ktm_srpen




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Krejza
Krejza napsal 16.6.2019

Co to je za trolla, ten Kapitán Masakr? Slyšel jsem něco z vyprávění, ale skutečnost se zdá mnohem horší.

V článku je fajn info o teorii, potom rada měnit olej/servisovat a tlumiče často a nesrat na to.
Co mi tam chybí je změna vlastností oleje v závislosti na teplotě oleje. Předpokládám, že s rostoucí teplotou se viskozita snižuje, ale záměrně to neříkám jako pravdu, aby se na tom nějaký hnidopich neotočil.

V praxi to znamená:
1) jinak se olej bude chovat při teplotě okolí 10° nebo 30°, z toho plyne myslet při úpravě nastavení na podmínky, za kterých chci tlumič používat. To už zdůraznil Sonicek.
2) pamatovat na rozdíly teplot v průběhu dne a také na vliv chlazení v důsledku jízdy. To je v článku uvedeno z pohledu životnosti oleje, ne jako vliv k nastavení.
3) nový olej si drží užší rozsah viskozity mezi studeným a teplým stavem. Čím starší olej, tím větší rozsah. To je hlavní důvod k výměně oleje, abychom měli co nejstálejší vlastnosti oleje.
4) nejdůležitější. Nastavovat tlumení v provozní teplotě oleje. Pokud jde o závodní stroje, tak až po zahřátí oleje, až potom, co vlivem zahřátí změní vlastnosti. Tak trochu jako tlak v pneu, zajímají nás vlastnosti a z toho chování v provozních teplotách. Oproti tomu u cestovních strojů může být pracovní teplota bez zahřátí oleje, tím spíše v nízkých teplotách okolí, jízdě v zimě.
5) už jenom z hlediska změny vlastností (viskozity) oleje jde o nekonečný příběh. Neexistuje jedno ideální nastavení.

Alen
Alen napsal 15.6.2019

Honzis: díky za odpověď. Asi jsem čekal od těch úprav až moc. Nechal jsem si udělat pružiny na váhu a podle toho doladil zadek, ale je to takové makové... , ale už se naštěstí nehoupe jako loď.

Zkusím dofoukat předek a nalít tam 15ku.

Jinak YSS ladit na motorce nejde, dokonce on se tam ani nevleze bez poměrně velkého předpětí pružiny, protože ta seřizovací matice se nevleze mezi kolínka airboxu do karburátoru u 3aj.

Příště bych šel 100% cestou sady od Hyperpro nebo spíš podvozkem z TTR

maRos_lh

Marek, dobre tam vidím môj tlmič?

Honzis
Honzis (24) napsal 14.6.2019

Alen: je to starej kram, co čekáš nebo máš špatný olej To XT je moje, fotky asi šest let starý a už si fakt nepamatuju, co jsem tam lil za viskozitu. Desítka určitě a nevím, jestli jsem dokonce nedával patnáctku. Ale to už bych kecal. Je to verze 2KF, předek foukám myslím 0,4 baru, ale já na tý motorce nejel už tak dááávno... Nicméně co si pamatuju, tak jsem s podvozkem byl ve finále spokojenej, byť teda ten zadní tlumič, kterej měl bejt na 2KF, byl docela porod namontovat a následně seřizovat. Ale když jsem udělal sag podle představ a odklikal odskok, aby to chodilo plus mínus s předkem, tak to šlo. Bráno samozřejmě tak, že je to 30 let stará vrána omlácená ze všech stran, ne nový cenduro na krutopřísný polety

kerut
kerut (32) napsal 13.6.2019

ona vazkost nebyva mylne oznacovana za hustotu nekdy, ale temer neustale dobra interpretace odlisnosti techto fyzikalnich velicin je vhozeni kovoveho predmetu( sroub, matice, napr.) do roztaveneho olova a do medu, to by jeden neveril kolik lidi doopravdy prekvapi ze se zelezo v oproti medu pomerne nevazkem olovu ..nepotopi

trochu bych cekal obraznejsi vysvetleni vlivu vzduchove mezery, a oblasti zdvihu kde se projevi, malinko chybi (nebo jsem prehledl?) zminka, ze viskozni trida oleje je prakticky rozsah od do - nikoliv presna hodnota ! ...a tez mi chybi alespon naznak funkce konkretnich tlumicich prvku (prutok otvorem, planzeta,..) ale to bude predpokladam obsahem dalsiho dilu

clanek opet prehlednej, prinosnej

hrochi
hrochi (47) napsal 13.6.2019

Mění se olej a spotřebák v předních i zadním tlumiči. Jen workshop manual u předních uvádí postup a u zadního tě odkáží ne na servis motorek, ale servis výrobce tlumiče - např Showa, Kyb, Ohlins. Nastavení obojího ti provede servis na motorky taky podle manuálu od motorky. Pružiny ti / si koupí/š hotové nebo necháš namotat.

Tedy to co dokáže servis motorek můžeš udělat podle workshop manuálu sám - stačí správný nářadí a běžný spotřebák vč gufer a oleje. Pružiny namotají v Invel v Plzni. Repas zadního tlumiče jen pokud jsi kutil, seženeš spotřebák - hlavně gufero pístnice, O-kroužky a olej a máš dusík 10ATM (u DR350 to šlo dobře). Olej jsem dal Motul Shock Oil 400, jinej do zadku v ČR nebyl nebo měl menší viskozitu. Jen dusík nemám, tak je tam 78% dusíku 8)
Tady odkazy na oleje a kalkulačku:
https://skotymoto.cz/michani-tlumicovych-oleju-moto-motorka-vidlice
http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

KapitanMasakr

Alen ... To je moc i na mě, i ten lepší může bejt ko, nejsi spokojený s podvozkem, ani nesahneš na nastavení na sebe a hledáš problém ve značce .

Jeď do servisu ať ti to nastaví na tebe.

Cca 1500kč

Alen
Alen napsal 13.6.2019

Já spíš chtěl názor na tlumič YSS a na zlepšení podvozku u XTečka než na konkrétní nastavení

KapitanMasakr

Alen - Z tvého příspěvku není znám problém co tě trapí, už jsi to vůbec zkoušel přenastavit ?

Stačí zdvihnout Central, otočit šroubky útlumu a moto se bude o 90% chovat jinak. Veškere nastavení si před tím, než na cokoliv šahneš zapiš.

Alen
Alen napsal 12.6.2019

Prave ze ne, na fotkach je xt600, ktera ma stejny setup jako ja.

Spis cekam odpoved typu je to starej kram, co cekas nebo mas spatny olej.

Byt tam jiny fotky, tak se takto neptam. Uz s pruzinama je tam xt600

Destroyer

Alen - to je ako povedat doktorovi: "niekde ma boli, mate na to nejaky napad?"
- citaj serial od zaciatku a skus. Pokial sam nevies co ti vadi nikto ti neporadi. A co sa tyka tlmicov cez forum asi tazko. To skor skusit to pochopit pomocou tohto serialu.

Alen
Alen napsal 12.6.2019

Mam xt600z, central yss, cumak pruziny hagon a olej 10w. Vidle nefoukam. Moc spokojeny nejsem. Nejaka doporuceni?

Destroyer

KapitanMasakr -

KapitanMasakr

Wakasaki ...Odvez to do servisu stejně to sam nedaš ( guferu, vrácení per z5) zadek se dělá akorát repas u starý zdevastovaný motorky.

Cca 2tis.

Wakasaki
Wakasaki (-7) napsal 12.6.2019

Mam Hyperpro Streetbox na Kawasaki Versys 650 MK3 a tiez ma caka coskoro vymena oleja. Nahodou neviete niekto ci sa tam meni aj v zadnom tlmici, alebo iba v prednom?

KapitanMasakr

Spíš japonsko, ostatní je kus od kusu přiznavam svoji chybu.

A teď trošku mimo, ale přesto k článku. U něčeho musím čekat cca 50km, než se slengově "zahřejí" tlumiče a začnou správně pracovat.

Abych řekl pravdu je to kolosálně otravný, nepomohl by na to jiný olej, jiné progresivní vnitřky, fakt nevím jedná se o evropské značky u Japonce není problém .

U Kawasaki se tohle vůbec řešit nemusi, tam vystřeliš z garážových vrat 175 na studených do prvni zatáčky a chová se jak třeba brambor až po 50km zahřívání gumy. **Vysvětlí mi to někdo**

Protože když má přetaktovaná motorka dojezd na plnou 90km a 50km zahřívá podvozek moc povyražení si neužije.

Sonicek
Sonicek (12) napsal 12.6.2019 +1

KapitanMasakr> za mě top koment na silnici +- 3 kliky ani nepoznáš základ je SAG, pokud máš špatně nastavené předpětí pružiny, tak si můžeš nastavovat co chceš, stejně to nebude fungovat tak jak má Základ je nové pneu a tlumiče v pořádku, jinak SAG by jsi měl správně nastavovat před každou jízdou aby to fungovalo "nejlíp" olej se totiž chová jinak v 10°C a taky jinak 30°C...ale to jen tak, aby sji tady nikomu moc neradil s odskokem a kompresí, když neznáš ani základní věci

BlackSabbath

KapitanMasakr> Až budu v létě ladit podvozek, určitě si napíšu o radu...

KapitanMasakr

Vypustit, napustit hladina 11 - 14 cm(manuál), zašroubovat hotovec.

Ja ten útlum nastavují podle pocitu tlumivosti, aby nebyl moc tvrdej, ani moc měkej tak akorat.

Preferuji sportovní posezez, tak trochu tvrdči, ale aby to splňovalo pružinou funkci a nebylo to jak 2 násady od koštěte nastavuji 1,5 otáčky. Za mě je útlum nejdůležitější věc na celém motocyklu jednou jsem nastavoval útlum na dráze a dle manuálu " od úplného utažení" jsem to nemohl povolit až jsem ten šroub šroubovakem vytrhl ven a útlum mi zůstal na jedné vidli na maximální povolenost.

Takže 1x maximální povolenost 1x standartní tvrdost. Člověk by řekl, že se to v té neskonalé kolidaci spojí v absolutní rovnovážnou dokonalost, přirovnal bych to k jízdě na koze se zkrácenou jednou ruční protézou .

Univerzál nastavení útlumu je zadek 1- 1,5 zadek 7-8-9, ohlis shit - předek 10, zadek 8.

závit všude 3, 4 ( jiný článek) vše sport moto .
Rád pomužu.

Taz-007
Taz-007 (5) napsal 12.6.2019 +2

Možná bych doplnil poznámku, že hodně jezdců dává za vinu pneumatikám a přitom mají právě tlumiče v nepořádku.

FrancisR
FrancisR (18) napsal 12.6.2019 +6

Pro upřesnění, kavitace není každé zpěnění kapaliny, není to prosté promíchání kapaliny s plynem nad hladinou, ale vznik "dutin" v kapalině podtlakem, kdy při tvorbě dutiny je tato zpočátku vyplněna vakuem, ničím, a časem jsou v ní páry kapaliny uvnitř které dutina vznikla. Kavitace v prostoru kapaliny není tak velký problém jako kavitace na povrchu prostoru, v níž je kapalina uzavřena nebo na pohybujícím se pevném předmětu uvnitř kapaliny. Bubliny vakua, kavitační bubliny, "vytrhávají" z povrchu kovu malé částečky a degradují povrch podobně jako koroze. Na toto trpí lodní šrouby nebo vodní turbíny, u lodních štoubů je to dobře vidět na filmech s potápěči.




TOPlist