ktm_rijen




Jak opravit stržený závit?

Znáte to. Motorka, stáří 15 let, z páté ruky, všichni majitelé zaručeně důchodci z Německa a motorka poctivých třicet tisíc kilometrů, kompletní servisní historie. Jakmile ale začnete montovat příslušenství nebo dělat servis, tak vidíte jak to tam kdo bastlil, dopiloval, tu ulomil ouško plastu, zde podložil kusem korku. Nejhorší je však, když je někde stržený závit. Co se s tím dá dělat? Přeci opravit. Tady máte veškeré možnosti opravy stržených metrických závitů!

Oprava závitů v plastech, aneb malé trable

Nechci zacházet do detailů, ale plasty se mají svářet. U motorek se obyčejně setkáme s dvěma druhy plastů, PP – vysoce ohebný plast (většinou motokrosy a ostrá endura) a ABS – kapotáže cestních motorek, nádrže. Do plastů se obyčejně neřežou závity pro šrouby napřímo, ale pomocí zalité závitové vložky. Napřímo řezané závity v plastu samořezným šroubem (který ale není stejný jak ten, co používají truhláři!) se v lepším případě jenom protočí a v horším praskne nálitek. Vložka se obyčejně překroutí, nebo se vyrve z plastu vlivem silného dotažení. Závity v plastu bývají velmi zřídka funkčními závity, může se nám za jízdy třepat nějaký plast nebo bude jen volný, možná se vlivem větru vytrhne a ulomí zbytek kapotáže. Co s tím dělat? Máte několik možností opravy:

1. koupě nového dílu – ježděný nebo nový, případně díl z Polska nebo Číny. Pokud však onen díl stojí balík, nebo se nedá v druhovýrobě sehnat, je třeba opravovat.

2. zalepení pomocí dvousložkového lepidla – Tohle může fungovat pouze pro ABS, ale je potřeba mít na paměti, že epoxidy si s plasty moc nerozumí (z pohledu opravářů kapot je to prasárna). Na naleptaném nebo jinak zdrsněném povrchu můžou držet nenamáhané spoje, můžete zalepit závitovou vložku nebo ulomený nálitek s nepoškozeným závitem, nikoliv však slepit dohromady roztříštěný závit. Je to účinná a rychlá metoda, záleží však na kvalitě použitého lepidla. Dvousložková epoxidová lepidla zakoupena v zelovoci vedle okurek asi nejsou nejvhodnějším pojivem. Raději sázejte na ověřené výrobce.

3. Sekundové lepidlo – existují sekundová lepidla přímo pro plasty, naleptají a slepí dva kusy dohromady. Tahle oprava je rychlejší oproti sváření, možná i levnější, nehrozí pokroucení plastu. Povrch je potřeba odmastit, jako vždy při lepení.

4. Oprava pomocí plastifixu - plastifix je hmota primárně určená k vytvarování chybějících částí kapotáže (ulomená ouška apod.), ale je možné ho použít také k vytvoření nového nálitku se závitovou vložkou a podobně. Vše je možné, pokud si ovšem vzpomenete, jak jste se hráli s plastelínou a preciznost vám není cizí.

5. oprava pomocí větší vložky – vlisovat větší vložku do mírně předhřátého plastu, může být vytočena na soustruhu podomácku. Nebo si můžete zakoupit metrický závit na zavrtání do dřeva. Vhodné pouze v případě, že výrobce materiálem kolem závitové vložky nešetřil.

6. stržený závit v plastu, ale nálitek není poškozen – pokud to jde, je nejjednodušší koupit samořezný šroub do plastu, nejbližší větší (seženete je v každých dobrých autodílech) a opatrně nařezat nový závit. Když byl výrobce škrt a materiálu kolem je málo, máte smůlu.

Oprava funkčních závitů, katastrofa na počkaní

Závity na karterech, převodovce, na šasi motocyklu, závit pro zapalovací svíčku. Funkční závit není okrasná záležitost, jeho poškozením může dojít k poškození jiných částí motorky nebo může být ve hře zdraví nebo život posádky. Jak dojde k jeho destrukci? Obyčejně je to přetočení závitu, jak měl Venca moment v ruce. Závit však může být stržen tisícerými způsoby, například poškozením náběhové hrany jedné z částí šroubového spoje, nečistota od lepidla nebo použití špatného typu lepidla, koroze (zejména ve spojení hliník – ocel), vlivem uvolnění a následného vyklepání a podobně. K správné opravě je potřebné porozumět mechanismu, jak přesně závit opravit. Hrozí vyosení kol, rámu, okolních plastů? Budou pasovat navazující součástky po nepřesné opravě?

1. koupě nového dílu – ježděný nebo nový, případně díl z Polska nebo Číny. Pokud však onen díl stojí balík, nebo se nedá v druhovýrobě sehnat, je třeba opravovat. Bylo to zmíněno již výše a platí to pořád.

2. zvětšení závitu - nejjednodušší a nejlevnější opravou je přeřezat závit na první větší a šroub nahradit, když je to možné. Třeba z M5 se téměř vždy dá udělat M6. Ovšem z M6 se někdy nedá udělat M8. Existují metrické závity M7, ale sehnat je bývá problematické.

3. Oprava pomocí tekutého kovu na opravu závitů – je zde jedna z možností, koupit epoxidový tekutý kov a vyřezat v něm nový závit. Existují tekuté kovy, které dobře snáší vysoké teploty a mají dobrou chemickou odolnost. Ovšem kde se utahuje na větší momenty a šroub drží důležitou součástku, tam bych se takového řešení bál. Ale na víko motoru, které drží dalších devět šroubů, proč ne?

4. Oprava závitovou vložkou – existují víceré závitové vložky, jejich použití můžete zvolit dle místa, které máte k dispozici, nebo finanční náročnosti.

Obyčejná ocelová závitová vložka – Je to vlastně šroub s vnitřním závitem, který plochým šroubovákem zašroubujete do připravené díry. Zvenčí bude M8, zevnitř M6, když máte protikus (přírubu, apod.), do kterého posléze nemusíte vrtat ani ho mechanicky jinak upravovat. Zvenčí bude vše vypadat jak před opravou, po demontáži to už není tak hezké. Vložku je dobré zalepit na vysokopevnostní lepidlo pro závity. Nejlevnější závitová vložka, kterou mají v každém železářství, speciálního nářadí není zapotřebí. Není pro jemné závity.

Time Sert závitová vložka s tenkou stěnou – stržený zbytek závitu odvrtáte, zafrézujete místo pro osazení (frézka součástí setu, spolu se závitníkem, vrtákem a opravnými závity), speciálním závitníkem nařežete nový závit a zašroubujete vložku z vysokopevnostné oceli s novým závitem. Funguje to skvěle, trvanlivost opravy je ultimátní, ovšem finančně je to asi nejdražší oprava. Vše po opravě vypadá stejně zvenčí, po demontáži je vidět ono malé zafrézované osazení závitové vložky. Existuje jak pro standardní, tak pro jemné stoupání a pro závity zapalovacích svíček.

Keensert závitová vložka se zámkovým systémem – podobně jako Time sert se jedná o vložku, která má vnější závit, ovšem blokuje se pomocí dvou nebo tří zámků, které se zaklepou pár milimetrů do závitu. Výhodou tohoto systému je, že se takhle již opravovaný závit dá znovu opravit stejnou vložkou - když se odvrtá kus vložky a vyndají se zámky, vložku lze vyšroubovat.

Závitová struna – (různých značek, kupř. Helicoil, vCoil…) odvrtáte stržený zbytek, speciálním závitníkem nařežete nový závit a speciálním osazovačem do něho zakroutíte pružinu s profilem metrického závitu. Na pružinu se zvenčí nanáší lepidlo. Posledním úkonem je vyrážečem vyrazit zoubek na pružince, ten je taky součástí balení (spolu s vrtákem, závitníkem a osazovačem). Finančně je to trošku levnější oprava proti Time Sert, závit vyžaduje méně místa a není tak pevný, ovšem pevný je dost. Zvenčí je vše jak před opravou, po demontáži je málinko vidět vložku závitu.

5. Soustružená závitová vložka – jsou případy, kdy je závit neopravitelný výše uvedenými metodami, jsou to speciální závity, Pro závitové vložky standardní múže být limitem extrémně jemné stoupání nebo velikost. Tehdy je možné novou vložku udělat na soustruhu a vymyslet, jak ji připevnit (lisování, lepení a osazení a jiné). Ovšem to chce pořádně přemyslet.

6. Zavařit a vyvrtat – když se to dá, je tady možnost zavařit díru po strženém závitu, zarovnat frézou (nebo pilníkem a broušením), odvrtat novou a vyřezat stejný nový závit. Ovšem ne každý materiál je lehké svářet a ne všechno se dá jednoduše zarovnat, nebo souose vyvrtat.

Ať již budete opravovat jakýkoliv stržený závit, je třeba se zamyslet nad všemi variantami jeho opravy. Rozhodnutí provádějte vzhledem na bezpečnostní, časovou, pracnou a finanční náročnost řešení. Při náročných opravách je dobré připravit plán B, nebo alespoň nezablokovat si nezdařilým pokusem jiné řešení. O svých zkušenostech se můžete podělit v komentářích, nebo doplnit jiné metody, jestli jsem na něco zapoměl.

Informace o redaktorovi

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 18 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist