yamaha_demo_tour




Výrobci přileb pro sezónu 2021 sází na cestování a sport

Letos to při absenci milánského veletrhu EICMA s představováním novinek v oblasti vybavení není tak jednoduché a platí to i pro hledání informací. My jsme si ale dali tu práci, takže vám můžeme přinést přehled toho nejdůležitějšího. Pro rok 2021 se výrobci zaměřili hlavně na cestování a terén, dnes se podíváme na 17 novinek orientovaných na sportování a cestování po silnici. Sedm integrálek, čtyři vyklápěčky a k tomu šest otevřených přileb. Tak pojďme na to!

Kapitoly článku

Acerbis

Paradoxní je, že tradiční výrobce plastů a příslušenství do terénu představil hlavně novinky pro silnici. V první řadě to je karbonová sportovní integrálka Tarmak. Dvě velikosti karbonové skořepiny nabídnou celkem šest velikostí od XS po XXL a u prostřední velikosti uvádí výrobce hmotnost pouhých 1180 gramů. To je až neuvěřitelně málo, tím spíš, když se výrobce chlubí také přítomností vnitřní sluneční clony. Vnější plexi je připravené pro použití s folií Pinlock, která je součástí balení. O ventilaci se v tomhle případě stará centrální otvor na bradě a na čele spolu s výduchem v zadní části. Interiér je klasicky vyjímatelný, pratelný a hypoalergenní, vyjímatelný je také bradový a nosní deflektor.

Acerbis má novinku také pro silniční jezdce, kteří si drahou lehkou karbonku nemůžou dovolit.
X-Street je nejdostupnější termoplastová integrálka a odpovídá tomu také výbava. Jedna velikost vnější skořepiny je doplněná o jednu vnitřní výstelku, všech šest velikostí má na starosti pouze interiér. Ten je i tady vhodný pro alergiky, je kompletně vyjímatelný a to se týká i obou deflektorů. Větrání je řešené jedním centrálním otvorem na bradě a dvěma na čele, v zadní části jsou tři výduchy. Také takhle základní přilba nabídne sluneční clonu, vnější plexi je připravené pro Pinlock, který už je ale za příplatek a pro zapnutí přilby slouží mikrometrická přezka.

Na dostupnost sází také poslední novinka, kterou je vyklápěcí přilba Rederwel s dvojí homologací, můžete ji tedy legálně provozovat zavřenou i otevřenou. Proto je také vybavena manuálně ovládaným zámkem, který bradu zajistí proti nechtěnému zavření. Otevírání bradové části má na starosti centrální tlačítko. Nechybí samozřejmě ani vnitřní sluneční clona, příprava pro Pinlock nebo zavírání na přezku. Větrání je řešené podobně jako u integrálky a to samé platí pro vyjímatelný interiér a deflektory. Materiálem skořepiny je opět termoplast, tentokrát ve dvou rozměrech. To samé platí pro výstelku a opět tu máme nabídku hned šesti velikostí.

Arai

Japonský fenomém novinkami nešetří a poslední dobou je to co rok, to nějak nový model přilby. Pro loňskou sezónu to byl retromodel Concept-X, letos tu máme nástupce cestovního QV-Pro. Quantic, jak se novinka jmenuje, je usazený mezi závodní RX-7V a střední třídou Chaser-X. Ani tady nechybí vše, na co jsou zákazníci Arai zvyklí od ruční práce po absolutní důraz na bezpečnost. Vnější skořepina s hladkým a co nejkulatějším tvarem je vyrobená z materiálu PB e-cLc, což vám asi nic neřekne, stejně jako mě, a to to má Arai dost podrobně popsané. Nicméně jde o tradiční laminátovou směs, jako najdete v ostatních méně sportovních Araikách. Quantic je navíc lehounce jinak poskládaný, takže se povedlo udělat plošší bočnice a tím pádem udělat místo pro snadnou montáž interkomu. Tvar skořepiny je navíc ve spodní části širší kvůli snazšímu „vystupování a nastupování“.

