ktm_cervenec




Aston Martin testuje na okruhu model AMB 001

Tohle byla jedna z hlavních novinek podzimního milánského veletrhu EICMA – automobilový výrobce Aston Martin oznámil výrobu pouhých 100 kusů svého prvního a dost možná posledního jednostopého počinu nazvaného AMB 001. Vzniká ve spolupráci se značkou Brough Superior a nyní Britové předvedli krátké video, na němž potvrzují, že stroj přešel do fáze jízdních zkoušek.

Stejně jako žádný čtyřkolový Aston Martin, ani model AMB 001 nebude pro každého. A nejde jen o to omezení na vyrobení 100 kusů. Ona ta cena je poměrně mastná, oficiálně 108 000 EUR včetně 20% DPH, u nás u dovozce, jímž se podle očekávání (protože už dováží Brough Superiory) stala společnost MR43, to vychází na 2 790 000 Kč. „Obyčejný“ SS 100 je o milion levnější, na druhou stranu SS 100 Anniversary stojí skoro to samé, také ho bude vyrobeno pouze 100 kusů a na rozdíl od Astonu nemá turbo.

Cože, turbo? No jo, přeci jste nečekali, že se tahle britská automobilová legenda spokojí se základním litrovým dvouválcem a jeho 100 kobylami. Tady je těch koní 180, což je pořádný nárůst, a také je to turbo pěkně vidět, jenže ono je to také o tom, že AMB 001 nemá a nebude mít silniční homologaci, takže nemusí řešit nějaké pošahané euro-normy. Je to sice trochu na hlavu, dát skoro tři míče za motorku, s kterou nesmíte na silnici a s kterou nejspíš nikdy nevyjedete na závodní okruh, na který jediný může, ale tohle je svět drahých motorek pro sběratele, kde se na logiku až tak nekouká. Tohle prostě doma chcete mít, a jestli se na tom někdy svezete nebo ne, je vlastně podřadné.

Vývoj motorky samozřejmě neprobíhá jen tak, aby pěkně stála na stojánku. Pokud už jednou prásknete pěstí do stolu a vyrazíte se svézt, potom vězte, že by to mělo fungovat. Jak dokládá níže přiložené video, práce se na motocyklu s poněkud svérázným vzhledem udělalo víc než dost. Aktuálně prý vývojový tým dolaďuje geometrii podvozku, ergonomii a dynamické chování. Ono totiž nebylo možné jen tak vzít standardní Brough Superior SS 100, předělat mu oblek a přidat turbo. Tím dramatickým nárůstem výkonu vznikla nutnost výrazně sáhnout vlastně do všeho, protože kde vás atmosférický stokoňový dvouválec jen tak příjemně natahuje, tam se vám těch 180 foukaných koní snaží vyrvat ruce z ramenních kloubů.

VIDEO: Aston Martin AMB 001 při prvním testování

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

A jen pro pořádek, na kterém britském okruhu že se to testovalo? Na žádném, tohle je francouzský Pau-Arnos a důvod, proč se prototyp vyvedený v typické kamufláži Aston Martin proháněl zrovna tam, je jednoduchý. Brough Superior je sice britská značka, ovšem tyto motocykly se vyvíjejí a vyrábějí v Toulouse u společnosti Boxer Design, kterou už více než 35 let provozuje Thierry Henriette. První Aston Martiny by se tamtéž měly začít kompletovat koncem tohoto roku.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist