yamaha_demo_tour




Testujeme Aprili Tuono 660

Za chvíli vyrážíme přímo ke zdroji, v Itálii se chystají první novinářské testy Aprilie Tuono 660. Ta s odstupem pouhých pár měsíců následuje civilní supersport Aprilia RS660 a podle prvních technických parametrů vypadá hodně slibně.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Proč vlastně kombinace RS660 a Tuono 660 vznikla? Jejich vzor RSV4 a Tuono V4 1100 už jsou zkrátka moc silné, radikální a drahé, zároveň už Aprilie nedokáže táhnout dál vývoj véčkového dvouválce z modelů Shiver a Dorsoduro, aby splňoval další a další emisní nároky. A stejně jako většina dalších značek proto potřebovala poslat do výroby řadový dvouválec. Ten je konstrukčně podstatně jednodušší a tudíž i levnější než véčka a umožňuje dobrou regulaci emisí pomocí programování vstřikování. Aprilia proto sáhla po osvědčeném motoru RSV1100 a podařilo se jí použít ho jako základ pro dvouválec 660.

Ten má stejné vrtání jako čtyřválec u RSV4, ale o centimetr delší zdvih válců, takže to nebude takový krátkozdvihový divoch. Musím přiznat, že jsem na jeho živý projev ohromně zvědavý! Naladěný je na 95 koní, zatímco RS má rovnou stovku, na oplátku výrobce už tradičně slibuje výživnější střední pásmo otáček a navíc kratší finální převod. Při slibované provozní hmotnosti s plnou nádrží pouhých 183 kg to vypadá, že by s mašinou mohl i „poloviční“ motor sympaticky zahýbat.

Také po designové stránce „malé“ Tuono věrně následuje RS660, od kterého se ale kromě chybějících částí kapotáže liší zvýšenou přední částí a klasickými vyššími řídítky na představcích na rozdíl od závodních „zalehávaček“ RS660. Pozice sedla i stupaček jsou přitom shodné, to bude hodně zajímavý posaz. A vůbec celá motorka vypadá hodně zajímavě. Zatímco RS660 nemá nikdo problém na první pohled zařadit mezi supersporty, Tuono 660 jako by si chtělo vytvořit vlastní kategorii super-naked-sport.

Výbava elektroniky je stejná jako u RS, což znamená kompletní balík APRC s nastavitelnou kontrolou trakce, ABS, antiwheelie, tempomat, nastavitelné motorové mapy (dvě na okruh, tři na silnici) i možnost nastavitelní brzdění motorem. Odpružení plně nastavitelné, čtyřpístkové brzdy od Bremba s radiální pumpou taky vypadají aspoň na papíře hodně slibně. Slibná je i možnost příplatkové výbavy quickshifterem a já pevně doufám, že ho budou mít i stroje v testovací flotile.

Zajímá vás na novém Tuonu 660 něco konkrétního, na co bych se měl v Římě zaměřit a rovnou se zeptat techniků od Aprilie? Pište svoje dotazy dolů do formuláře, po testu na všechny odpovím.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Filip Tichý

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

gilmour
Dotaz od gilmour položen 18.02.2021 08:37

Dotaz je je velmi jednoduchý - Tuono 660 moc chci, ale měřím 190 cm.............
Vím, že se na to nakonec nějak složím, ale otázka zní jak moc velký kompromis to je?
JMG

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 13:55

Odpověď je také jednoduchá - mám přes 190 cm a vešel jsem se úplně dokonale, ergonomie, řídítka i sedlo v pohodě. Aprilka má geniální nádrž, dlouhý nohy vůbec nevadějí, pořád dost místa na kolena, o horní část se přitom dá skvěle opřít stehny. Plexištítek je spíš sympatický, moc nechrání ani menší postavy takže dlouháni nemají nevýhodu.

JJNN
Dotaz od JJNN položen 18.02.2021 09:18

Bude to moto pro "drobečky". Wheelbase 1370 mm, Length 1995 mm, Width 745 mm, Saddle height 820 mm.
Kdysi dávno jsem měl Hondu VF500F a s mými téměř 190 centimetry to bylo hodně natěsno a přitom tato Honda byla "o chlup větší" (Wheelbase 1420 mm, Length 2070 mm, Width 760 mm, Saddle height 800 mm)

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 13:57

Stejná odpověď jako na dotaz výše: Odpověď je také jednoduchá - mám přes 190 cm a vešel jsem se úplně dokonale, ergonomie, řídítka i sedlo v pohodě. Aprilka má geniální nádrž, dlouhý nohy vůbec nevadějí, pořád dost místa na kolena, o horní část se přitom dá skvěle opřít stehny. Plexištítek je spíš sympatický, moc nechrání ani menší postavy takže dlouháni nemají nevýhodu. Motorka je přitom dost široká a oplastovaná polokapotáží, takže působí opticky větší a dlouhý jezdec na ní nevypadá divně.

tomasd.
Dotaz od tomasd. položen 18.02.2021 10:35

? směrová stabilita v běžných všednodenních rychlostech do 100 kmh - užitná hodnota pro všednodenní užití, poměr zdroj zábavy/dopravní prostředek (třeba Duke890 je žiletka, která klidnou jízdu moc neumožní a v nízkejch rychlostech je to vachrlatý jak čtvrtinka

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:00

Stabilita moc dobrá, níky neuvěřitelně nízké váze super obratná, díky společnému základu se superbikem zase super stabilní. Zábavná neskutečně a vcelku i praktická, ve městě úplně v pohodě, příjemná mašina, jak se motor vytočí, tak je to okruhová zbraň a pocitově má hodně přes sto koní (v reálu pouze 95). Motor slušná kombinace síly dole i sportovního charakteru nahoře.

bruttopyr
Dotaz od bruttopyr položen 18.02.2021 11:03

Dá se Tuono pro lepší představu přirovnat k něčemu už známému? Např. projev motoru je hodně podobný XYZ, zatímco projev podvozku je hodně podobný ABC. Děkuji. Pavel

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:04

Projev motoru - podobný je jedině velkému Tuonu 1100, ten řezavý zvuk opravdu hodně připomíná V4. Něco úplnějiného než současné řadové dvouválce v o třídu nižších cenových kategoriích. Motor točí 11 tisíc ot/min, co je na řadový dvouvál hodně výjimečná hodnota. Projev podvozku si netroufnu připodobnit, jezdili jsem na hodně rozbitých silnicích, bylo znát, že Tuono6 má hodně luxusní (=drahé) odpružení, takže jezdce nevytřese ani na tankodromu, ale přitom je tuhé a super drží ve větším náklonu.

ventil89
Dotaz od ventil89 položen 18.02.2021 11:26

Zdravím.
Bude mít, má Tuono opravdu komplet stavitelný podvozek? Předek i zadek? Dle prvotních informací to mělo být jinak. Počítali technici z Aprilie s naladěním pro "běžného středo-evropana" - 185cm a kolem 100kg? A bude případně i nějaká ostřejší verze třeba Factory? Nebo naopak, verze bez elektroniky a o krapet levnější? Jako kdysi "velký" Tuňák bez APRC?
Děkuji a přeji pěkné svezení.

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:08

Podvozek opravdu komplet stavitelný (rebound + spring preload). Na Evropana perfektně dimenzované - viz odpovědi na výšku postavy výše. Verze Factory zatím nikdo nezmiňoval, s největší pravděpodobností to bude těsně následovat vzor velkého Tuona V4, ale APRC už bude vždy standard.

petko2014
Dotaz od petko2014 položen 18.02.2021 13:37

Ahoj, zaujíma ma porovnanie s novým modelom Yamaha MT 07 - verzia s kapotazou, ktora by mala prist na jar.

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:10

Je to úplně jiná motorka v úplně jiné kategorii - technické i cenové. Viz parametry výkonu, maximální otáčky, pozice posazu apod. Kapotovaná Yamaha Tracer 7 bude asi mít lepší ochranu před větrem, štítek u Tuona 660 je spíš na efekt než nějakou podstatnou ochranu.

David-Plzen
Dotaz od David-Plzen položen 18.02.2021 18:16

Zajímalo by mě srovnání s Honda CB650R, Yamaha MT07,... Kde asi stojí mezi ostatními motorkami stejné kubatury - jestli se více hodí na okruh, rozbitou/pěknou silnici, kochání/sportovní jízda, akcelerace, kvalita podvozku, fan faktor na klikaté silnici...
Je opravdu o tolik lepší o kolik více stojí než konkurenti? Např. nová MT09SP stojí podobně a má alespoň papírově lepší vše.

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:14

Je to úplně jiná motorka a těžko ji k něčemu přirovnávat, ono lehce odstrojených supersportů v dnešní době už moc není. Viz parametry výkonu, maximální otáčky, pozice posazu apod. Každopádně se hodí na pěknou silnici, ale má natolik špičkové odpružení, že jezdce super opchrání i na rozbitém povrchu (a jezdili jsme opravdu na příšerných tankodromech kolem Říma). Můžu potvrdit, že tady perfektně platí heslo "Co zaplatíš, to dostaneš". Yamaha MT09 je trochu jiná kategorie, jiný posaz, o 10 kg víc u nahaté verze a asi o 25 kg víc u polokapotované tracer, to je hlavně v zatáčkách neskutečně znát.

Simier
Dotaz od Simier položen 19.02.2021 07:22

Vim, ze to je dotaz krapet mimo téma, ale nechystá Aprilia nějaké (c)enduro s timto motorem? Neprobehlo tam nějaké takové info? Nějaký menší a lehčí "obojživelník" by portfoliu Aprilie fakt prospěl - takové reinkarnované Pegaso ala Ténere třeba

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:16

Výrobce se příliš netají tím, že na podzim přijde Touareg 660 a podle projevu toho motoru myslím, že z něj budou mít KTM adv a Yamaha Tenere a Africa hodně težkou hlavu ;-)

kawaer6n
Dotaz od kawaer6n položen 19.02.2021 09:43

Zajímalo by mě srovnání jízdních vlastností s KTM Duke 890, Duke 890R. Dekuji.

Odpověď od Filip Tichý z 22.02.2021 14:21

Jdsou to úplně jiné motorky, Duke je naháč a skoro litr, ale jako kdyby byl vyvinutý vyznavači motardů, Tuono6 je naháč šestkového charakteru, ale vyvinutý vyznavači supersportů. Duke určitě má mnohem víc síly odspodu, naopak Aprilia má točivětjší motor a právě proto, že je docela mohutná a nafouknutá kapotážemi, tak její nízká hmotnost o to víc vynikne a v zatáčkách se ptotahuje jako 125cítka.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bogodar přispěl 5 Kč
Luke848 přispěl 5 Kč
RoSmi přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist