ABS na motorkách snižuje počet nehod, tvrdí Švédové

Tohle bude vždycky předmětem nekonečných debat – je lepší ABS na motorce mít, nebo nemít? Statistiky švédské pojišťovny Svedea se přiklánějí k první variantě.

ABS na motorkách snižuje počet nehod, tvrdí Švédové

Ach to ABS. Jeho povinná instalace do všech nových modelů motocyklů od roku 2016 dokázala zvednout tlak spoustě motorkářů a ne každá motorka dovoluje jeho vypnutí. Tedy vlastně modelů, které to umožňují, je naprostá menšina a ještě se často jedná o vypnutí pouze na zadním kole.
Názory na ABS se různí. Jeho odpůrci říkají, že na suchu je brzdná dráha s ním delší a že jim vadí, jak s nimi motorka hází. Kvůli dlouhému vedení přes modulátor se taky snižuje citlivost na páčce. „Ti praví motorkáři“ mají navíc mentální problém s tím, že ABS zpřístupňuje motorky i lidem, kteří k nim nemají ten nejniternější vztah, takže „nemusej´ nic umět, akorát seděj a drtěj páčku, páč vědí, že nepřebrzděj.“ Příznivce naopak těší, že mají pomocníka, který jim dá dost sebedůvěry, protože bez ABS by se brzdovou páčku neodvážili zmáčknout tak silně. Taky říkají, že sice ano, na suchu dokáže motorka bez ABS zastavit dříve, ale pouze v rukách velmi zkušeného jezdce (kaskadéra, závodníka…), což většina motopopulace stejně není. Vyberte si, do které skupiny patříte. Nic není ideální, líbilo se mi shrnutí jednoho kamaráda: „Do půlky průšvihů mě ABS dostalo a z druhé půlky vytáhlo.“ Mám to stejně. Dokázal jsem velmi sprostě nadávat antibloku na velkém cesťáku, který jsem nemohl ubrzdit, protože před křižovatkou byla roleta a motorka jela jak namydlená kupředu, stejně jako jsem mu blahořečil, když mi těsně před nos na mokré silnici vystřelil z řady stojících aut bez blinkru Golf a já instinktivně hrábl po páčce.

Na vodě antiblok ocení i zkušení jezdci

Proč nám ale někdo nakazuje, že ho máme mít povinně? Vždyť by přeci mělo být mou svobodnou volbou, jestli chci, aby mi někdo pomáhal, anebo být za vše zodpovědný sám. Obávám se, že tomu tak úplně není. Člověk, který se zraní, stojí společnost strašnou spoustu peněz. Nejen přímo, tedy co stojí jeho léčení, ale i nepřímo, tedy že nemůže vytvářet hodnoty. To samozřejmě žádná ekonomika nechce dopustit, a tak se snaží své mravenečky před nebezpečím ochránit, ať se jim to líbí nebo ne. A taky bych se nedivil, kdyby za tím byla nějaká malá lobby společností, které se těmi bezpečnostními fičurami zabývají.

Tohle s klasickým ABS na levné motorce neuděláte...

Nyní se začíná ukazovat, že ta povinná montáž ABS skutečně má smysl. Tvrdí to aspoň ve Švédsku. Před deseti lety tam vznikla studie, která předpovídala, že použití ABS by mělo snížit počet nehod motocyklistů se zraněním o 38 %. Říkala dokonce i to, že následky by měly být podstatně menší. Nyní švédská pojišťovna Svedea, jež se zaměřuje na neživotní pojištění, konkrétně jachty, sněžné skútry, auta nebo právě motorky, přišla se statistikou, která uvádí, že počet nehod, které vznikly, když motocyklista brzdil, klesl od roku 2015 dokonce o celou polovinu! Zatímco oficiální statistiky mluví jen o počtech zraněných a mrtvých, Svedea brala v potaz také skutečné okolnosti nehod. Pokles nehodovosti o 50 %, to už je celkem slovo do pranice, i když vezmeme v potaz nějakou tu statistickou chybu. Pojišťovna ale jedním dechem dodává, že přítomnost ABS rozhodně neznamená, že jste nesmrtelní. Ve Švédsku dokonce loni vzrostl počet usmrcených motocyklistů z předloňských 39 na 46. Velkým problémem téhle severské země je jízda bez řidičáku, čtyři z deseti mrtvých prý neměli papíry…

Autoři článku obdrželi prémie 81 Kč od 15 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist