yamaha_demo_tour




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Destroyer (237) napsal 31.05.2018 v 20:12

samozrejme aj ja používam zadnú brzdu, v dvoch prípadoch:
1. jazda v teréne - primárne zadná, predná doplnkovo, kvôli stabilite
2. pri športovej jazde na kľukatom úseku v bežnej premávke - najprv zadná brzda, malé spomalenie ale vysunie sa mi zadný tlmič, minimalizuje sa prudká zmena geometrie (najprv prudko - niekedy šmyk a potom uvoľňujem) do toho predná pre brzdenie a tlačím moto do náklonu, v momente kedy začína drift na zadnom uvoľňujem brzdy, padám do náklonu, mierne pridávam - držím konštantný plyn podľa stopy až po apex (ak už medzi tým nie som v ňom) a potom plný (ak oproti nič nejde). V tejto úlohe je zadná brzda stabilizačná, v článku je popísaná príčina / následok prečo zadné koleso ide do šmyku skôr. Nieje to článok o technikách brzdenia. Všetko samozrejme závisí od statickej polohy ťažiska, preto aj pri svižnej jazde chopprom s dlhou predkopnutou prednou vidlou je treba používať primárne zadnú brzdu, pretože predok ide do šmyku veľmi skoro. Tak isto na okruhu, ako ste už spomenuli, zadná brzda pri jazde neplní spomaľovaciu funkciu primárne, platí to pre všetky techniky.

Jakub-od-X-bikers (190) napsal 31.05.2018 v 12:02

pro martinn1313: On má Elfmen pravdu. Proč mu muž s přezdívkou evaD dal mínus, ví jen on(a) sám (sama)... Možná má nějakou averzi na "Padáju"... Každý, kdo umí jezdit po zadním kole Ti potvrdí, že kontrola zadní brzdou je rychlá, účinná a mnohem jemnější, než pouhým plynem.

martinn1313 (55) napsal 31.05.2018 v 09:44

Proč má Elfmen mínus? Zní to logicky.
Bylo by fajn, pokud dá někdo mínus konkrétní technické informaci (netýká se pocitů a dojmů), aby to svým příspěvkem fundovaně oponoval. Děkuji za nás méně zkušené.

Jakub-od-X-bikers (190) napsal 31.05.2018 v 08:23+2

Techniku jízdy jsem s autorem článku řešil v souvislosti s jiným jeho článkem, kdy jsem vyjádřil pochybnosti nad jeho řidičskými zkušenostmi a znalostmi. Některé věci jsme si vysvětlili, na něčem jsme se shodli a na něčem ne.
Samozřejmě, že je používání zadní brzdy na motorce užitečné pro lepší stabilitu, rozložení hmotnosti na obě kola, ale ze všeho nejdůležitější je kratší brzdná dráha při použití obou brzd. Technika používání zadní brzdy chce celkem dost cviku - i jezdci MotoGP ji zvlášť trénují, jak tu napsali přispěvatelé přede mnou - a možná právě proto ji většina motorkářů silničářů nedokáže s výhodou používat, a proto na ni raději nešlape vůbec. Motokrosaři a enduristé se bez zadní brzdy v terénu neobejdou.
Je zkrátka třeba takovéto články nechápat jako dogmata, ale souhrn informací, které je třeba ověřit a udělat si na celou problematiku vlastní názor a výkřiky typu: na chopperu s dlouhou vidlicí je přední brzda zbytečná, brát s velikou rezervou...

Krejza (1) napsal 31.05.2018 v 06:52+2

Tahač - Pedritova poznámka číslo 1) platí naprosto stejně i na silnici a každý ji tak může využít. Ostatní už jsou speciální, s tím souhlasím.

Ale přidám pár svých, které jsou naopak na silnici naprosto použitelné.
1) V náklonu zadní brzda díky zpomalení trochu zavře/utáhne poloměr. Pokud je pilot jenom o kousek rychlejší, dá se toho krásně využít a udržet si plánovanou stopu/vyřešit mírnou chybu.
2) Dá se s tímto efektem počítat už při výběru stopy. Na vrcholu zatáčky si jemně přibrzdit a poslat motorku dovnitř. Ideální na utahující se zatáčky. Samozřejmostí je nepřekročit adhezi, aby nebyla potřeba řešit jiné problémy.
3) Předchozím bodem se pomalu dostáváme k japonské otočce a jízdě v malé rychlosti celkově.
Tam je použití zadní brzdy téměř elementární, přední naopak přivodí mnohem více problémů.

Zadní brzda je použitelná pro všechny jezdce a pro všechny stroje, jen to chce trochu edukace a zkoušení.

Beranidlo (15) napsal 30.05.2018 v 22:11+2

Je to nedotažené. Spousta neúplně i nesprávně formulovaných tvrzení, nedokončených vysvětlení, které mi brání, abych to dočetl do konce.

FiZzeR (362) napsal 30.05.2018 v 13:00

Vynikající článek, víc takových

Targus (430) napsal 30.05.2018 v 12:41

Jak trefně konstatoval Tahač, pro většinu lidí nepoužitelný soubor písmenek.
Čímž nechci tvrdit, že tu ten článek nemá své místo.
Ale čekal jsem něco úplně jiného.

tahač (-5) napsal 30.05.2018 v 12:28-1+2

Tak já třeba zadní brzdu používám jenom když brzdím před vjezdem do garáže a maluju si na asfalt černý proužky :)))
Tyhle rady ohledně polechtání zadní brzdy v apexu (nebo climaxu či to to je..) jsou pro 90% lidí co nepáchne na okruh fakt zbytečný a jenom jim přivedou v běžným provozu zkázu a bolest... tím nechni ale nijak polemizovat s kolegou...závodníci to vidí jinak..

Elfmen (2) napsal 30.05.2018 v 12:24-1+1

To Pedrito.
Moc pěkně napsané, díky za rozšíření obzoru.

Ještě bych přidal další bod:
5) Při startu nebo výjezdu z pomalejší zatáčky – speciálně u moto bez kontroly trakce, antiwheele atp. je daleko citlivější (a tedy rychlejší) korigovat zvedání předního kola zadní bzdou, než ubírat a znovu přidávat plyn. Ukazoval nám to Padaja na motoškole pár let zpět.

Pedrito (49) napsal 30.05.2018 v 10:37+4

Pouze mala poznamka k clanku – pouziti zadni brzdy na okruhu. Zadni brzda se na okruhu pouziva velmi hojne a neni pravda, ze je k nicemu, jak se tvrdi v clanku. Na youtube jsou videa od Pramac Racingu, MotoGP, apod., kde jsou jasne vysvetleny jednotlivy techniky pouzivani zadni brzdy a take duvody.

Jasne pro zacatecniky se nedoporucuje na zadni brzdu sahat, protoze pak ma pilot vic starosti nez uzitku. Priznavam, jsem jeste ve stadiu, kdy ji pouzivam obcas k utazeni vrcholu, ale to je tak vsechno :)

Nicmene obecne je hodne duvodu/techniky pouziti zadni brzdy:
1) Udrzeni zadniho kola co nejdelsi dobu na zemi – zadni brzda pred zatackou (pred predni brzdou!) prenese teziste smerem dozadu a motorka si „sedne“ (naprimi se predni vidlice), tim padem predni brzda ma delsi pouziti – plus brzdit obema brzdama a jednou je rozdil. Tahle technika je popsana napr. ve zname Nick Iennatsove knize Sport Riding (90. Leta). MotoGP na youtube uverejnilo video tusim s trenerem Zarca, kde je videt, jak se na tohle zameruje.
2) Back-it in – tady se pouziva „polechtani“ zadni brzdy (a/nebo rychlejsi spojka) k tomu zpomalit rychlost zadniho kola a tim ho dostat do driftu a naprimit tak vjezd do zatacky – na youtube jsou videa, kde Rossi demonstruje tuhle techniku, pripadne kazdy jezdec SuMo tohle zna. Nicmene demonstrace lze videt v kazde Moto2 bitve nebo SuMo mistrovstvi :)
3) Stabilizace pri motorove brzde – relativne novy pristup k jezdeni (v MotoGP v podstate pouze M. Vinales), kdy primarni brzdou je motor a zadni brzda se pouziva ke stabilizaci – redukce tzv. „fishtailingu“ (kdy se motorka proste vlni jako ryba). Predni brzda je v podstate pouze „pridana hodnota“. Naprosto super je to popsany v rozhovoru s Vinalesem (2017 tusim) na SportRider webu.
4) Ducati a jeji zadni stabilita – Ducati je extremne stabilni na zadnim kole a proto jezdci hodne zneuzivaji zadni brzdu. Je to videt na videich od Pramacu (2016-7), kdy Petrucci i Redding v podstate celou zatacku stoji na zadni brzde.

VladaM (141) napsal 30.05.2018 v 10:15

K poslednímu odstavci...
Co se týče použití rozdílné konstrukce pneumatiky na jednom motocyklu, není to vhodné právě díky úhlu prokluzu. Zhoršuje se tím zejména čitelnost úhlu prokluzu, driftů, a tím samozřejmě čitelnost chování motocyklu během průjezdu zatáčkou. Obecně pro bezpečnost platí pravidlo použití o stupeň lepší konstrukce na zadním kole.

No, většinou chce pilot kvalitní předek, horší zadek se už nějak zkousne.




TOPlist