Prototyp elektrického naháče TE-1 je hotový. Triumph říká, že jede jako Speed Triple
Text: Jan Rameš | Foto: Triumph | Video: Triumph | Zveřejněno: 8.8.2022 | Zobrazeno: 10 946x
V květnu 2019 Triumph oznámil, že pracuje na prototypu elektrického naháče označeného jako TE-1 a že se na něm budou podílet přední britští specialisté, vlastně to byl takový celonárodní britský projekt. Teď Triumph oznámil, že ukončil čtvrtou fázi a tudíž že je hotový i celý TE-1, který má dát základ budoucím sériovým strojům. A je to prý game-changer!
Kapitoly článku
Každý výrobce se k elektromobilitě staví po svém a Triumph se do startu pustil nikoli s nějakým malým levným skútrem, ale naopak s velkým a silným naháčem, který se bez nadsázky může řadit mezi streetfightery. Dá se říci, že když uděláte dobře to největší, potom vám menší modely (ve smyslu výkonu, baterek atd.) půjdou lépe, než když začnete nějakým prskoletem a z něj budete chtít dojít k superbiku. Každopádně to slovíčko „streetfighter“ tady opravdu není nesmysl a není to jen záležitost vzhledu, který už známe od druhé (skica), resp. třetí (fyzicky) fáze. Triumph totiž říká, že po stránce výkonů je TE-1 srovnatelný se Speed Triplem 1200! Ukazovaly to už papírové hodnoty ze třetí fáze projektu a potvrdila to právě ta poslední, která byla testovací. Účastnil se jí také Brandon Paasch, který pro Triumph zajistil letošní vítězství v 80. ročníku legendárního závodu 200 mil Daytony a který měl pro TE-1 jenom slova uznání: „Přál bych si tuhle motorku mít v Daytoně, ta akcelerace v tomhle šasi, a jak zatáčí – wow!“
Triumph o TE-1 říká, že jde o game-changer v oblasti elektrických motocyklů. Pro ty, kdo nevládnou jazykem imperialistů, tak to znamená, že tento motocykl změní pravidla hry. Ty technické údaje vypadají opravdu hodně zajímavě, Triumph je udával už dříve a teď je potvrdil. Velký 15kWh battery-pack dá motorce reálný dojezd 160 km, což by mělo být nejvíc mezi aktuálně nabízenými stroji – tady moc nevíme, jestli Triumph nepřehání, Energica i Zero u svých modelů s velkými battery-packy udávají přeci jenom více. Jenomže ono s těmi údaji o dojezdech je to u elektrik poměrně divoké a je důležité, že těch 160 km už je na nějaké odpolední výlety v pohodě údaj. Tohle A má samozřejmě i B, a tím je rychlost nabíjení, tam vždycky elektriky dostanou v porovnání s benzíňáky ukrutně na frak, jenomže jestli je TE-1 v něčem opravdu převratný, je to právě tato oblast. Battery-pack od společnosti Williams Advanced Engineering se totiž dokáže z úplně prázdného do 80 % dobít za pouhých 20 minut! Triumph tedy neříká, z jaké nabíječky to je, z domácí asi těžko, ale každopádně tohle už je hodně rychlé. Přijedete, připojíte, dáte si kafčo a vyrážíte skoro plní.
Obrovským bonusem je, že se TE-1 má chovat jako opravdová motorka a ne jako tramvaj. Triumph říká, že po stránce výkonové se podobá Speed Triplu 1200, když špičkový výkon činí 130 kW/177 koní, krouťák je 109 Nm, z nuly na stovku motorka zrychlí za 3,6 vteřiny a na 160 km/h je za 6,2 vteřiny. Ale víc než o čísla jde o pocit, a ten má být čistě motorkový. „Reakce na plyn je u TE-1 neuvěřitelná, motor má krouťák, a když vezmete za plyn, dostanete okamžitou sílu, což jako závodník miluju – mám rád, když motor zatáhne a okamžitě stroj vystřelí, takže pro mě tohle je skvělá zkušenost,“ říká Brandon Paasch. „V jakékoli pozici plyn otevřete, motorka vyletí jako bláznivá.“ Však se také fungování plynové rukojeti a mapa točivého momentu dělaly podle Speed Triplu RS. A v neposlední řadě u motoru Triumph vyzdvihuje zvuk, z něhož se vám prý budou zvedat chlupy na zádech. Uvidíme.
Další oblastí, kde TE-1 nabídne stejné zážitky jako benzíňák, je podvozek. S hmotností 220 kg jde o opravdu lehkou motorku, o dost lehčí než konkurenti, navíc jsou její rozměry porovnatelné nikoli se Speed, nýbrž dokonce se Street Triplem! Však se na ni podívejte, když na ní Brandon sedí. Co se ergonomie, geometrie a rozložení hmotností týče, tady má jít o inspiraci Speed Triplem, a ve finále byste měli dostat motorku s neutrální a předvídatelnou ovladatelností, což potvrzuje i Brandon Paasch: „Myslím, že tohle bude hodně příjemná motorka pro jízdu po běžné silnici, když si vezmu, jak je hbitá a obratná a jak lehce působí.“ Tyhle vlastnosti jsme zatím u žádné velké elektrické motorky moc nenašli.
Zní to docela dobře, že? Jenomže jestli se ptáte, kdy bude TE-1 v prodeji, musíme vás zklamat. Tohle byl prý opravdu jen prototyp, na kterém se Triumph chtěl naučit chodit v elektrice. První krok. „Neuvěřitelné výsledky, kterých prototyp TE-1 dosáhl ve svém intenzivním testovacím programu, poskytly zásadní poznatky a schopnosti, které budou nakonec řídit náš budoucí vývoj. Finální sériový motocykl samozřejmě nebude přesně takový, jaký zde dnes vidíte, ale buďte si jisti, že modely, které vyvíjíme, budou zahrnovat všechny jeho poznatky a jeho vzrušujícího dynamického ducha,“ komentoval konec vývoje Steve Sargent, produktový ředitel Triupmhu. Kdy se těch nových elektrických modelů dočkáme, to se ale nezmínil. Náš odhad je modelový ročník 2024.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.