Řidičák na vlastní kůži: Jdeme si pro papíry
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Text: David Šolc | Foto: David Šolc | Zveřejněno: 13.8.2019 | Zobrazeno: 19 681x
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Text: David Šolc | Foto: David Šolc | Zveřejněno: 13.8.2019 | Zobrazeno: 19 681x
Hmm, já dělal A podzim předtím, než přišly ty nová nařízení, takže s instruktorem, pak komisařem, za zády. Měl sem měsíc a nebylo zbytí, musel sem udělat, co mi říkal instruktor, tak měli ještě týden na to domluveného na zkoušku nějakýho mladýho, co čekal kvůli věku a pak komisař končil sezónu pro moto zkoušky. Ačko bylo za 6ku a už tehdy mi to přišlo jako ranec...a tady Praha za 15, hmm.. Jako "cvičiště" sloužil plácek před požární stanicí, ale nedělaly se všechny ty úkony myslím, i když možná jo a radši si to nepamatuju. Na centrální stojan to naštěstí stavět nechtěl, bo to bylo bez šance. Ačko sem dělal na staré CB SevenFifty, natočený statisíce, neutrál ukazovala i na zařazené 2 a nikoho to nesralo . Na druhou stranu sme se při jízdách dostali i ven z města, to je zas výhoda maloměsta.
Já byl v autoškole čtyřikrát: Poprvé jsem dělal zkoušku 23. června 1976 na skupinu M za 300,- Kčs. Podruhé jsem rozšiřoval M na A dne 4. srpna 1978 za 450,- Kčs, potřetí skupinu B dne 5. června 1980 za 1150,- Kčs a počtvrté skupiny C,T za 1850,- Kčs dne 9. prosince 1982. Skupinu D jsem dostal v roce 1985 po prokázání dvou let praxe s náklaďákem. Od té doby dělám každý rok přezkoušení, na motorkách mám přes sto tisíc km a celkově asi 1,9 milonu kilometrů. To vše bez nehody z mé viny. Tehdy byl velký problém dostat se na skupiny CaT, protože přednost měli branci a já odveden nebyl. Doba trvání výuky v té době byla od čtyř do šesti měsíců u každé skupiny a každá hodina navíc se také platila. Celková cena za všechny moje autoškoly byla 2750,- Kčs, což bylo 153% průměrného tehdejšího platu. Dnes by to odpovídalo asi padesáti tisícům korun. Jen ten provoz byl tehdy tak nějak menší. A také nebylo tolik uzavírek. A co se týče jízd na A: Jezdili jsme test zručnosti na autocvičišti a potom v provozu s instruktorem za zády.
Dělal jsem A v roce 1988 a bez šaškáren a žiju.
Ja dodělal pred tydnem A. Cena 7500. Pak teda ty poplatky komisaři sle to je vsude... Rozsiroval jsem si B a fychtla takze jsem chodil jen na jizdy a parada. Za měsíc bylo hotovo . Cena parádní a lidi super... I nakonec komisar.
"Šlo to tedy docela rychle, a to i přesto, že v Česku se povinně dělají všechny zvláštní úkony, zatímco v zahraničí to bývá tak, že zkušební komisař vybere jen nějaké." Tak jsme to dělali loni (2018), že komisař vybral asi jen 4-5 cviků, všechny jsme rozhodně nedělali. Třeba ten první, údajně nejsnazší, jsme nedělali a ani jsem ho jedinkrát nezkoušel v autoškole, takže ho neumím do teď. Motorku bych za řidítka nevedl, bo bych s ní praštil. Možná ještě tak kousek směrem dopředu, ale jinak na ní musím sedět. A ta cena je tak průměr. Mě to loni stálo asi 15,9. Letos to tam mají za 17,9.
Ano, jak říká lidová moudrost, V Praze je draze! A nemyslím si, že venku je jiná kvalita (cena poloviční!). Ta tkví někde jinde, v instruktorovi! A myslet si, že někoho sebelepší autoškola naučí jezdit? Ano, předají člověku zkušenosti, postupy, atd. Ale všechno je pak v praxi, v procvičování, v provozu. Pak, kdo nemyslí, zaplatí.
dave-lister: vím, dyť to tam píšu. jen nevím, jestli příkaz policajta (1990-2000) byl nadřezen značce. Esenbáka (do 1990) byl .
Je to teda randal penez,kdyby je za to aspoň něco naucili .Já teda nevím,ale já měl velkou od 17 a né od 18,a platil jsem 1200.Takže některé komenty nejsou úplně přesné..
Romanko: Policajti to nedělají cca od roku 2000 co přišel nový zákon 361. Většinou svlékli uniformu a přestoupli pod úřady s rozšířenou působností.
Jen taková drobnost bokem. Nyní jsou zkušební komisaři "civilové". Ale za starých časů to byli esenbáci (nyní policajti) a pokyn příslušníka SNB měl přednost před značkou. Takže vjet do jednosměrky klidně, ale musel sis to obhájit. Tedy nenechat se rozhodit a netřepat se strachy.
Kdyby tě alespoň za ty prachy něco užitečného v té autoškole naučili! Já ji měl před pár lety za 11 tis. a z města jsme ani nevyjeli nebo neprojeli zatáčku a neučili se správně dívat, hýbat a pracovat s plynem a brzdami. Pak za to před zatáčkou vezmeš a si rád že to ustojíš, posereš se a jdeš se učit sám a do jiných a stejně drahých motoškol.
Hrozná šaškárna ty autoškoly na motorku. Drahý, zdlouhavý, komplikovaný. Začalo to v roce 2000 kdy vymysleli nové skupiny A. Z mého pohledu naprosto zbytečné. Stačí od 15-ti na fichtla a od 18-ti na neomezenou. Jsem rád že jsem to stihnul v době, kdy ta buzerace byla ještě docela malá. Tehdy po mě chtěli ještě výpis z trestního rejstříku. Můžeme poděkovat těm č...m v parlamentu za tyto zkurvené zákony. Kdyby raději vymysleli zákony proti podvodníkům a šmejdům.
Dnes jsem dělal také závěrečnou zkoušku na velké A. Nervy na pochodu, takže jsem některé cviky musel jet dvakrát. Měl jsem strach, že poletím, ale zadařilo se. On je to dost rozdíl jezdit hodinu v kuse po cvičáku a tím, když to komisař vyžaduje udělat na první dobrou navíc bez šance se před tím trochu projet. Takže kvituju tu možnost jednoho kolečka na uklidnění.
Ty prakticke zkousky jsou docela drsne pro cloveka, ktery na motorce sedi poprve az v autoskole. Myslim, ze by si to mel zkusit kazdy motorkar, at uz ma papiry, jak dlouho chce. Dle meho nazoru se sice do praxe hodi jen osmicka a krizove brzdeni, ale je dobre si vyzkouset i zbyle cviky. Osobne si myslim, ze bez chyby by to zvladlo minimum lidi.
Ta debata co stalo kdysi a stoji dnes, je uplne bezpredmetna. Pamatuju benzin za 8 kacek a mozna matne jeste za 2.5 a taky to nepisu do kazde diskuse.
Jinak posledni, zhruba dvojnasobne navyseni, prislo po posledni uprave zakona, ktere si vyzadalo nemale investice ze strany autoskol.
Samozrejme najdete autoskoly s polovicni cenou, ale uz tu byl clanek v Mlade fronte, ze se nejedna o cenu konecnou, protoze budete tak dlouho opakovat zaverecne zkousky, az se na tech 15 vysplhate taky.
16k za papíry, to si zase někdo zajistil v Parlamentu dobrý rito.
Pamatuju jak jsem je dělal A 35KW za 1000,- příplatek k Bčku před 15 lety
(a pak asi za 2-3k rozšíření na neomezenou)
Dělal jsem před 3 lety to samé (B na A, v Praze) za skoro polovinu, 8500. Pravda, jen předepsaný rozsah, nic navíc. Ale řekl bych, že stejně žádná autoškola nenaučí člověka jezdit. Ani to není cílem. Autoškola maximálně tak připraví na úspěšné složení zkoušky. Tedy např. držet se úzkostlivě 30cm od pravé krajnice, nebo brzdit před každým přechodem, v jehož 5m okolí zrovna náhodou někdo stojí.
Tak to je slušná raketa! Od 15ti (1992) mám A/50 (500,-) a pak hned v 18ti A + B (3000,-)
Tak ta cena v Praze, no to je teda autoškola NeHorázný !!
I přesto, že tohle bude dobrá autoškola, tak absolvent nikdy nejel svižně na okresce. Stejně to chce ještě motoškolu nebo aspoň zkušeného kamaráda na intercomu, aby se naučil správně dívat do zatáčky, hýbat se a pracovat s plynem.
Na Letné pozor. U Sparty je v jedné ulici "průjezd zakázán" a musíte tam z vlastní iniciativy zastavit nebo se otočit. Jinak vyhazov. Podobně zkoušejí komisaři dávat pokyn k vjezdu do jednosměrky v protisměru. Poslechneš = letíš.
Při odbočování doleva jsem najel do křižovatky a následně po projetí aut v protisměru projel. Auto s komisařem to už nestihlo a málem mě vyrazili, že jsem do křižovatky neměl najíždět (prý jsem projel už na červenou, když už se křižovatka uvolnila).
A dorazili mě, že prý jsem jel moc rychle. Všude jsem jel max 50 km/hod, ale prý to bylo moc rychle...
Naštěstí papíry jsou doma.
Ty praktický zkoušky-cvičiště jsou užitečný, člověk se alespoň opravdu naučí stroj ovládat
No paráda ve čtvrtek jdu taky na to
Pěkně se to zpřísňuje a komplikuje (a zdražuje). Samotná autoškola nikdy nebyla levná, ale ty rozšíření to je slušná raketa. Před cca 10 lety jsem si dělal rozšíření z omezeného A na neomezené, stálo mě to jeden telefon, jednu jízdu zkušební s instruktorem a jednu naostro s komisařem. Za tři dny to bylo zkrámované a stálo mě to 1500. Dnes za to samé dle kalkulace přes 8000, šílený.
Teď jen doufat že to bude mít ten kýžený efekt...
Praha mě nikdy nepřestane udivovat. Řidičak na skupinu A jsem dělal onehdá a kurz trval 3 týdny (hodin výcviku stejně jako v Praze), stál 7500,- a zkoušky jak písemné, tak cvičiště + jízda v provozu v jeden den.
Koukám, že dnes dělat praktické zkoušky na motorku je docela mazec.