ktm_cervenec




Značka KTM překvapila konceptem elektroskútru

Na výstavě Tokyo Motorcycle Show dnes rakouská firma KTM představila pod názvem E-Speed futuristickou studii skútru poháněného elektřinou. Po tiché "E"verzi lehkého endura Freeride se tak KTM vydává do zatím neobsazeného segmentu - a jak jinak, než ve svém typickém odvážným stylu.

Vstup KTM na scénu elektro-skútrů je překvapením už proto, že se v Mattighoffenu doposud kategorii městský přibližovadel striktně vyhýbali. Ale v souvislosti s nedávným vyjádřením šéfa firmy, že na elektřinu v motorkách ještě nedozrál čas, působí dnešní zpráva z Tokya trochu šokujícím dojmem.
Stefan Pierer vysvětluje: "V KTM jsme naprosto přesvědčeni, že malé dopravní prostředky s elektromotorem dokonale doplní konvenční skútry. V dlouhodobém horizontu se elektrický pohon stane populárnějším pro dojíždění na krátké vzdálenosti – obzvlášť v oblastech s citlivým přístupem k životnímu prostředí, jako je volná příroda nebo přehuštěné ulice velkých metropolí.“
"V podobě modelu Freeride E už má značka KTM připraven motocykl, se kterým lze bezstarostně jezdit po lese, protože neprodukuje žádné škodlivé emise, ani témař žádný hluk. E-Speed je koncept poháněný stejným motorem a akumulátorem, který nabídne podobné řešení pro pohyb po městě.”
Tisková zpráva hovoří jenom o základních technických parametrech, a ani ty ještě nemusí být definitivné. Skútr má pohánět kapalinou chlazený elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 11 kW s nejvyšším točivým momentem 36 Nm. Přenos výkonu na zadní kolo řeší ozubený řemen. Hmotnost konceptu je 140 kg a při 80kilometrové rychlosti slibuje dojezd až 65 km na jedno nabití. Doplnění energie v li-ion akumulátoru přitom zabere pouhé dvě hodiny a stačí k němu obyčejná zásuvka na 220 V.
KTM “E-Speed nemá podle slov Stefana Pierera  takové sportovní ambice, jaké naznačují jeho netradiční podvozek a odvážný design - dílo dvorního návrháře značky, Geralda Kisky. Cílem bylo hlavně odlišit E-Speed od všech ostatních skútrů. Elektromotor je kompletně schovaný v hliníkovém pouzdru s chladícími žebry. Hlavním nosným prvkem podvozku je hliníkový plášť akumulátoru, ke kterému je přichycena zadní kyvná vidlice, motor i lehký pomocný rám předního odpružení.
Letmo uložené zadní kolo s centrálním tlumičem WP není ničím neobvyklým, ale jednostranná přední vidlice, to už se zas tak často nevidí. I tady se o odpružení postarala firma WP Suspension. Kotoučové brzdy o průměru 220mm jsou vybaveny nejen ABS, ale také systémem pro recyklaci energie. Celému konceptu dodávají patřičný šmrnc čtrnáctipalcové hliníkové ráfky. Je to vážně fešák, co říkáte?

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):



TOPlist