journeyman_brezen




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
onso (5) napsal 14.06.2009 v 13:54

Pěkný článek - jen tak dál!
Mě osobně zdejší diskuze o přístrojích připadne trošičku mimo - co foťák to jiné možnosti focení. Já fotil na kinofilm, kompakty, EVF i DSLR a prakticky vše lze použít - záleží jen na příležitosti. Například momentky a testovací scény fotím na obyčejný kompakt - než bych rozložil DSLR, nasadil vhodný objektiv, změřil scénu nasadil externí blesk, tak by bylo po momentce. Na druhou stranu když chci aby fotka vypadala tak jak chci já a aby se foťák choval při focení jak chci já, nezbývá než šáhnout po "složitějším" vybavení. Například u PANu, kdy se vše hýbá volím raději pevně nastavenou expozici i ostření, protože moje falešná zrcadlovka dlouho přeostřuje při automatickém ostření a tak by mi jezdec ujel po prvním namáčknutí spouště.

Neddy (0) napsal 12.06.2009 v 17:00

Taky se snažím o co nejlepší fotogalerie, ale můj přes 8 let starý foťáček (Nikon Coolpix 3100) mi v tom moc nepomáhá :(
//www.neddy.eu/index.php?page=fotogalerie&photos=xc_radvanice

Jim (0) napsal 20.03.2008 v 12:55

Nelson: A na to TT600R se chodíš jenom dívat, víď? lol Nechte to plavat, kdo chce psa bít...

Nelson (0) napsal 20.03.2008 v 08:26

jacobo> Bohužel nebyla, protože vůbec nefotím a ani na motorce nejezdím. Ale něco podobnýho vlastně praktikuju i já a to s ženskýma. Úplně by mi totiž stačila nějaká tlustá, hnusná hydra. Ale né, já musím mít vždycky modelky, což je pro mě naprosto zbytečný, bo jsem impotnet.

jacobo (1) napsal 19.03.2008 v 22:09

nelson> to byla sebereflexe?

Nelson (0) napsal 19.03.2008 v 13:10

Asi nikdy mě nepřestanou fascinovat lidé, kteří mají do detailu zmáknutou teorii plus technický data foťáků, motorek apod. Fotit musí výhradně nejnovějším typem fotoaparátů a jezdit musí pouze na nejnovějších a hlavně nejsilnějších mašinách co existují. Nezasvěcenému pozorovateli tak můžou tito jedinci připadat děsně moudří, vzdělaní, nebo dokonce obdařeni nějakým nadáním. Když ale přijde na lámání chleba a člověk vidí jejich snímky, nebo zadní pneumatiku, kterým zbývá do krajů zbývají 3cm nepoužité pryže, chce se mu brečet smíchy. A jak se tak dívám, takových jedinců je především na internetu stále většina.

arid (0) napsal 16.03.2008 v 18:49

for Jim a Dawe02: uznávám, že veše znalosti v oblasti digi zrcadlovek sou o dost větší než moje. Já sám fotím na klasickou zrcadlovku, ke které mám celkem solidní příslušenství a jako druhý foťák mám digi kompakt. K tomuto se vztahoval ten přepočet ohnisek. Ještě taková perlička na závěr, fotím i na diáky a už jsem musel několik minilabů rači opustit, protože i s DIA filmem evidentně nevěděli rady .

jacobo (1) napsal 16.03.2008 v 15:25

predne tvrdit, ze nema cenu kupovat zrcadlo, kdyz neumim fotit "horsim fotakem" (asi evf, nebo kompakt) je hovadina a kdo to tvrdi, nevidi si do drzky ... na "horsim" fotaku nemate moznosti tak dusledne kontrolovat scenu a musite to dohanet "rukama" - cest tem, kdo to dokazou, ale nevidim duvod do toho nekoho nutit, kdyz nemusi ...

na druhou stranu clanek nema sanci se dostat nikam dal, nez na uroven "zajimave tipy/triky foceni zrcadlovkou", neb na nic jineho nelze udelat univerzalni navod - je to v rukach a teorie o zlatem rezu a kompozicich obecne proste neni predmetem tohoto serveru (uz takhle jde ta prvni kapitola trosku dal, nez mozna mela)

zaverem si myslim, ze zrucnejsi fotograf muze pouzit rady i na ne-dslr naradi ...

druha cast je ok, osobne bych ocenil vice praktickych prikladu (jako, ze jich tu na serveru par bude ) mozna by to vydalo na dalsi clanek

p72: prosimte ukaz svoje fotky z vystavy - strop vysoko (odraz bleskem tudiz mimo, softboxy nemusi plnit ucel - vse je leskle), kotel lidi, ... tohle obecne neni produktovy foto, ale reportazni a dle myho se od toho odviji i naroky na vysledek - nicmene nevylucuju, ze se tu najde i horsi kus, pripadne jak rikam, neni nad to, kdyz bys dodal priklad spatne (tady) vs. dobre (svuj)

Jim (0) napsal 16.03.2008 v 12:43

Dawe02: Dpreview není špatný web, ale chybička se může vloudit. Vím to z praxe, protože na rybí oko to je osekané ;)

Dawe02 (-6) napsal 16.03.2008 v 11:54

Koukam a s tim 5D mas pravdu, cerpal jsem z databaze dpreview a tam maji zjevne chybicku v tech desetinach.

Jim (0) napsal 16.03.2008 v 11:21

Dawe02:
Canon EOS 5D - CMOS 35,8 x 23,9 mm
Canon EOS 1Ds Mark II/III - CMOS 36 x 24 mm
To také není rýpání, jen upřesnění dle Canon CZ. ;)

Dawe02 (-6) napsal 16.03.2008 v 10:55

Jim: jen mensi technicke upresneni:
Prestoze se hojne pouziva, tak neni "full-frame" ekvivalentnim pojmem pro chip o velikosti 35 mm. Tohle vzniklo na zaklade historie hlavniho formátu (35 mm) a jeho objektivu.
Pojem "full-frame" je velmi rozsireny, lec nesprávny, protože ve skutecnosti jsou "full-frame" napr. APS-C s prislusnym objektivem (tj. objektivem vykreslujicim kruh prave pro APS-C snímac) nebo 4/3 s nativnimi objektivy. Korektním označením namisto FF je "35 mm" a pokud mermomoci pouzivat jiny termin, tak jednoznacne "fullsize" je ten spravny.
Ten komentář neni rypani, jen uvedeni na pravou miru.

Ad 5D a velikost chipu:
5D ma full size 36,0 x 24,0 mm (stejne jako 1Ds Mk II a vyse ), mozna si to pletes s 1Ds, ktery ma 35,8 x 23,8 mm.

arid: objektivy 300mm (35mm) jsou naprosto bezne. Pro APS-C snimace je to s crop faktorem 1,6 (Canon) dokonce ekv. 480mm.

Jim (0) napsal 16.03.2008 v 10:33

arid: Tak je to z dalších věcí, které tam chyběly, to uznávám, ale jak jsem psal. Narvat do toho rozsahu úplně vše nelze. Navíc na digitální zrcadlovky je potřeba počítat s velikostí čipů, která není vždy velikosti kinofilmového políčka. U těch prvních DSLR pro smrtelníky (Canon EOS 300D, Nikon D70 apod.) to bylo přepočítávání ohnisko x 1.6. Ty poměry jsou různé. Dokonce mám pocit, že ani třeba Canon EOS 5D, který je sice "full-frame" není přesně.
Takže třeba na Canonu EOS 300D s objektivem 55-200 to je ve skutečnosti 88-320, a to včetně vad a chyb kresby toho objektivu. Ale existují i řady objektivů, které jsou vytvořeny právě pro tyhle zrcadlovky a tam je třeba 18 mm opravdu 18 mm, nikoli 18 mm x 1,6.
U kompaktů jsou ty ohniskové vzdálenosti samozřejmě menší, ale jsou taky přepočítávaný na ohniskovou vzdálenost u 35mm kinofilmu, aby tam bylo to srovnání. Jenomže tady stejně nemá nikdo kontrolu nad tím, na kolik mm vlastně má nazoomováno, takže tam je to jedno.

MajoKE (51) napsal 16.03.2008 v 09:52

//www.fotografovani.cz/art/tech_vybirame_jak/jak-spravne-vybrat-digitalni-fotoaparat-1-2007.html

Pitris (0) napsal 16.03.2008 v 09:07

pěkně jsem si počet... dobrý nápad který bych rozvíjel dál...spojuje moje oblíbené koníčky

arid (0) napsal 16.03.2008 v 06:54

článek je faň, akorát bych měl jednu výtku. A to k uváděným ohniskovým vzdálenostem. V článku se píše o digitálních fotoaparátech, ale ohniska jsou uvedeny ve vztahu ke kinofilmu. Bylo by celkem zajímavý mít digizrcadlovku s objektivem 300 mm , to už by byl (hádám) hvězdářské dalekohled. 18 mm u digi objektivu odpovídá zhruba 100mm u kinofilmu a 18mm u kinofilmu je už dost široké, tzv rybí oko.

Jim (0) napsal 15.03.2008 v 20:39

Dawe02: Nejde o záslužný čin... Článek měl být takovým univerzálním projetím problematiky. Do jeho rozsahu se víc nevešlo. Do budoucna bych rád napsal konkrétní případy focení s tím, že tam bude víc prostoru jak pro jednotlivý foťáky, tak třeba i problémy a věci, kterým se vyvarovat.
Pravidla kompozice, byť zlehčená, se pak dají aplikovat do každého článku, což je podle mě trochu divný, aby každý článek obsahoval stejnou část, ale budiž.
S vozením DSLR na motorce si dovolím nesouhlasit. Pochybuju totiž, že někdo jezdí proto, aby se někde vymáznul. Já jsem foťák vozil skoro pořád v batohu. Dokonce i na cestě do Finska.
Srovnávat fotky nechci. Fotíme si pro sebe, pro radost a někdo i pro ostatní. To je už jiná záležitost.

Dawe02 (-6) napsal 15.03.2008 v 20:18

Jim: jeste jednou zareaguju.
Myslim ze kazdy tady uzna, ze tvuj clanek je zasluzny cin.
Nicmene je zacilen na motorkare a jiste i ze sve zkusenosti vis, ze vozit zrcadlovku, objektivy, nebo dokonce stativ, blesk, filtry... na motorce je proste problem.
Jednak musis vozit zavazadlo, na ktere je treba davat pozor a hlavne, mas strach ze si to pri sebemensim karambolu rozbijes. Alespon u me to tak je.
To je prvni aspekt veci, dalsi je fakt, ze zdaleka ne kazdy motorkar ma cas a nebo chut pronikat do problematiky foceni na te urovni, aby mohl s DSLR kreativne fotit. Presto chteji fotit pekne fotky.
Toto je duvod proc jsem psal ze lepe bys trefil s clankem o jednoduchych pravidlech kompozice (aby netrcely sloupy ze sedla, nekryly se hrany, zlaty rez.) pripadne zakladnich zasadach (po slunci je lepsi nez proti slunci, pouzivani fill in blesku {i na kompaktech jsou manualni rezimy}).
Je jasne ze fotky podle techto pravidel nebudou srovnatelne s tvyma fotkama, ale pomuzes mnoha motorkarum nedelat vylozene spatne fotky.
Stavajici clanek oslovi, dle meho, velmi male procento motorkaru a tim mene jich primeje k tomu koupit potrebne vybaveni.

hAjPR (2) napsal 15.03.2008 v 19:03

Zas pár chytráků tady...proč mají profíci vybavení za stovky tisíc? Protože se tim živí a potřebujou udělat dobrou fotku za všech podmínek a okolností. Nepotřebujou kompromisy. Jestli tady někdo fotí, bude asi vědět rozdíl mezi sklem se světelností 2,8 nebo 4,5...sakra rozdíl...

Jim (0) napsal 15.03.2008 v 17:01

BoB_33246: Pročti si důkladně kapitolu S čím a jak. Nepíšu tam: "Nekupujte si digitální kompakt..." jen upozorňuji na slabiny této kategorie. Nehledě na to, že na konci je věta, která naopak potvrzuje fakt, že spoustě lidí bude stačit. Tím bych tuto debatu uzavřel.

_BoB_ (29) napsal 15.03.2008 v 15:39

Jim: Proč mají vývabu rovnající se peněžně luxusnímu vozu? Jednoduché..protože v každém odvětli se dá koupit něco co má tradici a uroveň a něco co sice nená tradici a 100% uroveň ale v 70% to stačí. Krom toho jsem přesvědčen, že laik s foťákem za 100.000 bude dělat 10x horí fotky než s kompaktem. Páč ten foťák bude mít tolik nastavení, že nebude vdět co nastavit. A hlavně doba se automatizuje. A spoustě lidí je defakto šumák co nastavit chtěj jednoduše pořídit "relativně" hezkou fotku "clik&easi" zmáčkout a mít. Tím chci poukázat na fakt, že v článku se měla aspoň oběvit zmíňka pro tyto lidi a doporučit jim nějakej kompromis. Z tohodle článku totiž na první pohled vyznívá" kupte si přístroj za kilo a bude mít špičkové fotky" ale ono to tak neni. Osobmě mám FijiFilm S7000 a mohu říct, že ikdyž tenhle foťák není vůbec žádná špice, tak když ho veme do ruky přítulkyně tak "I na automat" z toho padaj šílené fotky rovnající se mobilu. "Přístoj je jen předpoklad, že by fotka mohla být dobrá"

Jim (0) napsal 15.03.2008 v 12:54

BoB_33246: Z části máš pravdu. Vždy to je o umu fotografa. Ale spíš mi řekni proč profesionální fotografové nefotí kompaktem z Tesca za pár tisíc a mají ve fotovýbavě sumy na úrovni luxusního auta? A co se mé osoby týká... začínál jsem s dvoumegovým kompaktem Nikon Coolpix E775. Měl jsem ho rok, na disku z něj asi 6000 fotek a už mě nebavilo fotit, protože mi nenabízel žádné možnosti rozhodování. Prostě se nastavil režim a cvaklo se. Pak jsem si půjčil falešnou (elektronickou) zrcadlovku, na ní jsem během krátké doby pochopil vztah mezi citlivostí, časem a clonou, jak se co chová v jakých podmínkách a koupil jsem zrcadlovku, protože ta falešná byla pomalá a měla x dalších omezení. A na digitální zrcadlovce se to naučíš také, akorát to vidíš až na fotce, kdežto u falešné to vidíš hned na LCDčku...

_BoB_ (29) napsal 15.03.2008 v 11:56

Zajímavej článek ...
Jen si myslím, že ten kro jej splodil se snažil jednou větou říci "já jsem fotograf a ostastní se mie nekašlete do řemesla protože jen já mám foťák za 100.000"
O tom, že poměrně dost záleží jestli fotíme foťákem nebo mobil o tom žádná to je asi jasné každému. Ale vzpomeňte si na čem fotily naši dědové a s čím fotíme my .? Není to ani tak o přístoji jako o tom jestli vítepo čem jdete a co do něj máte nastavit. Když jdu na moto a není pné slunce tak samozdřejmě nepůjdu na automaticku ale budu dohledávat clonu dole času a popřípadě půjdu trochu i s ISO jinam než bych chtěl.
"Prostě myslím, že to je i o tom kdo mačká spoušť a ne jen o přístroji." ikdyž z článku to vyzní naopak

Jim (0) napsal 14.03.2008 v 20:29

Já si myslím, že do budoucna bychom se mohli podívat na jednotlivé druhy focení, včetně možností na kompaktech atd. Ale jak jsem napsal a řekl - těžko můžete chtít po objektivu kompaktu o průměru sotva pětikoruny, aby měl výsledky jako objektiv k zrcadlovce o průměru dna pivního půlitru a délce strahovského tunelu...

Dakota (0) napsal 14.03.2008 v 20:21

Fajn clanek,spojuje me 2 nej konicky,jen tak dal

Warthog (8) napsal 14.03.2008 v 19:19

Článek jistě zajímavej a dobře míněnej, ale stejně jsem z toho "Miluš". Nějakej čas už zkouším fotit kde co a je fakt, že motorky mi jdou nejhůř (zlatý krajinky a eroplány ). Ale že bych se teď dozvěděl jak na to, to mi nějak nepřijde. Zkoušet, zkoušet, zkoušet. :

Jiroos (2) napsal 14.03.2008 v 18:49

P72: Ahoj nevim ktere fotky vidis prepalene, hele chlape jestli to umis lepe tak se rad priucim, hod sem link tvoji galerie at se muzu kochat

Zdravim Jirka Jevicky

Orgovany (757) napsal 14.03.2008 v 18:45

Velice zajímavej článek . Něco tykovýho tady chybělo...
Fotím digy kompaktem Olymp SU 760 a SU 550 UZ a musim souhlasit s tim že dost záleží na světelnejch podmínkách... Když je světla dostatek tak udělám velice kvalitní obrázek, ale když je míň světla je lepší fotit se stativem na delší čas... Pak jde fotit i noční obrázky. S focením objektů v pohybu to je už ale horší . Někdy se ale povede obrázek kterej potěší , zkrátka jak kdy. Nejvíc se mi digytál osvědčil na focení krajin a hlavně makro obrázky - na to nemá chybu !!!
Mrkněte na moje webový stránky, mám tam pár obrázků moto...

RSVjohny (2) napsal 14.03.2008 v 17:04

Jim:clanek urcite chvalim...je to takovy prustrel, od kazdeho neco ale da se od toho rozvijet dalsi prinosna diskuze...snad

RSVjohny (2) napsal 14.03.2008 v 17:02

P72:
Uz jsem tvuj obdobny komentar zachytil v diskuzi k jinemu clanku z vystavy (a tam na nej reagoval)...ses si jist svym tvrzenim?

Předchozí
1 2
Následující



TOPlist