ktm_srpen




Třetí fáze projektu TE-1 dokončena. Triumph ukázal hotový prototyp elektrického naháče

A vypadá přesně tak, jak ukazovaly skici představené loni, což je jednoznačně dobrá zpráva. Žádná neforemná tramvaj, nýbrž motorka beroucí inspiraci v chuligánském Speed Triplu RS, přičemž výkony by mohly být dost podobné. Odteď už to bude jenom o testování a dolaďování. A pak?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Triumph nám to se svým elektrickým projektem pěkně dávkuje. Poprvé nám práci na TE-1 prozradil v květnu 2019, kdy avizoval, že má jít o dvouletý projekt s vládní podporou, na němž budou spolupracovat i další místní subjekty – jak už jsme mockrát psali, v Británii je to prakticky národní zájem, aby ve všem, co dělají, byli nejlepší na světě, elektromobilitu nevyjímaje. Loni v březnu značka informovala o ukončení druhé ze čtyř fází projektu, kdy jsme si mohli prohlédnout prototyp pohonné jednotky namontovaný v rámu. Včera byla oficiálně ukončena třetí fáze (ty dva roky se nám trochu protáhly, on ten Covid-19 udělal paseku úplně všude), kterou bylo vytvoření kompletního prototypu. Motorka stojí na kolech, všechny ostatní subjekty vlastně mají hotovo a teď už to bude jenom o Triumphu, který čeká čtvrtá a poslední fáze projektu, tedy testování, kdy se bude kalibrovat reakce plynové rukojeti a vůbec motorové mapy, ověřovat funkčnost celého balíčku, dolaďovat ovladatelnost atd.

A jak se jednotliví partneři podíleli na třetí fázi? Vědci z univerzity ve Warwicku (WMG) to zastřešovali ze svého akademického hlediska a kromě 3D modelování to bylo také o budoucnosti, o dopadu elektrických vozidel na životní prostředí a o vhodných nových prvcích. V Triumphu celou testovací mulu vyrobili, ovšem nejen samotné šasi, ale i softwarové řízení, dále zde probíhaly zátěžové testy primárního převodu, kde se řešily se odlišnosti v zatížení u elektriky a spalovacího motoru, a ve spolupráci s WMG se dělaly simulace pro kritická chování motoru i podvozku. Společnost Integral Powertrain dokončila špičkový elektromotor, který má být světovou extratřídou, když má v sobě i střídač, takže odpadají další kabely, krabice nebo chladicí okruhy. Tento motor se dá udělat různě velký a tím pádem i silný (až 500 kW!) pomocí různého množství karbid-křemíkových polovodičových spínačů, v TE-1 dosahuje maximálního výkonu 130 kW a nominálního 90 kW! Váží pouze 10 kg, přičemž „hustota výkonu“ je v maximu 13 kW/kg a průběžně 9 kW/kg, což znamená o 60 % lepší parametry než zadává plán APC pro rok 2025. Krok s pohonnou jednotkou drží taktéž špičkový battery pack vyvinutý u Williams Advanced Engineering/WAE, který má vnitřní chlazení, integrovanou nabíječku, kompaktní DC-DC měnič a úplně nový management, který umožňuje využít plný výkon i při málo nabitých baterkách. Celý 360voltový battery pack má hodně slušnou kapacitu 15 kWh, ale ještě důležitější je, že je schopný podávat špičkový výkon až 170 kW a dlouhodobý 90 kW, což znamená nejen šťávu pro motor, ale také zároveň schopnost ultra rychlého nabití z 0 na 80 % za méně než 20 minut!

Ta čísla opravdu vypadají na velkou elektrickou jednostopou revoluci, ovšem jestli se dostaví, to se ukáže až po dokončení čtvrté, tedy testovací fáze. Ta má trvat šest měsíců, na konci léta bychom tedy měli vědět, jak to celé s elektrickým Triumphem TE-1 dopadlo. A dál? První prodejní elektrický Triumph představený na podzim 2022? My bychom si tipnuli ještě minimálně roční odklad, nicméně až to přijde, bude to nejspíš úplně jiná elektrická motorka, než na jaké jsme byli doposud zvyklí.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist