Dvakrát TOP 5 nejkrutějších brzdných bodů světových okruhů MotoGP a WSBK!

Jak se brzdí v MotoGP a WSBK? Člověk nemusí mít tři vysokoškolské tituly, aby odpověď věděl hned: tvrdě! Anebo ještě tvrději. Běžný smrtelník, zvyklý na svoje poklidné odpolední tempo v sedle Hondy Shadow, by zíral, co to znamená, vzít naplno za brzdy na superbiku, a MotoGP je ještě o úroveň výš. Jaké jsou nejnáročnější brzdné pasáže na světových okruzích?

Co mají WSBK a MotoGP v brzdách společné? Používají se tady radiální brzdové pumpy, kde si kromě vzdálenosti páčky od řídítka (nechybí dálkový štelovák z levého heftu) můžete nastavit páku nebo okamžik nástupu brzdné síly, monoblokové radiální třmeny a také brzdové páčky zadní brzdy na levém řídítku. Podle značky Brembo, jejíž brzdové soustavy mají úplně všechny speciály z MotoGP a ve WSBK na ně sází 15 z 19 stálých jezdců, používá tuhle vychytávku třetina pilotů MotoGP a dokonce přes 60 % závodník v superbikách.

Zadní brzdu „na palec“ začal používat v Grand Prix ve třídě pětistovek Mick Doohan, jemuž vážnými zraněními zdevastovaná pravá noha nesloužila tak, jak by měla. A ostatní závodníci zjistili, že to vlastně není vůbec špatný nápad. Dnes se používají dva systémy. První má spojený okruh ruční a nožní pumpy a vždy jednou z nich tlačíte kapalinu do zadního dvoupístkového třmenu. Druhý systém má dva oddělené okruhy, z nichž každý působí na jednu dvojici pístků z celkových čtyř v zadním třmenu. Pro letošní rok přišlo Brembo s novým druhem brzdové pumpy „push & pull“, která umožňuje na řídítku otočení o 180° a jezdec si může vybrat, jestli ji bude mačkat palcem, anebo ukazováčkem. Takže to potom už je fakt jak jízda na skútru, haha.

V čem se MotoGP a WSBK liší zásadně, je materiál brzdových kotoučů. Superbiky používají ocelové, Brembo má pro sezonu 2019 přichystané dva průměry – 338,5 mm pro hodně náročné tratě a 336 mm pro ty ostatní. Malý rozdíl, že? Každý průměr bude možné vybrat ještě ve čtyřech různých tloušťkách. Ty nejtlustší přijdou ke slovu na nejtěžších tratích typu Buriram, Imola nebo Donington, na ostatních okruzích sáhnou jezdci spíše po tenčích, které jsou lehčí.

A jaké jsou okruhy z pohledu nároků na brzdy? Máme za sebou první závod na rychlém Phillip Islandu v Austrálii, to je ale po stránce brzd velmi jednoduchý okruh s průměrným zpomalením 1,06 G a pouze 22 % času jezdci stráví brzděním. Naopak nejvíce se brzdí v Laguně Seca, kdy jsou páčky zmáčknuté 35 % doby závodu, ale to je také okruh s nejmenším průměrným zpomalením pouze 1,01 G. Tedy, to slovíčko pouze by mělo být v uvozovkách. Naopak největší průměrné zpomalení zažívají superbikeři v Thajsku na Buriramu (1,24 G), ve Velké Británii na Doningtonu (1,23 G) a ve Španělsku v Jerezu (1,15 G). Od Bremba máme k dispozici také hitparádu nejpřísnějších brzdných úseků v celém šampionátu hodnocených na desetibodové škále:

# 1: Portimão, Portugalsko, zatáčka číslo 1
Brzdný index: 9,8
Nejtvrdší úsek v celém šampionátu s rekordními hodnotami síly zmáčknutí brzdové páčky (6,7 kg) a hydraulického tlaku v brzdovém systému (14,3 bar). Brzdí se tu z 305 km/h na 119 km/h během pouhých 3,9 vteřiny.

 

 

 

# 2: Jerez, Španělsko, zatáčka číslo 6
Brzdný index: 9,7
Na 194 metrech tady superbiky zpomalují z nejrychlejšího místa na trati (271 km/h) do toho nejpomalejšího (64 km/h) během 4,7 vteřiny, což odpovídá zpomalení 1,5 G. Brzdovou páčku jezdci ždímají silou 6,4 kg.

 

 

 

# 3: Buriram, Thajsko, zatáčka číslo 3
Brzdný index: 9,6
Nejdelší brzdná dráha v celém šampionátu, dlouhá 255 metrů a pro jezdce nekonečná, protože brzdí v průměru 5,9 vteřiny silou 5,7 kg. Jediný způsob, jak zpomalit z 305 km/h na požadovaných 76.

 

 

 

# 4: Magny-Cours, Francie, zatáčka číslo 5
Brzdný index: 9,6
Největší rozdíl rychlostí na začátku a na konci brzdění – 242 km/h! Začíná se brzdit při 292 km/h, končí při padesátce. Tlak v hadičkách 11,7 baru, síla na páčce 5,5 kila a zpomalení 1,5 géčka.

 

 

 

# 5: Losail, Katar, zatáčka číslo 1
Brzdný index: 9,5
I když tady superbiky nedosahují takových rychlostí jako MotoGP, i tak je to hodně náročné místo, zejména kvůli použití ocelových namísto karbonových kotoučů: trvá to čtyři vteřiny, než motorky na 231 metrech zpomalí z 309 km/h na výsledné kilíčko.

 

 

Pojďme na MotoGP. Důvod, proč jsou údaje kolem brzdných manévrů ještě děsivější než u superbiků (brzdí se z vyšších rychlostí na kratší dráze), spočívá v materiálu kotoučů. Ty jsou totiž karbonové namísto ocelových a hodně detailní článek jste si o nich mohli přečíst tady. Pro letošek Brembo vyřadilo z nabídky prostřední variantu „Light“, která kombinovala velký průměr a malou činnou plochu, ale to asi vůbec nevadí, protože i tak mají jezdci na výběr hned z osmi druhů brzdových kotoučů! To máte totiž dva průměry, 320 nebo 340 mm (používají se většinou ty větší), ty si potom můžete zvolit ve verzích Standard nebo High Mass (menší nebo větší činná plocha) a ještě je na výběr ze dvou směsí karbonu s rozdílným prvotním zákusem a odolností proti vysokým teplotám. A že teplot karbonové disky dosahují podstatně vyšších než ocelové, proti nimž nabídnou také nižší neodpružené a rotující hmoty a stejný koeficient tření od začátku do konce závodu.

Také v MotoGP už máme za sebou první závod a okruh Losail v Kataru patří zrovna k těm nejnáročnějším – průměrně zde jezdci stráví brzděním 33 % času závodu, stejně jako v Jerezu a Motegi, a průměrné zpomalení tady je 1,16 G. Ještě přísnější to je v Misanu (1,19 G), na Red Bull Ringu (1,30 G) a v Buriramu (1,31 G). Jako nejnáročnější okruhy na brzdy celkově jsou vedle Red Bull Ringu a Motegi řazeny ještě tratě v Barceloně a Sepangu. A jakých je pět nejnáročnějších brzdných úseků v kalendáři MotoGP?

 

# 1: Austin, USA, zatáčka číslo 12
Brzdný index: 9,9
Nejtěžší místo celého seriálu MotoGP. Ze 339 km/h tady musejí jezdci odbrzdit na 67 km/h, tedy snížit rychlost o 272 km/h! Trvá jim to 6,3 vteřiny, potřebují na to 322 metrů a musejí přitom ustát přetížení 1,5 G.

 

 

 

# 2: Termas de Río Hondo, Argentina, zatáčka číslo 5
Brzdný index: 9,6
Hodně podobná situace jako v Austinu, jen o chloupek snazší. Stejně byste to ale asi nechtěli zažít. Ze 324 km/h se brzdí na 78 km/h, na což je potřeba 6,1 vteřiny, 316 metrů a síla na páčku 6,3 kg. Tlak v brzdách je v tu chvíli 10,9 baru.

 

 

 

# 3: Buriram, Thajsko, zatáčka číslo 3
Brzdný index: 9,6
Opět „trojka“ v Thajsku na konci kilometrové rovinky. Ze 316 km/h se tu brzdí na 77 km/h během 5,8 vteřiny. Jezdci přitom ujedou 288 metrů, zatímco mačkají páčku 6,3 kilogramy a kapalina se uvnitř brzdového okruhu tlakuje na 10,9 baru. Schválně porovnejte s údaji WSBK výše.

 

 

 

# 4: Sepang, Malajsie, zatáčka číslo 1
Brzdný index: 9,5
Až na 11,7 baru vystoupá tlak v předních brzdách na konci cílové rovinky v Sepangu. Během 5,3 vteřiny/263 metrů je tady potřeba zbrzdit ze 318 na 74 km/h.

 

 

 

# 5: Mugello, Itálie, zatáčka číslo 1
Brzdný index: 9,5
Jedno z nejznámějších míst celého šampionátu. V Mugellu dosahují speciály MotoGP nejvyšších rychlostí a ze 355 km/h je tu třeba zpomalit na devadesát do ostré pravé zatáčky. Piloti to zvládají za 5,2 vteřiny na 288 metrech, předek je přitom natlakovaný na 9,3 baru.

 

 

Autor článku obdržel prémii 123 Kč od 41 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



yamaha_brezen_mt10
Objednat reklamu
TOPlist