husqvarna_svartpilen_801_2




Značka Alpinestars představila airbagovou vestu s elektronickým řízením

Loni měl premiéru vlastně úplně stejný produkt od konkurenční značky Dainese a nyní už to začíná být trend – airbagová vesta, ovšem nikoli „na trhačku“, nýbrž s elektronickým řízením, jako to doposud měly kombinézy a bundy. U Alpinestars se jmenuje Tech-Air 5 a byla představena minulý týden na veletrhu CES v Las Vegas.

V čem jsou tyhle „autonomní vesty“, jak jim výrobci říkají, tak důležité? Vždyť přeci airbagové kombinézy nebo bundy s aktivací ovládanou elektronickým mozkem si můžete koupit už pár let a „trhačkové“ vesty jakbysmet. Právě v tom, že dokáží spojit výhody obou řešení. Za bundu nebo nedej bože kombinézu zaplatíte majlant, protože platíte jak airbag, tak samotný oděv. A musíte jezdit jenom v tom. Vesta s bombičkou, aktivovanou po vytrhnutí pojistky, je zase mnohem pomalejší a hlavně musíte nejdříve motorku opustit (nebo skoro opustit), aby se šňůra natáhla a pojistka vytrhla. „Autonomní vesty“, tedy ty s elektronickým řízením říkají, stojí vlastně to samé, co „trhačkové“, a dají se použít pod jakýkoli oděv. Tedy samozřejmě jakýkoli oděv vhodný pro airbag, ale prostě nejsou vázané na jednu jedinou bundu nebo kombošku.

O Alpinestars Tech-Air 5 by se dalo napsat vlastně skoro to samé, co o Dainese Smart Jacket. Principiálně fungují úplně stejně, oficiální cenovka je dokonce úplně stejná – v Americe 699,95 USD, evropskou cenu zatím neznáme. Řízení je ukryto na zádech, kde je šest senzorů (tři gyroskopy a tři akcelerometry). Podle jejich signálů vyhodnocuje elektronika nutnost aktivace airbagů, má na to k dispozici algoritmy sesbírané za skoro 20 let vývoje a více než 10 let fungování v MotoGP. Stejný je i způsob používání, normálně oblečete, zapnete na zip a poté musíte připnout jeden magnetek, aby se systém aktivoval.

V čem se Alpinestars od Dainese liší? Jsou to drobnosti, ale je jich dost. Především zatímco vestu od Dainese můžete nosit i jako svrchní vrstvu, třeba když je horko, u Alpinestars se mluví výhradně o použití pod bundou. Podmínky jsou jednoduché – ať se jedná o textilní nebo koženou, musíte mít mezi tělem a bundou 4 cm volného místa, aby se měl airbag kam nafouknout. Anebo v případě sportovní bundy/kombinézy je nutné mít pružné panely na jasně daných místech. Dainese zdůrazňuje svou prodyšnost, Alpinestars o tomto mlčí, nicméně materiál vypadá také docela vzdušně.

Dalším rozdílem je, že vestu od Dainese můžete smotat, protože má měkká záda, Alpinestars tam má ještě plastový páteřák. Taky Dainese říká, že její Smart Jacket poskytuje stejnou ochranu jako sedm plastových chráničů páteře, ovšem Alpinestars prý jako 18. A rozdíl je i v míře ochrany – Dainese je klasická vestička bez rukávů, zatímco Alpinestars kryje i ramena a vršek paží.

Tech-Air 5 nabízí také trochu delší výdrž, slibuje až 30 hodin (proti 26 u Smart Jacket), nabíjení je přes micro USB. Navíc Alpinestars má i modrozubé propojení se smartphonem, když si stáhnete appku, dokážete si stav vesty kontrolovat přes mobil, ukládat ujeté trasy a podobné srandičky.

A teď to důležité – kdy? Alpinestars říká, že v březnu. Tak uvidíme, protože u Dainese to bylo „vlk taky sliboval“ (copyright S tebou mě baví svět, kdybyste nevěděli), vesta měla být už loni v létě a nakonec se teprve teď přijímají objednávky, přičemž produkty by fyzicky měly být někdy na jaře. Jestli Alpinestars bude podobná písnička, anebo slib splní, je zatím ve hvězdách.

VIDEO: Alpinestars Tech-Air 5

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
456 přispěl 3 Kč
juryna007 přispěl 3 Kč
hansc přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist