ktm_cervenec




Připravme se na závodní motorku s Oliverem: Protažení a zahřátí

Když jsme si povídali s Oliverem v rozhovoru "Na tandemu s Vláďou", padl nápad připravit návod pro mladé závodníky, jak trénovat a jakým způsobem se připravit na závodní motorku, abychom se posunuli o kus dál. Pokud tedy chceme být na okruhu silnější a rychlejší, pojďme si to s Oliverem zkusit. Nezapomeňte ale, že je potřeba na sobě intenzivně a pravidelně makat. Z mého pohledu je tento trénink bezesporu přínosem nejen pro mladé pušky, ale pro všechny, kteří to se závodní motorkou myslí vážně a nechtějí se jenom vozit, ale i závodit.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Vše se točí kolem rovnováhy, dynamiky a postřehu, což jsou při lovení traťových rekordů opravdu důležité faktory stejně jako silný střed těla, na který se při tréninku klade velký důraz. Oliver trénuje pod taktovkou Jiřího Heiníka zhruba čtyři roky a jeho tréninkové metody si moc pochvaluje, i když dostává pořádně do těla a trenér s ním nemá žádné slitování. Při tréninku se klade obrovský důraz na rovnováhu, a to nejen při cvicích v tělocvičně, ale také na kole, které by měl každý závodník zvládat levou zadní. Kolik z vás dá všechno, co Oliver v tělocvičně a na kole předvádí?

Trénink si rozdělíme do čtyř dílů. Podíváme se na protažení těla, trénink postřehu, dynamiky a rovnováhy na kole i v tělocvičně. Ať je to jak chce, je potřeba trpělivosti a právě to nejlépe dokazuje tvrzení „teprve když něco umím, můžu to dělat rychle a také to můžu dělat dlouho. Proč se tedy snažit něco dělat dlouho, pomalu a blbě? Na to odpoví tento článek, ale především čtyři díly seriálu, který se stane tím nejlepším návodem.

Vše, co uvidíte, není otázkou jednoho tréninku, ale dlouhodobého horizontu. Oliver všem doporučuje makat, nepolevovat a nic nevzdávat, protože jedině to dává smysl. Jak zaznělo dříve, při jízdě na motorce je velice důležitý střed těla, který spojuje ruce a nohy. Oliver nám ukáže, jak se zahřát, jak se protáhnout a jak trénovat dynamickou sílu a postřeh. Jelikož závodíme na silniční motorce, je rozhodujícím faktorem rychlost, a proto se podíváme na cviky, které může každý trénovat doma s minimálním vybavením.

V první fázi se musíme rozehřát a protáhnout, přičemž už teď se všechno točí kolem jízdy na motorce. Je potřeba být flexibilní a na motorku se umět poskládat. Poměrně zajímavé je protažení zápěstí, kdy se klade důraz na ovládání plynové rukojeti tak, aby se pracovalo pouze zápěstím, nikoliv celým předloktím.

Když jsme se rozehřáli a protáhli, přichází na řadu fáze, která se soustředí na rychlost. To znamená, že si dáme na druhou stranu místnosti nějaký bod a budeme se k němu snažit dostat co nejrychleji. Zde je potřeba mít startovní signalizaci na oko a nikoli na sluch, takže využijeme parťáka nebo aplikaci v telefonu. Zde se kreativitě žádné meze nekladou a z výchozí pozice se musíme dostat k danému bodu například kotrmelcem, ostatně všemožné kombinace můžete vidět ve videu.

Kromě základního cvičení, které může každý trénovat doma, Oliver předvádí sofistikované cvičení, kdy pro trénink rychlosti využívá přístroj, který využívají například rally jezdci nebo závodníci Formule 1. Ten má k dispozici u svého trenéra a v podstatě jde o trénink rychlostní kondice. Jde o reakci na rozsvícení světla, které rukou zhasíná a opět cvičení kombinuje s rovnováhou. Oliver má rekord 110 „kliků“ za minutu a jen pro zajímavost rally pilot Sébastien Ogier umí šílených 140 kliků za minutu. Aby to nebylo úplně jednoduché, Oliver přidává balanční cvičení, kdy je vše daleko náročnější, a tím kombinuje postřeh, dynamiku, kondici a rovnováhu.

Asi se teď divíte, že Oliver nezvedá tuny železa, anebo že neběhá maraton. Při jeho cvičení se zaměřuje na kondici a hlavně speciální dynamickou sílu ve vztahu k závodní motorce. Jak vidíte ve videu, je to pořádná makačka, kterou ale ve finále přetaví na závodní trati k dosažení větší rychlosti a dosažení lepších časů. K tomu jeho trenér dodává, že je k ničemu hodinu kroužit na okruhu, ale je kumšt spíš zajet jedno rychlé kvalifikační kolo.  

Vytrvalost na závodní motorce neznamená hodinový běh, a proto tu máme opět další speciální cviky, které jsou kombinací všeho, co jsme do teď dělali. Jde o to, dělat jakýsi kruhový trénink co nejlépe a nejrychleji. Všeobecně platí, že vše je potřeba nejdřív umět, pak to teprve dělat rychle a dlouho. Když to neumím a snažím se věci dělat rychle, tak to fest bolí, a to nejen v tělocvičně, tak na motorce.

A co říká Oliver na závěr? "Teď jsem vám ukázal můj trénink a věřím, že pro vás bude inspirací. Když to shrnu, začínáme prohřátím a protažením. Tohle rozhodně nepodceňujte, protože jedině tak nedochází k nepříjemným svalovým zraněním. Prohřátí a protažení pomáhá také lepší flexibilitě, která je na motorce potřeba jako sůl. Potom se zaměříme na rovnováhu, která je na motorce nejdůležitější a k té přidáme rychlost a na závěr dynamickou sílu s vytrvalostí. Vytrvalostí ale nemyslím dlouhý běh nebo stovky kilometrů na silničním kole, ale hlavně cviky, které jsme si tu ukázali."

Úvodní díl seriálu „Připravme se na závodní motorku s Oliverem“ naznačil, jak se Oliver připravuje v tělocvičně a podrobné video se věnovalo prohřátí a protažení těla. Berte ho jako inspiraci a zkuste to s Oliverem. V dalším díle se podíváme na trénink rovnováhy a postřehu.  

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist