yamaha_demo_tour




„Do lesa ne!“ řvou billboardy

Pokud jste se v dubnu toulali po silnicích Moravskoslezského kraje, měli jste možnost spatřit nejeden zelený billboard, na kterém figuruje motorka. Bohužel se však nejednalo o upoutávku na fmx závody, ale o informační kampaň proti motorismu v lese.

Zelené billboardy odkazují na webovou stránku www.zakaz-vjezdu.cz a hlásají „STOP ilegálnímu motokrosu“. S tímto odkazem jste se mohli setkat již dříve, zejména při spuštění tohoto projektu v prvních měsících roku 2009. Projekt už tehdy dostal finanční podporu v hodnotě 100 000 Kč od firmy Skanska prostřednictvím Nadace Partnerství. Částka byla podle tvrzení autorů použita na tvorbu zmíněných stránek a výzkumy spjaté s projektem. V té době web rozvířil značnou diskuzi, a to zejména protože kopíroval a následně zveřejňoval soukromé fotografie a videa jakožto důkazy ničení přírody. Nikoho nenechaly v klidu ani názory a prohlášení autorů webu, když nebyli schopni podložit své domněnky jasnými citacemi zákona. Proto byla poté diskuze u různých článků zaměřených proti motorkám a čtyřkolkám cenzurována nebo zrušena.
Zmíněný web vznikl s relativně dobrým úmyslem řešit problém mezi dvěma stranami. Problematika ohledně jízdy v lese pochopitelně existuje, ale snad žádný motorkář či čtyřkolkář nejede do lesa, natož do CHKO s jasným záměrem ničit. Co se týče názorů propagovaných tímto projektem, bohužel se jednalo pouze o názory z jedné strany s jasným řešením zakázat nebo rovnou zahubit. Text zveřejněný na stránkách přitom působí místy téměř fanaticky.

Za projektem stojí jedna z organizací Českého svazu ochránců přírody, na jejímž webu si můžete například přečíst článek o ilegálním motorismu:
„´Motorky, čtyřkolky a v zimě sněžné skútry vidím jako narůstající problém v přírodním prostředí. Jak společnost bohatne, někteří lidé si začínají vymýšlet neuvěřitelné způsoby trávení volného času. Patří sem i pořizování nákladných technických prostředků pro projížďky v horách,‘ konstatoval vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Beskydy v Rožnově pod Radhoštěm František Jaskula.“
(…)
„Spolupracujeme například s myslivci a občas nám dají tip i lidé. To je nejlepší a nejrychlejší – zavolat na linku 158 a operační důstojník tam může hned vyslat policisty, kteří jsou nejblíž. Už jsme na motorkáře na některých místech tajně čekali,‘ uvedla zlínská policejní mluvčí Jana Bartíková.“ (Okno do kraje; 31/03/2009)

Předpoklady, že projekt zmizí stejně rychle a nenápadně, jako přišel, se nenaplnily. Právě naopak. Cíl vyhnat motorkáře z lesů byl ochočen projektem jiným, a to sice kampaní Moravskoslezského kraje s názvem „Jednotný informační a komunikační systém ochrany přírody v NUTS II Moravskoslezsko“. Celý projekt je založen pouze na propagaci ochrany životního prostředí (a to pouze v Moravskoslezském kraji) v podobě letáčků, brožurek, naučných filmů nebo třeba zelených billboardů z úvodu našeho článku. Ačkoliv se projekt nijak aktivně neangažuje v samotné ochraně životního prostředí, propagace si v letech 2010 až 2013 vyžádala či vyžádá celkový rozpočet 788 400 eur (při spuštění projektu asi 21 miliónů korun). Největší podíl na financování projektu má Evropská unie, zbytek jde z financí Moravskoslezského kraje a partnerů.

S penězi přišla i lehká obměna stránek s již uzavřenými nebo přísně cenzurovanými komentáři. Údajně se pozměnil i obsah textů, a tak se můžeme například dočíst, že „v našem případě je vlastnictví a užívání motocyklu nebo čtyřkolky hlasitým vyjádřením individuality neohroženého muže, který se potýká s rizikem, fyzickým odříkáním, stanovuje si vlastní pravidla a neskládá se před reakcí okolí.“
Za povšimnutí stojí fakt, že se z textů pomalu vytrácí přídavné jméno „terénní“ a mluví se již pouze o vlastnictví motocyklu obecně.

Webové stránky mají dokonce svou sekci pro média, kde je nabádají, aby se o motorkářích a čtyřkolkářích zmiňovala za každou cenu v negativním smyslu a nazývala je vandaly, aby náhodou v komunitě neposilovala „pocit exkluzivity“.

Naproti tomu občany vyzývají, aby upozornili pachatele na jejich přestupek, poté zavolali policii a zapamatovali si potřebné detaily pro úspěšné pátrání. Pakliže ještě narazí na nabídku půjčoven, které obsahují výzvy k nelegálním vyjížďkám, mají občané písemně požádat majitele půjčovny, aby obsah odstranil. Přesto nás zakaz-vjezdu.cz ujišťuje, že se nejedná o udavačství, nýbrž o ochranu veřejných hodnot.

Chudáky prodejce motorek a čtyřkolek potom stránka obviňuje, že dopady motorismu na přírodu jsou dopady jejich podnikání, a tak se mají zamyslet.

Projekt Moravskoslezského kraje měl pak v plánu pravidelně zveřejňovat jakýsi informační zpravodaj. V jednom z nich si přečteme rozhovor s „nezaujatým občanem“. Ten nejdřív odpovídá, že o ochraně přírody v Beskydech nic neví, ale následně se jistý Karel rozpovídá, že „vyrazit do přírody na burácejícím stroji může napadnout jen člověka, který evidentně cosi nedomyslel nebo spíš neprožil“ (…) „je to skutečná mánie a dokonalý obchodní tahák pro mužské komplexy.“
„Citlivost zdánlivě bohorovných chlapíků na kritiku je přitom překvapivě vysoká. Působit na chování jezdce může každý soused, partnerka nebo kolega, mohou to velmi účinně dělat média a sociální reklama. To ale nebude fér, pokud nedojde i k regulaci reklamy na výrobky, které svou podstatou k ilegálnímu užití přímo nabádají, a k obětování legálních tratí, což ovšem bez konstruktivního chování komunity půjde ztuha.“ (Zpravodaj Beskydy; č. 1/2010)

Mluví se tedy o úplném zákazu, a to i legálních tratí. Organizace ČSOP nemá zájem nic řešit. Od dubna 2011 se můžete setkávat s další částí kampaně, a to se zmíněnými billboardy. Billboardy sice hovoří o motokrosu, ale vzhledem k obsahu stránek se jedná spíše o enduro.
Na jednu stranu je politováníhodné, když má někdo potřebu jezdit pořád dokola na tom samém místě v lese a ještě se u toho natáčet, ale otázkou je, zda by se peníze nemohly využít trochu užitečnějším způsobem a ekologové k problému přistupovat rozumněji. Na to si ale udělejte názor sami.

Informace o redaktorovi

Dominika Gawliczková - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (50x):



TOPlist