Hodně zajímavě je řešená ventilace. Celkem tu máme 12 otvorů, 6 vstupních a 6 výstupních. Bradový vstup je tradiční, nicméně vylepšený pro větší přísun vzduchu, lepší ovladatelnost v rukavicích a navíc je vybavený výměnným filtrem. Dva vstupní otvory v plexi, to je také Arai klasika, ale úplně nový je systém vstupu vzduchu na čele. Dva otvory jsou chytře schované pod 3D logem a jejich účinnost člověk údajně nejvíc pozná při pomalé jízdě. Při 50 kilometrové rychlosti o 40% zvýší průtok vzduchu přilbou, zatímco při 120 km/h jenom o 7 %. I když logo a ventilace vystupuje z přilby jen minimálně (3,5 mm), je konstruované tak, aby se při pádu rozbilo a „nekazilo“ tvar přilby. Další dva vstupní otvory fungují stejně jako u předchůdce, jen jsou výrazně menší. Další výraznou změnou na přilbě je zadní pevný aerodynamický deflektor, kam ústí tři výstupy ventilace. Deflektor je inspirovaný tím ze závodní RX-7V Racing, ale je upravený pro silniční použití.

Další novou věcí na přilbě je upravený mechanizmus zamykání plexi inspirovaný přilbami pro F1. A úplně nový je také interiér. Ten je kombinací toho závodního z RX-7V a základního z Profile-V. Je kompletně vyjímatelný, vybavený kapsami pro interkom a s možností lehce upravit tloušťku lícnic. Ty jsou trhací kvůli bezpečnosti, najdete tu také pevný bradový deflektor nebo kapsu na drát od interkomu. Protože Arai vždycky dbal na bezpečnost, hodlá svou novinku homologovat už podle nové přísnější normy ECE R22-06.

Caberg

Po krátké japonské odbočce zpátky do země helmám zaslíbené, tedy Itálie. Avalon je jméno nové sportovní integrálky se sluneční clonou. Její skořepina se ve dvou velikostech vyrábí z termoplastu, celkově se novinka nabízí v šesti velikostech. Jak už zaznělo, přilba je vybavená vnitřní sluneční clonou, vnější plexi odolné proti poškrábání je vybavené přípravou pro folii proti mlžení, obě hledí je navíc možné snadno sundat bez nářadí. Větrání zajišťují tři hlavní uzavíratelné otvory s výduchy schovanými pod zadním aerodynamickým křidélkem. Interiér je vyjímatelný, stejně jako bradový a nosní deflektor a potěší také příprava pro interkom.

V podstatě stejné vlastnosti a materiály nabídne také druhá novinka výrobce. Tou je otevřená jet přilba Riviera V4 s velkým plexištítem. Za ním je tedy druhé tmavší hledí a obě jsou oproti předchozím přilbám tohoto výrobce delší. Větrání v tomhle případě řeší jeden hlavní vstup a dva výstupy v zadní části, interiér je kompletně vyjímatelný a pratelný s přípravou na interkom, o zapínání se stará mikrometrická přezka, stejně jako u integrálky.

HJC

HJC letos slaví 50 let od svého založení a k tomuhle výročí si nadělila tři novinky. První není zase tak zásadní, je to otevřená přilba V30, která už je v nabídce nějaký ten pátek, ale pro tuhle sezonu bude v nabídce nově karbonovém provedení. I v něm nabídne samozřejmě vysouvací clonu nastavitelnou do tří poloh s odolností proti poškrábání, a aby byl dojem z kvalitního produktu kompletní, doplňuje karbonovou skořepinu o interiér obohacený kůží a semišem. Hlavní polstrování je vyrobené z antibakteriálního materiálu odvádějícího pot, vyjímatelný vnitřek je navíc přizpůsobený pro dioptrické brýle a použití interkomu.

Do segmentu otevřených přileb patří i další novinka, přilba i30. S tou má výrobce ambice přinést na trh nejlepší otevřenou přilbu. Začíná to hledím. To je připravené pro Pinlock folii, která neubírá téměř nic ze širokého zorného pole. Vnější plexi má navíc zesílenou spodní hranu, která by měla snížit případné turbulence větru. Hledí je samozřejmě snadno demontovatelné bez použití nářadí a za ním se schovává sluneční clona. Ta je oproti předchůdci větší. Větrání mají na starosti 3 vstupní otvory na vrchu přilby s výstupem v zadním spoileru. Interiér z materiálu Multi-Cool je HJC klasika, tedy příjemná savá antibakteriální látka, kterou můžete vyndat, vyprat, kamarádí se s brýlemi a také s interkomem. Interiér je vsazený do jedné ze tří velikostí EPS výstelky a ta je zase namontovaná do jedné ze dvou velikostí skořepiny z polykarbonátu.

A na závěr si můžeme připomenout ještě novinky představené pro loňskou sezónu, které se ale dostanou na krámy teprve teď. Jde o karbonové varianty oblíbených přileb RPHA 11, RPHA 70 a RPHA 90 S.

LS2

Informace o novinkách oblíbeného výrobce jsme už popsali v samostatném článku. Teď si proto všech pět novinek připomeneme zrychleně. FF805 Thunder je zbrusu nová závodní karbonová helma. Má samozřejmě propracované větrání a aerodynamiku a zaujme určitě také rozměrným plexi s velkým výhledem. Nechybí příprava na trhačky a Pinlock folii a zajímavě řešený je i jeho mechanizmus. Vymazlený je také interiér, který je samozřejmě vyjímatelný a na jeho lemování nejdete pravé hedvábí. Nejvyšší přilba s homologací FIM má navíc interiér obohacený o anitbakteriální stříbro. Krom toho je také o něco málo pevnější, ale potřebné homologace pro běžný provoz samozřejmě plní i ostatní verze této přilby s váhou od 1300 gramů.

Poslední dvě novinky jsou skútrového rázu. OF600 Copter s výraznými větracími žebry na vrchu přilby nabídne velké plexi, vysouvací clonu, vyjímatelný interiér nebo přípravu pro bezdrátovou komunikaci. Ten není určitě potřeba u dětské přilby OF602 Funny Junior, u které rodiče ocení spíš vyjímatelný pratelný interiér a jejich dítka zase zábavný vzhled.

Nexx

První novinka SX.100R není na první pohled tak výrazná, protože jde o tvarově vylepšený model SX.100. Studování aerodynamiky přineslo hlavně nový zadní spoiler a celkově by mělo jít o stabilnější a tišší helmu, než byl předchůdce. O něco lepší by měla být také ventilace s větším vrchním vstupem a s lepším průtokem vzduchu souvisí také upravený interiér. Samozřejmě i zde plně vyjímatelný, pratelný a vyrobený z materiálu X-Mart, tedy textilie schnoucí dvakrát rychle než ostatní běžně používané. Termoplastová skořepina se vyrábí v jedné velikosti s hmotností 1525 gramů, nechybí vnitřní sluneční clona nebo příprava na interkom.

Úplnou novinku tu máme na závěr. X. Viliby je nová jet přilba pro velké skútru. Jde v podstatě o vyklápěčku X.Vilitur přizpůsobenou pro použití bez bradové části. Z toho pramení dobrá aerodynamika nebo fakt, že se přilba vyrábí hned ve třech velikostech skořepiny. Dobrým dědictvím je také rozměrná sluneční clona a celkově výhled z přilby. Speciálně pro jet provedení vyvinuli v Nexx těsnění Silent City Seal umístěné v místech, kde se spodní okraj plexi dotýká přilby. Další díl do skládačky zabývající se tichem uvnitř přilby jsou rozměrné lícnice a velký spodní lem polstrování celkově, kolem kterého by se neměl dovnitř dostávat hluk. Tím jsme se dostali do interiéru, kde je další vychytávka Winter Membrane. Ta pomáhá regulovat tok vzduchu v přilbě zejména v chladných dnech, a když ji nepotřebujete, jednoduše ji schováte za zbytek polstrování. To jsou ty největší zajímavosti, které doplňuje sluneční clona, příprava pro interkom, zámek plexi v jeho zavřené poloze, možnost namontovat držák akční kamery nebo interiér počítající s použitím brýlí. Přilba je dostupná v karbonové verzi s váhou 1400 gramů nebo v kompozitu, který je o deset deka těžší.

Nolan, X-lite

Nolan se svým novým modelem N90-3 otevírá své dveře také méně movitým cestovatelům. Výklopná přilba s dvojí homologací P/J je novým entry modelem italského tradičního výrobce, nicméně že by byl nějak výrazně ošizený, to se říct nedá. Ale určitě ústupky tady samozřejmě najdeme. Třeba, že se vyrábí v jedné velikosti skořepiny, zatímco vrcholný model ve dvou. Polykarbonát, ze kterého jsou přilby upečené, je už ale stejný. Přilba dál nabízí široký zorný úhel s rozměrnou vnitřní sluneční clonou, která je vybavená vrstvou odolnou proti poškrábání. Vnější štít je připravený pro Pinlock folii, která je součástí balení. Přilba disponuje i technologií větrání AirBoost, kterou známe z vyšších modelů, stejná věc platí také pro patentovaný systém odklápění brady a mikropřezky Microlock2. V čem je tedy ten zásadní rozdíl mezi nevyšším modelem a novinkou? Kromě zmíněných velikostí skořepin je to hlavně v interiéru, který nenabídne tolik vychytávek. Je komplet v jednom kuse, nemá stahovací lem kolem krku, nicméně materiál je pořád stejný Clima Comfort a je přizpůsobený k použití s interkomem.

Značka X-Lite je takovou sportovnější sestrou v koncernu Nolan Group, ale i ona umí cestovat, hlavně pokud jde o rychlé cestování první třídou. Pro to si nachystala vyklápěcí novinky X-1005 a X-1005 Ultra Carbon, které střídají v nabídce dosavadní „tisícčtyřky“. Jak už u X-Lite bývá zvykem, rozdíl mezi oběma modely je hlavně v materiálu. Ultra Carbon má vyšší podíl karbonového vlákna, které je také viditelné. Obě verze jsou vyráběné v osmi velikostech s šesti velikostmi EPS výstelky a ve třech velikostech skořepiny s tvarem optimalizovaným vzhledem k ideálnímu obtékání vzduchu. A to se týká také bradové části s eliptickou trajektorií otevírání. Díky tomu dokáže dobře přilnout ke skořepině a přilba při jízdě zůstává stabilní. Ano, dá se jezdit s otevřenou i zavřenou, má dvojí homologaci P/J a k otevření brady slouží patentovaný mechanizmus známu z ostatních vyklápěček Nolan Group. V případě zavřené přilby dokáže nabídnout hodně široké zorné pole a platí to i pro vnitřní sluneční clonu se třemi úrovněmi vyklopení a automatickým zaklopením po zmáčknutí tlačítka. V téhle cenové třídě je samozřejmá přítomnost Pinlocku, který je v balení a u nejvyššího modelu se dbá také na co nejvyšší pohodlí interiéru. Ten můžete různě přizpůsobovat, třeba díky systému LPC nebo ho můžete upravit pro použití s brýlemi či interkomem. Samotné polstrování je vyrobené z aktivních uhlíkových vláken, které mají dobré termoregulační vlastnosti, jsou antistatické a antibakteriální, navíc je ve vrchní části v hojné míře využitá síťovina pro lepší proudění vzduchu uvnitř přilby. Vyjímatelné lícnice mají v sobě zabudované měkké polstrování řemínku od mikropřezky, no zkrátka, tahle přilba má vše, na co si vzpomenete pro cestování v absolutním komfortu.

Shark

Také francouzský výrobce vylepšuje svůj nejvyšší model vyklápěcí přilby. EVO-GT opět o něco zdokonaluje koncept této překlápěčky, kde se bradová část odklápí až na temeno hlavy, opět kvůli optimální aerodynamice. A právě na samotném tom mechanismu uvolňování, zajišťování a samotném překlápění Shark zapracoval, takže má být ovládání celkově příjemnější. Bonusem je taky fakt, že už se vůbec nemusíte starat o to, v jaké poloze máte bradovou část a plexi štít. Pokud máte například přilbu otevřenou a hledí zaklapnuté, při překlapávání brady dopředu se štít automaticky zvedne, aby udělalo místo. Další novinkou jsou lícnice, které jsou nově přidělané na suchý zip, mnohem důležitější ale je, že v balení je dostanete hned ve dvou tloušťkách, takže si přilbu dokážete přizpůsobit. Tvar interiéru je upravený také pro použití dioptrických brýlí, které by měly lépe zapadnout. Součástí balení je nově Pinlock, který nahrazuje předchozí antifog vrstvu nanesenou přímo na plexi. Upravené jsou také větrací otvory s jiným vzhledem a ovládáním. Novinka od francouzského výrobce se „peče“ ze vstřikovaného termoplastu ve dvou velikostech skořepiny a celkově nabízí šest velikostí.

Shoei

Druhý z japonských velikánů má novou integrálku, ale s otazníkem. Model RF-1400 je zatím oficiálně představený jenom ve spojených státech, ale protože je to nástupce předchozí RF-1200, dá se očekávat, že brzy přijde i do Evropy. Že přilbu RF-1200 neznáte? Ona se totiž u nás jmenuje NXR, jde tedy o druhou nejvyšší sportovní přilbu v nabídce Shoei. A v čem by mělo být zlepšení oproti předchůdci? V podstatě ve všem. V první řadě se pracovalo na aerodynamice. Upravený je samotný tvar přilby s integrovaným zadním spoilerem, jiná je ventilace a svým dílem přispívá i nové plexi. Ale popořadě. Tvar skořepiny má minimalizovat aerodynamický hluk a snížit síly působící na hlavu jezdce. Zvedání přilby směrem vzhůru by se mělo snížit o 6 % a tah hlavy směrem dozadu o 4 %. Nová generace plexištítu je na svých bocích vybavená výstupky, které generují víry a tím snižují turbulence. Tuhle technologii můžeme znát z top okruhovky X-Spirit III. U hledí se ještě na chvilku zastavíme, protože to se nově zamyká vprostřed přilby a je tu větší Pinlock folie. Upravený je také samotný mechanizmus, který plexi drží na svém místě a aretuje v různých pozicích s cílem zjednodušit jeho výměnu, zvýšit utěsnění, přitom nová první poloha pomůže s odmlžením v případě chladných dnů. Na nižší hlučnosti přilby se podílí také jiné lícnice s vyjímatelnými výstelkami kolem uši, těmi si můžete upravovat hluk, který k vám přijde. S ohledem na hluk se tvarovalo také nové větrání, zároveň se ale hledal optimální poměr mezi tichostí a účinností. Výsledkem je přemístěné nasávání na čele, které je účinnější, větší jsou také dva vrchní nasávací otvory a čtyři výduchy na zadní straně přilby. Upravený je také ventilační otvor na bradě s jednodušší ovladatelností.

Nový je také samotný materiál skořepiny, i když je to spíš zase jenom evoluce. Předchozí materiál AIM střídá o něco pevnější a lehčí materiál AIM+ používaný u závodní X-Spirit III. Za skořepinou ve čtyřech velikostech se schovávají dvě vrstvy EPS s různou hustotou a v ní je plně vyjímatelný interiér z materiálu Max-Dry, který schne dvakrát rychleji než běžné interiéry. O upravených lícnicích už jsme mluvili, takže jenom dodáme, že interiéry Shoei jsou kompletně přizpůsobitelné díky různým tloušťkám jednotlivých dílů výstelky, které se dají kombinovat. U prémiového výrobce samozřejmě nechybí ani bezpečností trhací lícnice nezvané E.Q.R.S. Teď už nezbývá než čekat, kdy Shoei novinku představí i pro Evropu.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist