Jezdíme dokola: kam, jak a s kým na okruh?
Text: Petr Poduška | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 13.5.2015 | Zobrazeno: 18 816x
Přestože se nejedná zrovna o laciný způsob zábavy, ježdění na okruhu si získává čím dál větší popularitu. Prohánět se po uzavřené trati sice vyjde poměrně dráž než svezení na běžné silnici, ale investované finance se vrátí v podobě celé řady výhod. Že se na okruhu za rychlou jízdu neplatí pokuty, to je jenom jeden z mnoha bonusů.
Tím, že na okruhu nemusíte moc řešit okolní provoz, můžete si jízdu naplno užít, a pokud se svými výkony nejste spokojeni, tak nerušeně pilovat a trénovat. Hlavně při agenturních dnech, kde funguje dělení do výkonostních skupin, máte solidní jistotu že na trati nebudou překážet o minutu pomalejší jezdci. Výjimkou není ani přítomnost instruktora, který poradí v čem a jak se zlepšit. Ani když patříte mezi absolutní okruhové začátečníky nebo si chcete jenom zařadit do soukromé sbírky zkušeností jednu jedinou jízdu po závodní trati, není se čeho bát. Existují i specializované motoškoly, kde vám vysvětlí všechno od A do Z. Úplně základní informace přinášíme v tomto článku (zkušení střelci laskavě prominou, že jsme je nechali dočíst až sem, a dál už se asi nic nového nedozví).
Okruhové agentury
Ježdění s agenturou je obecně jednou z levnějších možností, ale moc se nevyplatí někomu, kdo si TO chce jenom jednou zkusit. Jednotlivé jízdy se neprodávají a celodenní "permice" stojí kolem čtyř tisíc kaček. Výhodou je rozdělení jezdců do výkonostních skupin, které snižuje riziko nebezpečných situací. V rámci agenturního ježdění bývá k dispozici i profesionální instruktor - ať už pro první "seznamovací" jízdu s neznámým okruhem, nebo na celý den.
Okruhové dny na tratích v Brně nebo Mostu, případně i nedalekém Slovakiaringu či Panoniaringu pořádají několikrát do roka tyto agentury:
Volné jízdy
Značkové dny
BMW RR days (Brno)
Ducati Festival (Brno)
Honda Speed Weekend (Slovakia Ring, Panonia Ring)
Motoškoly
Kompletní přehled motoškol jsme zveřejnili v tomto článku. Svoji vlastní školu okruhového ježdění organizuje třeba Automotodrom Brno, v Mostě se můžete naučit jezdit pod vedením Míry Lisého.
Význam vlajek na okruhu

Jestliže je závod nebo trénink přerušen, musí být máváno červenou vlajkou na všech postech traťových komisařů a červená světla kolem trati musí být rozsvícena. Jezdci se musí pomalým tempem vrátit do boxů. Také se nesmí předjíždět!

Je ukazována v pohybu pomalejšímu jezdci, který je blízko předjetí rychlejším jezdcem. Pomalejší jezdec nesmí překážet rychlejšímu jezdci. Je to informace pro jezdce, že bude předjet rychlejším. Pro něj to znamená, aby o to více dbal na to, aby držel zvolenou stopu a neměnil směr jízdy.

Signalizuje nebezpečí vepředu nebo blízko trati. Musí s ní být máváno nejméně na dvou stanovištích traťových komisařů před nebezpečím. Jezdci musí zpomalit a být připraveni zastavit. Předjíždění je zakázáno až k místu, kde je vyvěšena zelená vlajka, výjimka je o moc pomalejší jezdec.

Trať je volná.
Tato vlajka musí být vystavena bez pohybu na každém stanovišti traťových komisařů v prvním kole každého tréninku a ve warm-upu, v seznamovacím kole a v zahřívacím kole.
Tato vlajka musí být vystavena bez pohybu na stanovišti traťových komisařů následujícím bezprostředně po incidentu, který si vyžádal použití jedné nebo více žlutých vlajek.
Touto vlajkou musí mávat startér signalizující start do zahřívacího kola.

Vyvěšuje se bez pohybu na všech stanovištích společně se startovním číslem. Diskvalifikace jezdce (vyloučení ze závodu). Jezdec musí zajet do boxů na konci probíhajícího kola a nesmí znovu odstartovat. Tato vlajka musí být použita až poté, co byl informován jezdcův tým.

Na trati je pomalu se pohybující vozidlo, ambulance nebo podobné vozidlo. Vlajka je ukazována na dvou stanovištích traťových komisařů dopředu před vozidlem a signalizuje, že jezdec se setká s tímto vozidlem v tomto nebo příštím úseku trati. Jezdcům je zakázáno předjíždět jiného jezdce během vyvěšení bílé vlajky, výjimkou je o hodně pomalejší jezdec. Předjíždění pomalu jedoucího vozidla je povoleno. Jakmile takové vozidlo zastaví na trati, musí zůstat vyvěšeny bílé vlajky a k nim musí být vystaveny ještě žluté vlajky.

Tato vlajka spolu se startovním číslem jezdce značí mechanickou závadu na jeho stroji (např. unikající olej apod.), která může ohrozit jiné jezdce. Jezdec musí okamžitě opustit trať.

Snížená přilnavost trati (na trati je voda, olej, hlína apod.). Je ukazována bez pohybu.

Kapky deště v této části trati. Tato vlajka musí být ukazována bez pohybu na stanovištích traťových komisařů.
Šachovnicová vlajka

Mávání touto vlajkou na cílové čáře v úrovni trati značí konec závodu nebo tréninku.
Šachovnicovou vlajkou musí být máváno současně s modrou vlajkou vystavenou bez pohybu na cílové čáře v úrovni trati, jestliže jezdec (jezdci) projíždějí těsně před vedoucím jezdcem během posledního kola před cílovou čarou.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)