý den, a co přichází teď, je úplně nový směr.

BX450

Enduro. Ostré enduro. To jako fakt, od Bimoty? Inu, proč ne, v nedávné minulosti už tady jedna epizodní záležitost byla, jmenovala se DBx a šlo o stroj inspirovaný KTM 950 Super Enduro R, akorát že tady základ tvořil vzduchem chlazený motor Ducati Desmodue z Monsteru 1100 zamontovaný v typickém kompozitním šasi Bimota. Sice DBx mělo velká kola a vysoké zdvihy odpružení, ovšem v blátě a šutrech tuhle motorku asi moc majitelů neválelo. BX450 by mohlo být jiné, především proto, že to je opravdu ostré lehké enduro se silniční homologací a jednoválcovou čtyřipade z Kawasaki KX450X.

Ehm, nebo jinak – tohle je Kawasaki KX450X, akorát v jiných barvách, s trochu jinou přední maskou, koncovkou výfuku Arrow a větší nádrží, která má 10,7 l namísto 6,2 l. Nic víc a především nic zásadního na podvozku ani designu, což vždycky byl právě ten důvod, proč si koupit Bimotu a ne stroj, který jí daroval motor. Nemůžeme se neptat: není to trochu málo, Bimoto? To už Fantic na těch svých předělaných Yamahách udělá víc. Cena napoví, co tímhle nápadem značka z Rimini zamýšlí, ale ta zatím není známa, stejně jako dostupnost.

Testi TERA

Druhá novinka má do sériové podoby hodně daleko, nicméně bude bez diskusí podstatně důležitější než ten podivný pokus s endurem. A museli jste ji trochu hledat a přemýšlet, co je zač. Protože Tesi TERA je zatím jenom podvozek. Byl vystavený na stánku trochu bokem a v rámci výstavního přehlcení jste jej mohli klidně přehlédnout s tím, že tohle je přeci podvozek z Tesi H2, který už známe, ne? Právě že ne. Tohle je dost jinak řešený podvozek, který navíc bude sloužit v motocyklu, který Bimota zatím nikdy nevyráběla – sportovním cesťáku s lehce dobrodružným zaměřením. Zřejmě něco jako Versys, akorát že s 200koňovým kompresorovým čtyřválcem z H2 SX.

Ale než tady bude kompletní motorka, to si asi ještě chvíli počkáme (minimálně do příštího roku, teď s japonským dozorem to v Itálii funguje úplně jinak než dříve). Takže zatím se podívejme aspoň na to šasi. Vlastně co se designu a způsobu odpružení týče, zůstává vše při starém jako u Tesi H2. Hlavní rám chybí, jeho nosnou funkci plní motor, k němuž je vzadu přišroubovaný nahoře podsedlový rám a dole kyvná vidlice, vpředu potom po stranách hliníkové desky ve tvaru písmene F, jejichž spodní části drží čep přední kyvné vidlice a nahoře je přišroubovaný pomocný trubkový rám držící hlavu řízení. Rozdíl je v tom samotném řízení. Zatímco u všech Tesi bylo řešené táhly přes různá vahadla od řídítek na rám a následně rovnoběžně s přední kyvkou k přednímu kolu, za které tahalo, TERA má pořád řízení rejdovým čepem, ale pokyny od řídítek jdou přímo shora od hlavy řízení přes „kosti“ a celý systém se trochu podobá zavěšení, co používá BMW nebo Honda ve svých cesťácích. A že sem Bimota dala vysoká jednodílná řídítka, není náhodou. Hlavní výhodou tohoto řešení by mělo být jasnější a přesnější řízení, než když se vám cit ztrácí ve spoustě kulových kloubů, zejména když se po čase trochu povolí, a také tady uděláte mnohem větší rejd. Kdo někdy jel na Tesi, tak ví, že jestli italské motorky jsou proslulé svým malým úhlem zatočení, tak Tesi jej má zhruba poloviční. To by samozřejmě pro stroj spadající mezi asfaltové dobrodruhy bylo nepoužitelné, ale tohle nové řešení nabídne 35 stupňů na každou stranu, a to je dokonce o stupeň víc, než má Versys 1000!

Bimota už řekla i zdvihy odpružení, vpředu 120 mm, vzadu 150 mm, takže opravdu čistě asfaltová záležitost, ale je tady ještě jedna vychytávka. TERA totiž není slovo, nýbrž zkratka pro TEsi con Regolazione dell´Altezza, tedy Tesi s regulací výšky. Tenhle stroj má dostat semiaktivní odpružení Marzocchi, u nějž půjde manuálně nebo elektronicky zvýšit světlou výšku o 30 mm. Jestli to bude jednoduchým hydraulickým zvětšením předpětí pružin na maximum (tak to z videa vypadá), nebo nějakým sofistikovanějším způsobem, to se teprve ukáže, každopádně zajímavé to určitě bude a Bimota navíc říká, že nikdo jiný v tomto segmentu, do něhož značka premiérově vstupuje, nenabízí takovou kombinaci zábavy a funkce. Za nás určitě lepší řešení hodné slavné značky než ta ostuda s BX450…

VIDEO: Bimota Tesi TERA

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist