ktm_rijen




10 servisních úkonů proti nudě v karanténě

Svět je v dnešních dnech naruby, na projížďku na motorce je pořád dost zima, ale proč sedět u televize? Motorky umějí rozdávat radost, i když jsou zaparkované v garáži. Technicky dokonalé stroje s nádherným designem nabízejí spoustu krásných chvil také při údržbě a servisu.

Až se za pár týdnů situace změní a přiblíží se léto, vy můžete vyrazit na první projížďku s příjemným pocitem dokonale připravené motorky. Motorky, kterou jste si letos servisovali vlastníma rukama a přesně víte, v jakém je stavu. Požitek z jízdy i z celé sezóny může být o to větší. A v garáži tak nádherně utíká čas… Přitom prodejny náhradních dílů, spotřebního materiálu nebo eshopy zůstávají otevřené. Takže jak využít volný čas při pandemii? Vlastně si stačí jen správně interpretovat všechny pokyny, které se na nás v dnešních dnech valí z televize od epidemiologů ;-)

1. Nedej šanci infekci

Když se teď v každém zpravodajství probírá hygiena s nošením roušek a jejich praním a desinfekcí, možná by nebylo od věci si položit otázku, kdy jste naposledy vyprali a desinfikoval polstrování a vnitřek přilby? Většina dnešních přileb má vyjímatelný interiér, který se dá ručně vyprat v slabém mýdlovém roztoku. Ručím za to, že až uvidíte tu špinavou vodu po prvním praní, budete si helmu čistit častěji. Nezapomeňte ani na plexi, při rozborce a kompletaci přilby současně můžete zamyslet nad tím, zda si do ní nechcete rovnou zabudovat nějaký BT interkom – i to nabízí řadu příjemně a produktivně strávených hodin. Kompletní návod pro očistu přilby najdete pod tímto článkem.

Až budete hotoví, můžete se vrhnout na oblečení – vyprat vnitřky nebo celý textilní komplet, desinfikovat vnitřek kombinézy pěnou, napustit kůži ochranným voskem, impregnovat boty, vyprat a ošetřit rukavice… Opět příjemně strávené odpoledne, zvlášť když to vezmete opravdu poctivě podle všech návodů v tomto článku.

2. Dokonalá hygiena

Výbava je dokonale čistá a připravená? Je čas se vrhnout na motorku a dát jí stejnou péči. Umýt, naleštit, na každý typ materiálu nanést správné ochranné přípravky. Při opravdu důkladné očistě všech se ukáže stav motorky a třeba objevíte i věci, které by jinak zůstaly skryté pod běžnými nečistotami. A na čištění motorky je krásné i to, že mu můžete věnovat opravdu spoustu hodin – když teď máte času nazbyt. Motorka skrývá tolik zákoutí a míst, kam se dostanete třeba jen s kartáčkem na zuby a můžete útočit na nečistoty.

3. Péče o duši (i bezduši)

Stále máte volný čas? Zkontrolujte před sezónou tlak v pneumatikách. Pořiďte si pořádný tlakoměr a udělejte z toho pravidelný rituál! Jízda na nesprávně nahuštěné pneumatice je nejčastějším a nejzbytečnějším prohřeškem řady motorkářů a přímo ovlivňuje požitek z jízdy i bezpečí. Při detailnější kontrole se podívejte i na vzorek pneumatiky a na to, kolik života mu ještě zbývá. Omrkněte podle pravidelnosti vzorku, zda pneumatika není „oskákaná“ a zda vás nečeká investice do údržby odpružení. A jaký by měl být tlak na pneu? Postupujte podle doporučení výrobce a manuálu k motocyklu.

4. Nasbírej energii

Při důkladné péči nestačí jen pravidelně dobíjet baterii. Baterii vyndejte a zkontrolujte, zda nepotřebuje dolít destilovanou vodu. U tzv. „bezúdržbovky“ zkontrolujte, zda není po stranách vyboulená ven. Očistěte před sezónou pořádně upínací svorky od oxidace a řádně je namažte vazelínou. A samozřejmě baterii pořádně dobijte a zkontrolujte, zvláště pokud je riziko, že v zimě dostala zabrat vlivem nízkých teplot. Pokud totiž párkrát „přešla mrazem“, je velká pravděpodobnost, že se blíží její konec a vy byste měli brzy objednat novou.

5. Udržuj si jiskru

Měnit svíčky až v okamžiku problémového chodu motoru není zrovna nejlepší strategie. Když teď máte čas, podívejte se na předepsanou životnost a na jejich stav a investujte do nových. Svíčky je dle výrobce nutné měnit v intervalu nejčastěji 24 tis km. Pokud jsou problémy se systémem pro tvorbu směsi, vydrží svíčky mnohem kratší dobu.

Elektrody svíčky by neměly být pokryté sazemi, mastné olejem ani od benzínu. Výměna svíček u  řady moderních strojů už znamená solidní rozborku a sborku kapotáží nebo sundávání nádrže, takže kdy jindy se do toho pustit než teď, když máte dost času nazbyt? Při nasazení svíček zpět nebo montáži nových dejte pozor, ať nepřetáhnete a nestrhnete závit! Obecné pravidlo je utáhnout je jen prsty a pak už jim dát jen čtvrt otáčky svíčkovým klíčem.

6. Horečka je nepřítel

Na vysoké teploty má většina moderních motorů předepsaný lék v podobě chladicí kapaliny. A právě její výměnu řada motorkářů nezdravě dlouho odkládá. A přitom je to snadné a zvládne to každý sám doma. Stačí vypustit kapalinu povolením nejníže položené trubice dole u motoru a po nasazení shora přes víčko nalít novou kapalinu. Pak ještě pomačkat trubky kvůli vzniku bublin, nechat motor chvilku běžet a případně dolít až po rysku.

7. Horečka hrozí i brzdám

Řada motorkářů neví nebo nedbá na to, že brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, maximálně tři při méně častém ježdění. Kapalina do sebe při pohybů pístků váže vlhkost a klesá její bod varu, takže brzdy najednou mohou při intenzivnější a delším brzdění zcela vysadit. Výměna brzdovky není nic složitého, jen dejte pozor na pořádné odvzdušnění i na to, aby se vám kapalina nedostala na laky či chromy, umí je nepříjemně rozežrat. A při kontrole brzdy samozřejmě nezapomeňte ani na destičky, výměna obroušených za nové je práce na pár minut a s pomocí informací na internetu ji zvládne každý.

8. Zhluboka dýchat

Vyměnili nebo vyčistili jste po sezóně vzduchový filtr? Že ne? To je prima, teď když máte čas, byste s tím přeci nejeli do servisu! Výměnný filtr obvykle vyžaduje jen trochu práce s přístupem - vše podle návodu v manuálu pro vaši motorku, který si stáhnete v databázi modelů na našem webu. Vypratelný filtr stačí vyprat a napustit podle a pokynů jeho výrobce. Pozor, některé filtry vyžadují speciální oleje a detergenty, saponáty jim mohou uškodit.

9. Ve zdravém těle, zdravý… olej!

Opět platí, že výměna oleje a olejového filtru není až tak složitý úkon, pokud dodržíte všechny utahovací momenty a dále novou podložku pod výpušťák. Podrobný návod najdete zde. Předem si zjistěte, kam můžete odevzdat starý olej, v dnešní nezdravé době by ho do sběrného odpadu vyhodil jen úplný...

10. Řetězová nákaza nehrozí

Poslední hodinka v garáži patří řetězu, tedy pokud zrovna nemáte kardan. Výměnu řetězové sady v polních podmínkách domácí garáže bych asi doporučil jen zkušenějším mechanikům, ale pořádně očistit, zkontrolovat a promazat řetěz zvládne každý. Čisticí sprej, speciální kartáč a mazací sprej na O-kroužkové řetězy určitě je povinnou výbavou každého motorkáře. A při údržbě nebude od věci zkontrolovat rovnoměrné vytahání řetězu a správně jej před první jarní jízdou napnout podle pokynů v uživatelské příručce.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Mirek Rollinger - (Odebírat články autora)
Dominika Gawliczková - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 393 Kč od 35 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ZdenalH přispěl 12 Kč
pp377 přispěl 12 Kč
Lukynkrejci přispěl 12 Kč
vale_46 přispěl 12 Kč
Petr7474 přispěl 12 Kč
Black7 přispěl 12 Kč
PParez přispěl 12 Kč
dvoři_yamaha přispěl 12 Kč
Jarda.Zientek přispěl 12 Kč
Freddy_X přispěl 12 Kč
Mac73 přispěl 12 Kč
spike-cz přispěl 12 Kč
delfuegos přispěl 12 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
DoktorMax přispěl 12 Kč
Chucky20 přispěl 12 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
NECHYYYY přispěl 12 Kč
sykyweb přispěl 12 Kč
pernik92 přispěl 12 Kč
mike_fish přispěl 12 Kč
juryna007 přispěl 12 Kč
Kathedra přispěl 12 Kč
JardaKTM přispěl 12 Kč
MaxXZX10RR přispěl 12 Kč
Rewolt přispěl 12 Kč
camblo přispěl 12 Kč
KALUP přispěl 3 Kč
MP22 přispěl 12 Kč
miras35 přispěl 12 Kč
motohanz přispěl 12 Kč
Weeder přispěl 12 Kč
ynzha přispěl 12 Kč
bosik přispěl 12 Kč
Frank přispěl 12 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist