husqvarna_svartpilen_801_2




Jak se bezpečně jezdí s Mírou Lisým

Získat v autoškole řidičské oprávnění trvá pár týdnů, maximálně pár měsíců. O bezpečné jízdě v provozu ale platí známé rčení, že člověk se učí celý život. A mluvíme-li o bezpečné jízdě na motorce, platí dvojnásobně.

Kapitoly článku

Skutečné umění bezpečné jízdy se nedá naučit v lavici ani vyčíst z knížek, ale jedině praxí. Ale jak praxi získat, když na silnici číhá samé nebezpečí? Stejně začarovaný kruh asi motá hlavu kdejakému absolventu, když po posledních prázdninách začne hledat práci. Praktické zkušeností s jízdou na motorce naštěstí nepatří do kategorie nepřenosných. Ještě lepší zpráva je, že existují jezdci, kteří mají zkušeností na rozdávání a ochotně se o ně podělí.
Jedním z nich je mnohonásobný mistr republiky v trialu a vicemistr Evropy v mototrialu, motocyklový kaskadér Míra Lisý. Na nápad zřídit motoškolu přišel už před pár lety, a protože to s bezpečností výuky myslel od začátku vážně, zkonstruoval speciální a jedinečný výukový rám. Něco jako pomocná kolečka, jaká používají děti při prvních pokusech na kole. Společnost Moto Italia, s.r.o. poskytla hlavní učební pomůcku - bílého Monstera, a když se party přidal ještě viceprezident Jawa klubu Praha a hobby závodník Roman Jakovec, mohl vzniknout projekt Bezpečně na motorce. Před nedávnem se k týmu přidal ještě bývalý úspěšný enduro jezdec Petr Kvěch, takže se při  omezeném počtu maximálně 10 účastníků v jednom kurzu  dá mluvit o téměř individuálním přístupu.
Do seznamu partnerů se přidali další tři dovozci motocyklů, a sortiment kurzů díky tomu získal na pestrosti: na výběr jsou lekce jízdy na silničních motocyklech, skútrech nebo terénních modelech. Bezpečně na motorce se mohou s Mírou učit jezdit i děti.
Základní informace o jednotlivých typech kurzů si může na stránkách projektu každý přečíst. Nás ale zajímalo, jak taková motoškola probíhá v praxi. Na jeden půldenní kurs jsme se tedy přihlásili, a vydali se na parkoviště u pražského kempu Džbán, které slouží jako jedna z celkových jedenácti výukových ploch. Ostatní učební prostory jsou rozházeny po všech krajích ČR, a většinu z nich tvoří nepoužívané letištní ranveje.
Nejbližší lokalitu jsme si vybrali při objednávání na webu společně s typem kurzu, a pak už stačilo jen zvolit z nabídky termínů. Silniční kurzy se kromě námi vybrané půldenní varianty pořádají ještě v intenzivní celodenní podobě, která je obohacena o delší praktický nácvik nejkritičtějších situací, a také vyjížďku v běžném provozu pod dohledem instruktora a trénování rovnováhy na trialové motorce. Dobrodružný a náročný off-road kurz vyžaduje celodenní záležitost, zatímco skútrařům musí ke zvládnutí učiva stačit půl dne. Délka dětských a speciálních kurzů je individuální a záleží na dohodě. Před odesláním objednávky se možná někdo pozastaví nad trochu vyššími cenami kurzu. Když si ale spočítáte, že se do školy nemusíte trmácet přes půl republiky, a o jednoho instruktora se během praktické výuky budete dělit maximálně s dalšími dvěma žáky, cena se přestane zdát přemrštěná. A na finance, které můžete bezpečnou jízdou v budoucnu ušetřit (nemluvě o nevyčíslitelné ceně vlastního zdraví), snad není nutné upozorňovat.
Po příjezdu na místo konání kurzu a nezbytných formalitách se začíná teoretickou částí. Kdo by ale čekal nudnou přednášku o pravidlech silničního provozu, je na omylu. Míra Lisý si umí získat posluchače svým bezprostředním chováním a svěžím humorem. Kdo někdy viděl jeho kaskadérskou show, kterou si sám moderuje, ví o čem je řeč. V přátelské atmosféře se účastníci kurzu postupně dozvědí například jak se co nejlépe postarat o sebe a svůj stroj, jaký význam mají správně nahuštěné pneumatiky, nebo třeba jak funguje na motorce odpružení. S obrázkovým doprovodem pak instruktor Míra ukazuje jak motorku naklánět do zatáčky, kudy je dobré oblouky projíždět, jak se liší brzdné dráhy různých vozidel a motorky…a spoustu dalších věcí, které není od věci si připomenout, i když už má člověk nějaké ty kilometry na motorce za sebou.
Necelá hodinka příjemného povídání uběhne jako voda a brzy je čas přejít od slov k činům. Před stanem, kde právě skončila teorie, stojí připraven Ducati Monster a H-D Sportster se speciálními padacími rámy. Jejich chvíle ale přijde později, nejdřív se jde nacvičovat s vlastními motorkami. Během pomalého projíždění uličkou z rozpůlených tenisáků se ukáže, jak na tom kdo je se stabilitou a ovládáním spojky. Když si pak každý zkusí prokličkovat slalom z kuželů, začnou se oddělovat první zrna od plev. Od toho jsou tu ale instruktoři, aby trpělivě vysvětlili jak vylepšit techniku jízdy v rychle se střídajících zatáčkách.
Teprve po zvládnutí jednoho úkolu může účastník kurzu přejít dále – po slalomu čeká nácvik brzdění. Na asfaltu už mají zkušenosti se zastavováním asi všichni, ale dostat do smyku přední kolo se ještě každému nepodařilo. Díky ochrannému rámu si to můžete vyzkoušet v klidu a bezpečí. Zaflekovat rozjetého Monstera na rozsypaném písku chce napoprvé jen trochu odvahy. Za odměnu zjistíte, že ani zablokované přední kolo nemusí nutně vést k pádu a dá se při troše cviku v pohodě ustát. Stejný manévr si samozřejmě můžete nacvičit i se zadní brzdou, a když dostanete krizové brzdění pod kůži, vyzkoušíte si stopku na písku i s vlastní motorkou.
V některých situacích nepomohou ani ty nejlepší brzdařské dovednosti a před srážkou s autem nebo jinou překážkou vás může zachránit jedině rychlý úhybný manévr. Jejich nacvičování tvoří závěrečnou pasáž praktické části kurzu, a opět je k dispozici motocykl s postranními kolečky. Stojí za to vyzkoušet, kam až se dá motorka odklonit z přímého směru, když je potřeba uhnout. A co teprve, když se nějaká překážka nečekaně objeví v zatáčce, to pak je každá rada a zkušenost obzvlášť drahá.
Pomyslnou třešničku na dortu v souvislosti s pomocným rámem pak pro většinu zúčastněných představuje možnost  bezpečně odřít kolenní slidery na kombinéze.
Na úplný závěr jsme si společně s ostatními žáky ověřili získané dovednosti při  speciálním slalomu na čas, a současně s udílením medailí si každý vyslechl  svoje individuální zhodnocení.  Z naší skupiny uspěli všichni, ale ze sto dvaceti účastníků a účastnic, kteří  absolvovali kurzy Bezpečně na motorce před námi, už několika méně učenlivým Míra Lisý  doporučoval opakovanou návštěvu motoškoly. To ale není žádná ostuda, stejně jako není ostuda dojet poslední. Hlavní je jezdit bezpečně.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (24x):
Související firma



TOPlist